کد خبر: ۵۱۶۸۵۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۱۷ آبان ۱۴۰۱
همزمان با دیدار نخست وزیر پاکستان و ولیعهد سعودی در شرم‌الشیخ، گزارش‌ها از سفر آتی «محمدبن‌سلمان» به اسلام‌آباد حکایت دارد، بازدیدی که طی آن ریاض قرار است وعده‌های پر زرق و برق پترودلاری را تکرار کند، وعده‌هایی که در آخرین سفر بن سلمان به پاکستان محقق نشد.

بن سلمان در راه پاکستان؛ ریاض بدنبال چیست؟به گزارش پایگاه 598، به نقل از رسانه‌های پاکستانی، منابع دیپلماتیک از نهایی شدن برنامه سفر بن سلمان به عنوان حاکم واقعی عربستان به پاکستان خبر دادند. این بازدید به احتمال قوی روز ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) انجام شود.

گزارش‌ها حاکی است که تیم امنیتی ولیعهد سعودی تا روزهای آینده به اسلام‌آباد سفر کرده و اهتمام میزبان از جمله تمهیدات امنیتی در طول اقامت بن سلمان در پاکستان را بررسی خواهد کرد. سفر ولیعهد سعودی قطعا برای دولت میزبان هزینه برداشته و می توان گفت که مهمان‌نوازی از کاروان طویل و عریض بن سلمان برای پاکستانی‌ها کم خرج نخواهد بود.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان امروز طی دیدار با ولیعهد سعودی در حاشیه کنفرانس بین المللی آب و هوا در شرم الشیخ مصر پیرامون روابط دوجانبه نیز سفر آتی بن سلمان به اسلام‌آباد گفت‌وگو کرد.

منابع دیپلماتیک در پاکستان اعلام کردند که در سفر آتی ولیعهد سعودی یک بسته مالی ۴.۲ میلیارد دلاری با هدف حمایت عربستان از پاکستان نهایی شده و علاوه بر آن توافق ساخت یک پالایشگاه نفت در بندر گوادر با بودجه ۱۰ میلیارد دلاری عربستان به امضا خواهد رسید. گفته می‌شود در این طرح چین نیز مشارکت خواهد کرد.

وعده‌های پترودلاری بن سلمان برای پاکستان درحالی تکرار می‌شود که وی طی آخرین سفر خود به اسلام‌آباد نیز تعهدات مذکور از جمله احداث پالایشگاه را اعلام کرده بود که البته تا امروز محقق نشد.

از سوی دیگر حضور ولیعهد سعودی در پاکستان بستگی به تحولات داخلی این کشور نیز دارد زیرا اعتراضات مخالفان دولت در پاکستان ادامه دارد و گفته می‌شود اگر مخالفان دولت دست به تظاهرات به سمت اسلام‌آباد و تحصن بزنند این ماجرا باعث لغو سفر بن سلمان خواهد شد.

معمولا سفرهای نسبتا پر تعداد مقاماع عالی عربستان به پاکستان صرفا به روابط دوجانبه محدود نمی شود و با توجه به شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی پاکستان، مقامات ریاض در سفرهای خود به اسلام به اسلام آباد دست پر هستند و ما به ازای آن، خواسته هایی فراتر از روابط دوجانبه از طرف پاکستانی مطرح می کنند که طبیعتا جزئیات آن هیچ گاه به رسانه ها درز نمی کند.

در صورت نهایی شدن سفر آتی ولیعهد سعودی، این دومین بازدید رسمی وی از پاکستان در سه سال اخیر به شمار می‌رود. وی ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ اولین سفر رسمی خود به پاکستان در مقام ولیعهدی عربستان را انجام داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها