أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۷۷۸۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۰۵ آذر ۱۴۰۱
یک مسئول حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه از احتمال گسترش روابط ترکیه و سوریه و دیدار روسای جمهور آنها در یک کشور ثالث سخن گفت.

به گزارش پایگاه 598، اورهان میری اوغلو، عضو هیات مرکزی تصمیم گیری در حزب عدالت و توسعه ترکیه که حزب حاکم در این کشور است در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد: روابط دمشق و آنکارا قبل از انتخابات ترکیه که قرار است سال ۲۰۲۳ برگزار شود، وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

وی افزود: این احتمال بسیار قوی و جدی است اما اکنون به استثنای تبادل پیام ها میان دو طرف سخن گفتن درخصوص زمان و چگونگی از سرگیری روابط میان دو کشور امری دشوار است.

این مسئول ترکیه ای از "تمایل برای آغاز گفت وگو را از جانب سوریه" دانست و از "احتمال دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در کشوری ثالث" سخن گفت و افزود که این کشور به احتمال زیاد روسیه باشد.

این درحالی است که اردوغان اخیرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره امکان دیدار با رئیس جمهوری سوریه گفته بود: «ممکن است با اسد دیدار کنم، دشمنی دائمی در سیاست وجود ندارد، در نهایت گام هایی را اتخاذ خواهیم کرد».

در مقابل، بشار اسد نیز اخیرا در گفت وگو با خبرنگاران درباره از سرگیری روابط با ترکیه تاکید کرد: دیدارها با آنکارا اکنون "فقط ماهیت اطلاعاتی" دارد اما "بالا رفتن سطح دیدارها را به دنبال خواهد داشت".

بشار اسد افزود: ترکیه آمادگی خود را برای برآورده کردن مطالبات دمشق ابراز داشته است. وی در عین حال تاکید کرد: سوریه انتظار گام های عملی از ترکیه دارد و نه فقط کلام صرف.

رئیس جمهوری سوریه گفت: چه بسا آنکارا در جهت گیری های خود صادق تر از برخی اعراب باشد، اما نمی توان قضاوت کرد که موضع ترکیه جدی است یا صرفا فقط یک مانور سیاسی است.

میری اوغلو در ادامه گفت وگوی خود با خبرگزاری اسپوتنیک پاسخ به سوالی درخصوص همکاری دمشق و آنکارا درمورد حملات جاری ترکیه در شمال سوریه گفت: هنوز زود است که درمورد همکاری فراگیر ترکیه- سوریه علیه گروه موسوم به کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های حمایت از کُرد (قسد) صحبت کنیم.

میری اوغلو در ادامه گفت: روشن است که ما هنوز از ایده عملیات مشترک دور هستیم اما این امر بعید نیست زیرا امروز اوضاع تغییر کرده است و همکاری آنکارا و دمشق علیه پ.ک.ک نیازمند زمان است.

وی تاکید کرد که اظهارات صادره از سوی ترکیه نشان می دهد که این کشور به انجام حملات نظامی زمینی در شهرهای منبج، تل رفعت و عین العرب در شمال سوریه اصرار دارد اما زمان این عملیات هنوز مشخص نیست.

این مسئول ترکیه گفت که علیرغم توافقات امضا شده، این شهرها هنوز تحت سیطره قسد هستند و این مساله بدین معناست که در خصوص شرق و غرب فرات در سوریه به وعده هایی که به آنکارا داده شده است، عمل نکردند.

وی گفت که ترکیه حضور گروه های تروریستی در این مناطق را خطری راهبردی و ژئوپلتیکی برای خود می داند که امنیت و بقایش را تهدید می کند.

عضو حزب عدالت و توسعه ترکیه همچنین گفت که "پ.ک.ک" ۴۰۰ روستای کردنشین نزدیک مرزهای ترکیه را اشغال کرده است و این امر یک خطر امنیتی برای این کشور است.

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در سخنانی درباره حملات کشورش به شمال عراق و سوریه گفت که «حملات ارتش این کشور به شمال سوریه صرفا سرآغاز است و عملیات زمینی نیز در زمان مناسب اجرا خواهد شد».

رئیس جمهوری ترکیه پیش از این نیز در سخنانی گفته بود که حملات زمینی ارتش کشورش در مناطق شمالی سوریه و عراق در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها