أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۸۲۲۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۱۳ آذر ۱۴۰۱
دستاوردی جدید در حوزه جراحی متابولیک؛
دبیر اجرایی پنجمین کنگره بین المللی جراحی چاقی گفت: در مجموع از هر یک هزار مورد جراحی چاقی که انجام می‌شود، یک مورد مرگ‌ومیر رخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه تحلیل خبری 598، پنجمین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک (IRSMBS) از مورخ 30 آذر لغایت 02 دی ماه 1401 در محل سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می گردد. این کنگره با حضور برخی از شناخته شده ترین جراحان بین المللی و داخلی، برای به اشتراک گذاشتن ایده ها، ایجاد روابط آکادمیک و پیشرفت در اعمال جراحی چاقی و متابولیک برگزار می‌گردد .

گروه هدف شامل : فوق تخصص جـراحی درون بیـن، متخصصین (جراح عمومی ، بیهوشی،روانپزشکی، ریـه، گوارش و کبد، غدد، داخلی، زنان و زایمان، جراحی قفسه صدری، جراحی پالستیک، جراحی اطفال، پزشکی ورزشی، رادیولوژی) و پزشک عمومی ، کارشناسان ارشد و کارشناسـان (روانشناسی، پرستاری، اتاق عمل، علوم تغذیه) و زیر تخصص های آنها می باشد .

از این رو نشست خبری پنجمین کنگره بین المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک با حضور عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس این کنگره بین‌المللی، محمد کرمان‌ساروی دبیر علمی کنگره و فولاد اقبالی دبیر اجرایی کنگره، در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

در این نشست خبری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران  یکی از مهم‌ترین معضلات حوزه سلامت را بیماری‌های ناشی از اضافه وزن و چاقی دانست و گفت: بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشورمان گرفتار اضافه وزن و چاقی هستند. به عبارتی بیش از ۵۰ میلیون نفر با این معضل دست به گریبان هستند.

عبدالرضا پازوکی افزود: معیار ما برای اضافه وزن و چاقی، شاخص توده بدنی (BMI) است، بطوریکه عدد ۱۸.۵ تا ۲۵ به عنوان نرمال محسوب می‌شود و ۲۵ تا ۳۰ را اضافه وزن و ۳۰ به بالا را چاقی می‌دانیم.

رئیس پنجمین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک با اشاره به اینكه چاقی مفرط  تا ۲۰ سال کاهش عمر مفید را بدنبال دارد، گفت: جراحی چاقی یک ضرورت درمانی است و نباید آن را جراحی زیبایی دانست. ایران در سطح بین‌المللی، یکی از کشورهای موفق در عرصه جراحی‌های چاقی و متابولیک است.

 

حضور اساتید برجسته آمریکایی و اروپایی در کنگره

در ادامه، دبیر علمی پنجمین کنگره در عرصه جراحی‌های چاقی و متابولیک گفت: این کنگره دارای ۱۵ امتیاز بازآموزی برای جراحان است.

ایران پیشرو در عرصه جراحی‌های چاقی و متابولیک/ اساتید برجسته آمریکایی و اروپایی در کنگره در عرصه جراحی‌های چاقی و متابولیک حضور خواهند یافت

دكتر ساروی افزود: 190 سخنرانی در کنگره انجام می‌شود و ۲۱ کشور برای انجام سخنرانی در کنگره حضور دارند.

این سخنرانان از اساتید برجسته آمریکایی و اروپایی هستند که درباره روش‌های جدید جراحی‌های چاقی، سخنرانی خواهند کرد. ۳۴ مقاله برای کنگره پذیرفته شده است و در کنار آن، کارگاه‌هایی نیز با موضوع چاقی برگزار خواهد شد.

وی گفت: عنوان جراحی چاقی به جراحی متابولیک تغییر کرده است، چراکه چاقی یک بیماری متابولیک است.

همچنین، ساروی  افزود: در بیمارستان دولتی، هزینه جراحی چاقی زیر ۱۰ میلیون تومان است. بیمه‌ها چاقی با BMI بالای ۴۰ را پوشش می‌دهند.

ساروی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جراح عمومی می‌تواند عمل چاقی را انجام دهد، افزود: کار جراح عمومی نیست، مگر جراحان عمومی که قبلاً دوره‌هایی را گذرانده باشند.

 

جراحی چاقی نجات بخش از خطر 21 نوع سرطان

همچنین دبیر اجرایی کنگره خاطر نشان كرد : کنگره در تاریخ ۳۰ آذر و یکم و دوم دی ۱۴۰۱ در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

ایران پیشرو در عرصه جراحی‌های چاقی و متابولیک/ اساتید برجسته آمریکایی و اروپایی در کنگره در عرصه جراحی‌های چاقی و متابولیک حضور خواهند یافت

فولاد اقبالی  گفت: ۶ مهمان خارجی به صورت حضوری در کنگره سخنرانی خواهند کرد.

وی در عین حال تاكید كرد كه جراحی چاقی یک عمل هزینه بر نیست، زیرا این بیماران در معرض خطر ۲۱ نوع سرطان قرار دارند. بنابراین، جراحی چاقی، یک عمل زیبایی نیست. به همین خاطر، در همه جای دنیا، بیمه‌ها از جراحی چاقی استقبال می‌کنند، زیرا از هزینه‌های سلامت کم می‌کند. از وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر می‌خواهیم در کشور نیز از این عمل جراحی حمایت کنند.

اقبالی اضافه کرد: جراحی چاقی از افراد ۱۶ تا ۶۵ سال انجام می‌شود و پیروی از سبک زندگی سالم، ورزش و تغدیه سالم بعد از عمل بسیار ضروری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عوارض ناشی از جراحی های چاقی بیان کرد:‌ یکی از اهداف کنگره بحث درباره عوارض و به حداقل رسیدن این عوارض است. از جمله مزایای کار تیمی قبل از انجام عمل جراحی، این است که تمام بیماران قبل از اعمال جراحی، با جراحی و عوارض آن آشنا شوند و راه‌های مقابله با عوارض را بدانند. خطر عوارض جراحی چاقی در صورتی که نکات از سوی بیمار رعایت شود؛ به حد انجام عمل جراحی کیسه صفرا پایین می‌آید اما اگر پیگیری‌های بیمار به طور مرتب انجام نشود و یا بیمار نکات تغذیه‌ای و پزشکی گفته شده را رعایت نکند این جراحی خطرات و عوارضی به دنبال دارد.

دبیر اجرایی پنجمین کنگره بین المللی جراحی چاقی افزود:‌ در کل از هر هزار مورد جراحی چاقی که انجام می‌شود، یک مورد مرگ‌ومیر رخ می‌دهد. از هر هزار نفری که جراحی چاقی انجام می‌دهند در سه تا 6 نفر، خونریزی رخ می‌دهد که دو مورد از آن‌ها به مداخلاتی مانند مداخله لاپاراسکوپیک نیاز دارد؛ لخته شدن خون در پا و آمبولی ریه از دیگر عوارض این جراحی است که با پوشیدن جوراب واریس و راه رفتن بیمار پس از جراحی، این عارضه قابل کاهش یافتن است.

وی ادامه داد‌: اگر استانداردهای جراحی و نکات آموزش داده شده به بیمار رعایت شود عوارض قابل چشم‌پوشی است اما اگر جراحی چاقی توسط افراد بدون مدرک انجام شود و یا تیم پزشکی به درستی بیمار را قبل و بعد از عمل پایش نکند، عوارض عمل جراحی چاقی بسیار خطرناک خواهد بود.

به گفته وی، عمل جراحی متابولیک چاقی برای نمایه توده بدنی بالای 40 تحت پوشش بیمه و هزینه عمل کمتر از 10 میلیون تومان است.

 

حضور جراحان جوان برای نخستین بار در کنگره

دبیر علمی کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک با بیان اینکه چاقی منجر به نازایی، فشار خون، آپنه خواب و کاهش 15 ساله سن فیزیولوژیک بدن می‌شود، افزود: در جراحی چاقی، معده کوچک و یا بخشی از جذب غذاها کم می‌شود اما نباید به این جراحی مانند یک شعبده‌بازی نگاه کرد زیرا آنچه به ماندگاری کاهش وزن و بهبود پس از جراحی چاقی کمک می‌کند پای‌بندی به رژیم غذایی و انجام ورزش روزانه است.

ایران پیشرو در عرصه جراحی‌های چاقی و متابولیک/ اساتید برجسته آمریکایی و اروپایی در کنگره در عرصه جراحی‌های چاقی و متابولیک حضور خواهند یافت

در ادامه،  مدیر علمی گروه جراحی کنگره با بیان اینکه جراحی چاقی نیازمند تیم پزشکی است، بیان کرد: برای نخستین بار در کنگره یک بخش را به جراحان جوان اختصاص دادیم تا تجارب خود را با یکدیگر و به همراه اساتید به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: جراحی چاقی از سن 16 تا 65 سالگی قابل انجام است و در صورتی که فرد شرایط بیهوشی را داشته باشند می‌توان آن را انجام داد.

دكتر شهاب شهابی  با بیان این‌که میزان کلی عوارض ناشی از جراحی چاقی یک درصد است، گفت: انتخاب جراح و مرکز مناسب برای جراحی، اهمیت بسزایی دارد؛ عوارض کوتاه‌مدت بعد از جراحی تا یک هفته پس از انجام عمل ممکن است بروز یابد اما عوارض طولانی مدت شامل مشکلات تغذیه‌ای و سوءتغذیه‌ است بنابراین پس از انجام جراحی فرد نیازمند دریافت مکمل‌های مولتی ویتامین خواهد بود.جراحی چاقی نیازمند یک تیم چند تخصصی است.

وی افزود: در کنگره پیش رو، ۸۸ سخنرانی با موضوع جراحی چاقی خواهیم داشت که ۳۱ سخنران، خارجی و ۵۷ سخنران، ایرانی خواهند بود.

مدیر علمی گروه جراحی پنجمین کنگره جراحی چاقی با تاکید بر اینکه هیچ جراحی چاقی مداومت مادام العمر ندارد؛ تصریح کرد: 50 درصد کاهش وزن مربوط به جراحی و عملکرد جراح و 50 درصد مربوط به خود بیمار و اصلاح سبک زندگی او است و 20 تا 30 درصد احتمال بازگشت وزن پس از انجام جراحی چاقی وجود دارد.

 

در این نشست  رئیس انجمن جراحی چاقی ایران تاكید كرد: جراحی چاقی را نمی‌توان تک نفره انجام داد. اگر کسی به تنهایی، جراحی چاقی را انجام بدهد، حتماً کار او غیر علمی است.

علیرضا خلج افزود: به رغم تحریم‌ها و مشکلاتی که داریم، اما ایران جزو کشورهایی است که در رشته جراحی چاقی، حرفی برای گفتن دارد. قطعاً کسی باید عمل جراحی چاقی را انجام دهد که دوره‌های تخصصی را گذرانده باشد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۰، تصویب شده فقط کسانی که فلوشیپ جراحی چاقی هستند، مجاز به انجام عمل چاقی هستند.

خلج؛  با بیان این که مهمترین علتِ قابل پیشگیریِ مرگ‌ومیر افراد، چاقی است، اظهار کرد: جراحی چاقی برای افرادی انجام می‌شود که به هیچ عنوان نمی‌توانند با رژیم غذایی و ورزش و سایر درمان‌ها، وزن خود را کاهش دهند. در هیچ جای دنیا رایج نیست که جراح چاقی به تنهایی تصمیم به جراحی بگیرد و متخصص تغذیه، جراح چاقی و بیهوشی و ... باید با همکاری یکدیگر برای تصمیم گیری نهایی جهت انجام جراحی چاقی اقدام کنند. اگر جراحی چاقی توسط پزشکی انجام شود که تجربه کافی ندارد و یا تیم تخصصی برای پیگیری وضعیت بیمار فعالیت نکنند، ممکن است منجر به سوءتغذیه و مرگ بیمار شود. عوارض ناشی از جراحی چاقی معادل جراحی کیسه صفراست.

دکتر غلامرضا محمدی، مدیر علمی گروه غیرجراحی پنجمین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک نیز در این نشست خبری با بیان این که جراحی چاقی، فقط قسمتی از درمان چاقی است؛ گفت: اگر اصلاح سبک زندگی فرد مانند وضعیت تغذیه و تحرک بدنی اتفاق نیفتد، در بازه زمانی 6 ماهه پس از جراحی، کاهش وز رخ می‌دهد اما استمرار نمی‌یابد و ممکن است عوارض خطرناکی نیز برای بیمار به جا بگذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها