يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۶۶۸۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۱۴ آبان ۱۴۰۱
صندوق بین‌المللی پول:
ایران از نظر ارزش ذخایر ارزی در مقایسه با ۳۲ کشور منطقه در رتبه سوم قرار گرفت.
به گزارش پایگاه 598، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال جاری میلادی را 30.8 میلیارد دلار برآورد کرد. این رقم نسبت به سال قبل 13 میلیارد دلار افزایش داشته است. این نهاد بین‌المللی سال 2021 ذخایر ارزی در دسترس ایران را 17.7 میلیارد دلار اعلام کرده بود. ذخیره‌ ارزی، ذخیره‌ای است که در اختیار بانک‌های مرکزی کشورهاست که معمولا به صورت واحدهای پولی ارزی - بیشتر دلار آمریکا و کمتر یورو، پوند استرلینگ، یوآن چین و ین ژاپن- ذخیره می‌شود. ذخیره‌ ارزی برای پشتیبانی بدهی‌های بانک‌های مرکزی، مانند پول محلی چاپ شده و ذخیره‌ بانکی نزد بانک مرکزی، از سوی دولت یا نهادهای ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
به گزارش «وطن‌امروز»، صندوق بین‌المللی پول از سال 2019 در اقدامی تأمل‌برانگیز و در راستای سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران به یک‌باره میزان ذخایر ارزی ایران را از بیش از 122.4 میلیارد دلار که در سال 2018 گزارش کرده بود به 14.95 میلیارد دلار در سال 2019 کاهش داد و این رقم را میزان ذخایر ارزی در دسترس ایران اعلام کرد یعنی ذخایری که آماده و تحت کنترل مقامات مالی کشور است و دور از دسترس تحریم‌ها قرار دارد. اما این نهاد در گزارش جدید خود و پس از 3 سال اذعان کرده است ذخایر ارزی واقعی ایران بسیار بیشتر از ارقام اعلامی است؛ برای مثال در سال 2021 در حالی که ذخایر ارزی در دسترس ایران را 17.7 میلیارد دلار اعلام کرده، رقم واقعی ذخایر ارزی ایران در این سال 122 میلیارد دلار بوده است.
 
بر این اساس ایران از نظر ارزش ذخایر ارزی خود در مقایسه با 32 کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و تنها 2 کشور عربستان و امارات ذخایر ارزی بیشتری نسبت به ایران دارند.
 
عربستان با ذخایر ارزی 449.5 میلیارد دلاری بیشترین ذخایر ارزی را در منطقه طی سال 2021 داشته است و امارات با ذخایر ارزی 127.8 میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار داشته است. ایران با ذخایر ارزی 122 میلیارد دلاری نیز سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی منطقه در آن سال بوده است. میزان ذخایر ارزی برخی دیگر از کشورهای منطقه عبارت است از: الجزایر 45.4 میلیارد دلار، جمهوری آذربایجان 7.1 میلیارد دلار، بحرین 4.7 میلیارد دلار، عراق 64.2 میلیارد دلار، کویت 44.9 میلیارد دلار، قطر 42.2 میلیارد دلار، ارمنستان 3.2 میلیارد دلار، مصر 39.4 میلیارد دلار، اردن 19 میلیارد دلار، پاکستان 35.6 میلیارد دلار و ازبکستان 35.1 میلیارد دلار. کل ذخایر ارزی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در سال 2021 بالغ بر 1119 میلیارد دلار بوده که ایران با ذخایر ارزی 122 میلیارد دلاری خود سهم 11 درصدی از این رقم را داشته است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال 2023 نیز افزایش یابد و به 42.2 میلیارد دلار برسد.
 
ایران کمترین بدهی را در بین کشورهای خاورمیانه و‌آسیای مرکزی دارد
همچنین صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ را تنها 0.5 درصد برآورد و بدهی خارجی ایران را کمتر از همه کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی اعلام کرد. صندوق بین‌المللی پول در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی ۲۸ کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است. بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی، ایران کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه دارد. در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی تنها 0.5 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی است. بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۱ نیز همین رقم اعلام شده بود که بر این اساس در سال ۲۰۲۲ بدهی خارجی ایران افزایشی نداشته است. متوسط بدهی کشورهای منطقه به کل تولید ناخالص داخلی آنها در سال جاری میلادی 35.8 درصد برآورد شده است. نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 30.9 درصد اعلام شده است. کشوری نفتی مثل عربستان که چندین برابر ایران نفت صادر می‌کند و تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران دارد با بدهی خارجی سنگینی مواجه است. صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ را 28.9 درصد محاسبه کرده است. امارات عربی متحده وضعیت بسیار بدتری دارد و بدهی خارجی این کشور معادل 86.5 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده است. در این گزارش، بحرین بدهکارترین کشور منطقه معرفی شده است. نسبت بدهی خارجی بحرین به تولید ناخالص داخلی آن در آن سال 207.3 درصد بوده است. سودان با نسبت 189.4 درصدی بدهی خارجی خود به تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم و قطر با نسبت ۱۳۴ درصدی در رتبه سوم بدهکارترین کشورهای منطقه قرار گرفته‌اند. نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: الجزایر 1.7 درصد، آذربایجان 35.3 درصد، عراق ۲۲ درصد، کویت 25.7 درصد، عمان 71.4 درصد، مصر 36.7 درصد، گرجستان 71.2 درصد، اردن 80.8 درصد، مراکش ۳۷ درصد، پاکستان 38.8 درصد، جیبوتی 73.7 درصد، تاجیکستان 61.2 درصد و ازبکستان 56.3 درصد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها