أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۸۰۰۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۵     ۰۸ آذر ۱۴۰۱
در نشست خبری
سخنگوی دولت با اشاره به اینه دولت تمام قد پشتیبان تیم ملی فوتبال بوده و خواهد بود گفت: اگر تیم ملی امروز برابر تیم آمریکا موفق باشد حتما پاداش تعلق خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه 598، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۸ آذر ماه) ضمن گرامیداشت هفته بسیج و تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، گفت: مردم ما مجاهدت‌ها و تلاش‌های پرستاران را که همیشه توأم با صبوری و حسن خلق بوده را هرگز فراموش نمی‌کنند و قدردان تلاش‌های شبانه‌روزی آنها هستند.

سخنگوی دولت با اشاره به ادامه رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ عنوان کرد: امشب سومین بازی تیم ملی فوتبال را خواهیم داشت که برای بازیکنان آرزوی موفقیت داریم و امید است همچون بازی قبل که شادی را برای همه ایرانیان به ارمغان آوردند این بار نیز با اتحاد و انسجام خوبی که وجود دارد و با تلاش و روحیه هرچه بیشتر شاهد نتیجه خوبی باشیم.

بهادری جهرمی بیان کرد: در جلسه اخیر روز یکشنبه، هیئت دولت مصوبات متعددی داشت که به سه مورد از آنها اشاره می‌کنم. دولت در اجرای ماده ۵ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، آئین‌نامه‌ای را به منظور واگذاری بلاعوض دارایی‌های فکری و دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان را به تصویب رساند که مطابق آن به همه مراکز آموزشی و پژوهشی کشور مجوز داده می‌شود که بتوانند دستاوردهای پژوهشی خود را به صورت بلاعوض به کلیه پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور واگذار کنند که بتوانند از آنها در جهت حل مسائل کشور بهره‌برداری شود.

وی تاکید کرد: این آئین‌نامه می‌تواند گام بزرگی در جهت مانع‌زدایی و تسهیل تجاری‌سازی در دستاوردهای پژوهشی باشد تا مشارکت هرچه بیشتر نظام علمی و پژوهشی کشور را در جهت حل چالش‌های ملی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان پیش ببرد. این آئین‌نامه، دهمین مورد از آئین‌نامه‌های مرتبط با قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود که در این مدت کوتاه پس از تصویب این قانون در هیئت دولت به تصویب رسید. این روند نشان از تصمیم قاطع هیئت وزیران در اجرایی کردن تمام مفاد این قانون و سرعت‌بخشی و شتاب‌بخشی جدی به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در کشور دارد.

لایحه دولت برای ساماندهی تجارت مرزی

سخنگوی دولت عنوان کرد: همچنین لایحه دوفوریتی به منظور ساماندهی تجارت مرزی، اعم از حوزه کولبری و ته‌لنجی یا ملوانی و کمک به ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان بود چراکه این موضوع مورد مطالبه مستمر و طولانی مدت جامعه مرزنشینان کشورمان بود و امید است که کمکی بسیار جدی به فعال شدن اقتصاد مرزنشینان داشته باشد.

بهادری جهرمی توضیح داد: در این لایحه دوفوریتی که به مجلس فرستاده خواهد شد، تقویت اقتصادی مرزی، تأمین معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا و کاهش قاچاق کالا و ارز مد نظر بوده است؛ البته رونق گردشگری مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار نیز با این لایحه بهبود خواهد یافت.

وی بیان کرد: مطابق این لایحه، در سقف ۱۰ درصد از حجم کل واردات سال کشور به کولبران و مرزنشینان و ملوانان مجوز داده شود تا بتوانند در چارچوب مفاد این لایحه اقدام به ورود کالا به داخل کشور کنند و بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات‌های متعارف واردات داشته باشند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: لایحه پیشنهادی تقریباً تمامی مناطق مرزنشین، از جمله آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و سایر مناطق مرزنشینی که از روش‌های همچون کولبری، ته‌لنجی یا سایر موارد استفاده می‌کردند را شامل می‌شود.

بهادری جهرمی افزود: مطابق آئین‌نامه‌ای که در راستای همین لایحه تنظیم شده است، در صورت موافقت مجلس با این لایحه، کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با عضویت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت‌خانه‌های اطلاعات، راه و شهرسازی، اقتصادی و دارایی و همچنین فرماندهی نیروی انتظامی تشکیل خواهد شد تا این موضوع را مدیریت و ساماندهی کنند.

وی عنوان کرد: سومین و آخرین مصوبه از مصوبات مهم این هفته دولت، موافقت هیئت وزیران با افزایش کمک‌هزینه پرداختی‌های یارانه موضوع حمایت از معلولان بود. مطابق این مصوبه برای اولین بار یارانه‌های پرداختی به مراکز نگهداری از معلولان افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت افزود: بنا بر این مصوبه، برای اولین بار با افزایش پنجاه درصدی کمک هزینه نگهداری شبانه‌روزی از معلولان موافقت کرد. این میزان بیش از دو برابر افزایش‌های معمول در سنوات گذشته بود. همچنین یارانه مراکزی که به صورت روزانه از معلولان نگهداری می‌کنند ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. همچنین به موجب حق پرستاری مادران و همسران فداکاری که در منزل از معلولان مراقبت می‌کنند، ۲۰ درصد افزایش یارانه در نظر گرفته شده است.

افتتاح طرح آبرسانی به سنندج در هفته جاری

بهادری جهرمی بیان کرد: ما در پایان هفته جاری افتتاح طرح آبرسانی سنندج را خواهیم داشت، این طرح بسیار خوبی برای مردم کردستان است که در طول سال‌های گذشته مطالبه مردم این استان بوده است چراکه آب شرب کیفیت مطلوب و قابل قبولی نداشته است. این طرح که قبلاً آغاز شده بود در این دولت در اولویت قرار گرفت و با کار جهادی و شبانه‌روزی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: این طرح پایان این هفته به بهره‌برداری می‌رسد که آب شرب باکیفیت و مطلوب مردم به صورت پایدار تأمین خواهد شد. تمامی مراحل ای طرح از طراحی، نصب و راه‌اندازی به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.

تحقق دولت هوشمند از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پیوستن دستگاه‌های مختلف به دولت الکترونیک، تصریح کرد: تحقق دولت هوشمند از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بوده است. به همین دلیل بعد از تصویب قانون مربوطه دولت با محوریت وزارت ارتباطات اجرای این موضوع را به صورت جدی پیگری کرده است.

بهادری جهرمی افزود: تا کنون بیش از ۸۳ درصد دستگاه‌ها به سامانه مربوطه متصل شده‌اند و این موضوع نشان از موفقیت نسبتاً قابل قبول در زمینه اجرای قانون است. همچنین در این مدت بیش از هشت میلیون نفر از مردم توانسته‌اند از خدمات تشکیل این پنجره واحد محقق شده بهره‌مند شوند.

وی توضیح داد: ۱۷ درصد از دستگاه‌ها که باقی مانده‌اند، برخی در حال اتصال هستند و برخی دیگر، با موانع فنی و زیرساختی مواجه شده‌اند که این ایرادات مورد بررسی قرار گرفته و برنامه زمان‌بندی روشنی برای حل مسائل آنها در نظر گرفته شده تا در اسرع وقت این مسیر را طی کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره لایحه بودجه سال آینده بیان کرد: متن لایحه احکام بودجه سال ۱۴۰۲ از هفته گذشته در دستور رسیدگی دبیرخانه دولت قرار گرفته است. برای اولین بار برای بررسی لایحه بودجه کمیسیون خاصی در دفتر دولت تشکیل شده تا به صورت جامع و فرابخشی، بخش‌ها، بندها، احکام، جداول و تبصره‌های بودجه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

بهادری جهرمی عنوان کرد: چهارشنبه گذشته اولین جلسه کمیسیون بودجه بود و از آن روز به صورت مستمر و تمام‌وقت این جلسات ادامه داشته است. پیش‌بینی ما آن است که بررسی مقدماتی در کمیسیون تکمیل شود و در جلسه فردا (چهارشنبه) یا نهایتاً هفته آینده در صحن دولت، وارد بررسی کلیات بودجه شویم.

وی تاکید کرد: با توجه به اصلاح فرآیندی که با تشکیل کمیسیون خاص بودجه صورت گرفته است، انتظار می‌رود رسیدگی به بودجه در صحن دولت با سرعت بیشتری نسبت به سنوات گذشته در صحن دولت اتفاق بیفتد چراکه یک بار بررسی جامعی در کمیسیون انجام شده است.

سخنگوی دولت بیان کرد: البته به موازات صحن دولت جلسات کمیسیون ویژه بودجه برای بحث و بررسی‌ها ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی ما بر این است که بتوانیم در موعد قانونی لایحه بودجه را به مجلس بفرستیم.

بهادری جهرمی عنوان کرد: در تنظیم لایحه بودجه و لایحه برنامه، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول دولت مد نظر قرار داده شده و تلاش می‌شود با تدوین کارشناسی شده به اهداف سیاست‌های کلی دسترسی داشته باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها