أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۸۰۶۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۳     ۰۹ آذر ۱۴۰۱
در مراسم بزرگداشت مقام پرستار؛
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید شان و جایگاه صبورانه و خالصانه پرستاری حفظ و تقویت شود، گفت: همانگونه که پرستاران همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا یک بیمار غیر از سختی و درد بیماری، مشکل دیگری نداشته باشد، دولت نیز خود را موظف می‌داند که به مشکلات و مطالبات جامعه پرستاری رسیدگی کند.

به گزارش پایگاه 598، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در مراسم «بزرگداشت مقام پرستار» با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار گفت: اگر چه در تاریخ و فرهنگ عامه نام حضرت زینب به عنوان اسوه صبر، مقاومت و بردباری ثبت شده، اما رمز ماندگاری و اثرگذاری همه امامان، پیشوایان و مردان و زنان بزرگ تاریخ صبر و بردباری آن‌ها است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کلمه «علم» معمولا با «حلم» همراه است، افزود: کسب علم، ارتقای جایگاه و اثرگذاری افراد در گرو صبر و برخورداری از ظرفیت است و پرستاران به عنوان فرشتگان خدمت به مردم از باظرفیت‌ترین افراد در عرصه دانش و فرهیختگی و عمل و خدمت‌رسانی هستند.

دکتر رئیسی دوران دفاع مقدس و نیز ایام همه‌گیری کرونا را از مهمترین و بزرگترین جلوه‌های بروز ظرفیت‌های بلند و بالای پرستاران برشمرد و اظهار داشت: افراد باظرفیت اولین داوطلبان مواجهه با سختی‌ها و خطرات هستند. همانگونه که شهید عزیزمان سردار قاسم سلیمانی مرد میدان خطر بود، پرستاران نیز علاوه بر حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، در روز‌هایی که هراس از کرونا در جامعه فراگیر شده بود و بعضا حتی اعضای خانواده یک بیماری کرونایی از پرستاری از او ترس داشته باشند، روز‌های متمادی با احساس مسئولیت برای مراقبت از بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها می‌ماندند.

رئیس جمهور تصریح کرد: همین ظرفیت، صبوری و احساس مسئولیت پرستاران باعث شده که جامعه پرستاری مورد اطمینان و وثوق بیماران، عموم مردم و پزشکان و کادر درمان باشند و مردم وقتی بیمار خود را به بیمارستان سپردند دیگر از بابت مراقبت از او نگرانی نداشته باشند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه خدمت منفعت‌طلبانه، خدمت نوع‌دوستانه و خدمت در پرتو خداخواهی را سه دسته خدمت برشمرد و خاطرنشان کرد: خدمات پرستاران عزیز ما از نوع سوم خدمت است. پرستاران بزرگوار ما از روی مهر و محبت به هم‌نوعان خود و البته برای کسب رضایت الهی و در پرتو خداخواهی به بیماران رسیدگی می‌کنند که این بسیار ارزشمند است و قله و زیباترین جلوه آن را در دوران مقابله با کرونا شاهد بودیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید این شان و جایگاه صبورانه و خالصانه پرستاری حفظ و تقویت شود، گفت: دولتمردان هم نسبت به حفظ و ارتقای این جایگاه وظایفی دارند. همانگونه که پرستاران همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا یک بیمار غیر از سختی و درد بیماری، مشکل دیگری نداشته باشد، دولت نیز خود را موظف می‌داند که به مشکلات و مطالبات جامعه پرستاری رسیدگی کند.

دکتر رئیسی افزود: پرستاران با مهربانی و خدمات خالصانه خود به بیماران، پیش از درمان، روحیه آنان را ترمیم کرده و ارتقا می‌دهند تا بتوانند بر بیماری خود غلبه کنند و دولت نیز خود را موظف می‌داند که اجازه ندهد پرستاران غیر از دغدغه کاری، دغدغه و مشکل دیگری داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در این راستا از ایفای نقش سازمان نظام پرستاری در شناسایی و بیان مشکلات و مطالبات پرستاران استقبال و حمایت می‌کند، اظهار داشت: دولت سازمان نظام پرستاری را برای عرصه سلامت و نیز برای دولت یک نعمت می‌داند و باید از نقش‌آفرینی این مجموعه در شناسایی و پیگیری مسائل جامعه پرستاری قدردانی شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به تاکیدات چندین باره رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اجرای طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در دولت قبل و این دولت و نیز وعده سال گذشته خود در این رابطه تصریح کرد: اگر امسال اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری آغاز نشده بود بنده آمادگی حضور در جمع شما را نداشتم، اما به لطف خدا و با همت مسئولان اجرای این قانون آغاز و در آینده تکمیل شده و ارتقا خواهد یافت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قصد ندارم مشکلات دولت را در جمع شما بیان کنم، بلکه برای شنیدن مشکلات و درخواست‌های شما به اینجا آمده‌ام، اما در نظر داشته باشید که دولت متولی ساماندهی معیشت همه اقشار جامعه است و همانگونه که نظام تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید به طور کامل اجرا شود، اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان و دیگر اقشار نیز بر عهده دولت است.

دکتر رئیسی اضافه کرد: دولت مردمی با توکل بر خدا و اعتماد به توانمندی‌های داخلی به ویژه دستان پرتوان شما زنان و مردان باانگیزه و خدوم به دنبال حل مشکلات است و در این مسیر دل در گرو بیگانگان نداریم و از سوی دیگر هیچ مشکلی را سراغ نداریم که با اتکا به داشته‌های داخلی قابل حل نباشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه البته مسیر حل مشکلات سختی‌هایی نیز دارد، گفت: با کمک وزارت بهداشت حتما مسائل مربوط به حوزه سلامت و درمان و از جمله مسائل جامعه پرستاری را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و نیز برنامه هفتم توسعه لحاظ خواهیم کرد تا نظام سلامت کشور پرتوان‌تر از هر زمان دیگر در عرصه خدمت‌رسانی به مردم به ویژه مردم مناطق محروم فعال باشد.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به درخواست‌های مطرح شده در جلسه درباره جذب پرستارانی که در دوران کرونا به شکل موقت برای مراقبت از بیماران دعوت به همکاری شده بودند، گفت که دولت در زمینه رسیدگی به این درخواست اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

پیش از سخنان رئیس جمهور دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنانی با اشاره به تقارن روز پرستار با هفته بسیج گفت: پرستاران به عنوان الگو‌های شفقت و مهربانی همواره برای مردم عزیز بودند و خدمات آن‌ها در ایام همه‌گیری کرونا باعث شد که عزیزتر نیز بشوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دوران کرونا جامعه پرستاری ۷۰ شهید تقدیم جامعه کردند، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱۵ هزار نیروی پرستاری در تخصص‌های مختلف داریم و تعداد مراکز آموزش پرستاری کشور نیز از کمتر از ۳۰ مرکز در ابتدای پیروزی انقلاب به ۲۰۷ مرکز افزایش یافته است که در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار دانشجوی پرستاری را در همه تخصص‌های پرستاری آموزش می‌دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها