أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۷۷۷۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۰     ۰۵ آذر ۱۴۰۱
واقعیت این است که ما در بسیاری از عرصه‌ها من جمله معماری و شهرسازی اسلامی کمبود کارشناس انقلابی داریم و همین باعث شده رای و نظر کارشناسان غیر انقلابی به کرسی بنشیند!

به گزارش پایگاه 598، علی حجازیان، پژوهشگر معماری و شهرسازی نوشت: جمهوری اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی برای حرکت در مسیر انقلاب اسلامی که تحقق تمدن نوین اسلامی است چه باید بکند؟

معماری و شهرسازی(عمران شهری) یکی از سازه های مهم تمدنی محسوب می شوند.چندین دهه است که چالش ها و مسائل مختلف در حوزه زیست مردم در شهرها دغدغه حاکمیت است. اما چرا مشکلات همچنان پابرجاست؟ دو مشکل عمده مربوط به ساختارها و کارشناسان است.

دو عنصر بزرگ، که باید طی کوتاهترین زمان در نهادهای حاکمیتی اصلاح شوند...

وقتی به برخی ساختارهای شهرسازی و معماری نگاه می کنیم، به سهولت می توان پی برد که ضد خلاقیت هستند و امکان تغییر پارادایم در آنها وجود ندارد.

اصلاح ساختارها مهم است اما مهم تر از آن اصلاح و تغییر کارشناسانِ و تصمیم سازان در ساختارهاست. گاهی حتی اگر ساختار بی عیب باشد اما کارشناسان و مشاوران از تفکر انقلابی و اسلامی تهی باشند ، باز کارها روی زمین می‌ماند و پاک‌دست ترین مسئول هم در چنین ساختاری بدون توفیق خواهند ماند!(ر.ک. نامه دکتر منان رییسی به شهردار تهران)

این تفکر اشتباهیست اگر فکر کنیم که یک مسئولِ رده بالا به تنهایی ریز و درشت مسائل مربوط به مسئولیت خود را بررسی و راهبری می‌کند. در حقیقت این کارشناسان هستند که با مشاوره‌های خود ، مسئولین را با واقعیت‌های پیش رو آشنا می‌کنند و در مرحله‌ی بعدی راهکار می‌دهند و مسئولین نیز در اکثر مواقع به نظر کارشناسیِ مشاوران اعتماد می‌نمایند!( نمونه عینی آن، شهرداری مشهد است جایی که الگوهای اسلامی شهرسازی ارائه شد اما با یک نظر مشاور مدیر وقت کلا در بایگانی رفت!!!!!)

واقعیت این است که ما در بسیاری از عرصه‌ها من جمله معماری و شهرسازی اسلامی کمبود کارشناس انقلابی داریم و همین باعث شده رای و نظر کارشناسان غیر انقلابی به کرسی بنشیند!

نباید فراموش کنیم که سهم زیادی از تغییر ساختارها هم بر عهده‌ی کارشناسان است و در این شرایط، اگر جوانان انقلابی میخواهند قدمی برای اعتلای انقلاب بردارند باید بکوشند قدرت را از کارشناسان غیر انقلابی در نهادها و ارگان‌های مختلف باز پس گیرند!

در گام اول باید یک بانک اطلاعاتی از متخصصین حوزه معماری و شهرسازی اسلامی ایجادشود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها