أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۸۳۴۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۱۵ آذر ۱۴۰۱
ستایشی در نشست خبری:
سخنگوی دستگاه قضا گفت: پس از دستورات واصله نزدیک به ۱۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان آزاد شدند. این اقدام مورد استقبال عمومی مردم و نخبگان واقع شد و موجب شد ارامش و صفا و صمیمیت و همدلی به نحو مناسب استقرار و استمرار پیدا کند.

به گزارش پایگاه 598، ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در روز ۱۵ آذر ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا گفت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها الگوی تمامی مسلمانان بلکه تمامی بشریت اعم از مسلمان و غیر مسلمان شیعه و سنی مردان و زنان با تمام رنگ‌ها و سلایق و طیف‌ها می‌باشد.درس‌هایی که در زندگی کوتاه و البته در برکت این بانوی بزرگ اسلام برای امروز ما کاربرد دارد فراوان است. در بعد زندگی، سیاسی اقتصادی و ....

وی ادامه داد: زندگی مومنانه و پرهیزکارانه ضمن برخورداری از یکدلی صفا و صمیمیت و تربیت نسل نو با آموزه‌های الهی و اسلامی و در نهایت بذل جان عزیزان و شهادت در راه آرمان عدالت ولایت و تبعیت از امام جامعه اسلامی از جمله نقاط تابناک زندگی این بانوی بزرگ اسلام است.امید داریم در ایام آتی حق مطلب را ادا کنیم و با احترام به محضر ایشان بتوانیم ایفای وظیفه کنیم.

وی به مناسبت روز دانشجو گفت: روز دانشجو روزی ست برای یادآوری استکبارستیزی. روزی برای ایستادگی دانشجویان در برابر آمریکای جهان خوار. روزی برای یادآوری مقاومت آن‌ها در برابر سلطه جویی این رژیم.آمریکا امروز مظهر دسیسه چینی و خدعه و نیرنگ علیه ملت‌های مترقی خاصه ملت ایران است.

ستایشی عنوان کرد: راه اندازی مکرر کودتا آشوبگری و‌دسیسه چینی برای حذف مردم سالاری، جاسوسی و کشتن انسان‌ها بی گناه، ترغیب به عدم رعایت اخلاق و انصاف در برابر ملت ها.

وی افزود: دانشجویان آزاده و با شرف ایران در روز ۱۶ آذر علیه آن فیلم کرده و همه ساله این قیام مبارک را ادامه می‌دهند. مهم‌ترین درس بستن همیشگی راه سلطه مجدد و مقابله علمی و عملی با دیسیسه‌های او علیه ملت ایران بوده است. به گونه‌های که الان آمریکا برای بازگشت به ایران سربلند با سد مقاومی همچون دانشجویان برخورد کرده اند.

 ستایشی بیان کرد: دانشجویان ما به عنوان رزمندگان صف اول و خط مقدم علمی و عملی خط علمی و عملی جبهه مقابله با طمع ورزی‌های آمریکا نشان دادند که نقشه دشمن تراشی محکوم به شکست بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تبیین اقدام اخیر رییس قوه قضاییه و دستور برای آزادی زندانیان نکته دیگری است که باید به آن اشاره کنیم. با پیروزی تیم ملی ما در مسابقات جهانی و شادی و سرور ملت بزرگ ایران و برای استمرار بخشیدن به این شادی دستوراتی ابلاغ فرمودند. این در راستای استمرار سیاست رأفت اسلامی بود. یعنی نگاه قوه قضاییه ایجاد آسایش و صمیمیت بین آحاد جامعه است.تاکبد بر این بود با این اقدام و رأفت اسلامی آنهایی که متنبه شده اند و توبه کردند و پیمانه و نادم بودند به دامان خانواده برگردند.

وی ادامه داد: در راستای سیاست قطعی قوه قضاییه و نظام اسلامی مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی پس از آن پیروزی شیرین که مردم را خوشحال کرد رییس قوه قضاییه دستور بررسی آزادی برخی از بازداشت شدگان را از جمله برخی از بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر را که نقش لیدری و هدایت کنندگی در اغتشاشات را نداشتند و صدمه ای به جان و مال و ناموس مردم نزدند با تمسک به قاعده رأفت اسلامی و تمهیدات قانونی موجبات آزادی آنها فراهم شود.

وی افزود: پس از دستورات واصله و اقدامات قضایی نزدیک ۱۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان آزاد شدند. این اقدام مورد استقبال عمومی مردم و نخبگان واقع شد و موجب شد ارامش و صفا و صمیمیت و همدلی به نحو مناسب استقرار و استمرار پیدا کند.این اقدام نشانه‌ای از اتحاد ملی در برابر افراد اندک بدخواه ملت ایران و نماد همبستگی عمومی در برابر دشمنان همچنان که نشان داد که دشمن نمی‌تواند در صفوف ملت بزرگوار ایران رخنه کند؛ و ملت ایران در همه میادین در برابر دشمن متحد و یکپارچه است. ضمن اینکه بار دیر نشان داد که تلاش دشمن در تحریم ورزش و یا خلصه فوتبال کشور یا تصاحب فرزندان عزیز این مملکت تلاشی نافرجام ناکام و شکست خورده است.

ستایشی ادامه داد: باز هم متذکر میشوم که ریاست قوه قضاییه بر این مهم تاکید موکد دارند ما این آزادی‌ها به معنای چشم پوشی کامل از اقدامات برخی از آشوبگران در صف اول بودند نبوده.بلکه به کل این پرونده‌ها با مدافع و تمسک موازین شرعی و قانونی رسیدگی خواهد شد.نکته دیگری که در همین راستا قابل ابراز و تاکید است در قبال شایعه سازی‌هایی که در فضای افکار عمومی صورت می‌پذیرد افراد نسبت به نکات و ادعا‌هایی که دارند باید سند ارائه کنند. ادعا‌های بدون پشتوانه قابل پذیرش نیست و نخواهد بود. هر فردی که در فضای عمومی ادعایی مطرح میکند باید برای آن سند مستدل و مستند ارائه کند.

تلاش دشمنان برای تحریم ورزش ناکام ماند

ستایشی ادامه داد: بار دیگر شاهد بودیم که تلاش دشمن در تحریم ورزش و فوتبال کشور و تصاحب فرزندان این مرز و بوم، ناکام مانده و شکست خورد و همه قلب‌ها برای ایران یکپارچه تپید البته لازم به ذکر است که این آزادی‌ها به معنای چشم پوشی کامل از اقدامات برخی از آشوبگران نبوده و به معنی این هم نیست که رسیدگی به این پرونده‌ها صورت نگرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: همه این پرونده‌ها با مداقه و رعایت موازین شرعی رسیدگی خواهد شد. همچنین در قبال دروغ سازی‌ها و شایعه پراکنی‌ها هم اقداماتی در این راستا انجام شده است و افراد نسبت به نکات و ادعا‌هایی که دارند باید سند ارائه دهند.

وی افزود: هر فردی که ادعایی مطرح می‌کند باید مدارک‌مستند ارائه دهد. دستگاه قضائی از کسانی که با روان جامعه بازی می‌کنند، نمی‌گذرد. همچنین قوه قضائیه نسبت به فوت و کشته شدن ۲۰۰ شهروند در حوادث اخیر به شدت حساس بوده و این دستگاه در رابطه با کسانی که آسیب دیدند مورد به مورد مطالبه خواهد کرد.

ستایشی ادامه داد: دادگاه متهمان و مسببان این حوادث به سرعت برگزار خواهد شد و با جدیت و دقت لازم رسیدگی خواهد شد.


ستایشی در پاسخ به این سوال که افرادی که در زندان هستند معترض هستند یا آشوبگر؟ گفت: بار‌ها اعلام کردیم که این دو با هم فرق می‌کنند و در طبقه بندی‌ها این‌ها را تفکیک کردیم و معترض با آشوبگر تفاوت دارد. از کسانی که معترض هستند فردی را بازداشت نکردیم و هیچ گونه حکم بازداشتی برای این افراد صادر نشده است.

وی ادامه داد: برخی از این افراد تحت قرار‌های تأمینی آزاد شدند و فقط و فقط اغتشاشگران که به ناموس و جان و مال مردم متعرض شده و اقدام علیه امنیت ملی انجام دادند در شمول افرادی هستند که قرار قانونی شدید برای آن‌ها صادر شده است. نگاه ما در دستگاه قضائی این است که با سرعت و دقت تعیین تکلیف کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: آنچه که در حوزه رسانه مشخص است این است که رسانه‌های بیگانه همواره دنبال آشوب میدانی و انحراف افکار عمومی در کشور هستند و می‌خواهند اختلال ایجاد کنند و برهم بزنند.

کسی که دست به تحریق و تخریب می‌زند معترض نیست

وی گفت: کسانی که این کار‌ها را انجام می‌دهند صلاحیت طرح ادعا و اظهار نظر نیستند. این افراد حق بیان در مورد روند‌های قانونی را ندارند اینکه رسانه‌های تروریست پرور که میدان دار قتل و تعرض هستند برای حمایت از افراد فریب خورده و وابسته پیشقدم می‌شوند، جای تعجب نیست.

ستایشی ادامه داد: کسانی که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازند و به جان و مال مردم تعرض می‌کنند با تمسک به سلاح سرد و گرم، اغتشاش را ترویج می‌کنند از پیاده نظام خود حمایت می‌کنند و ما باید دشمن شناسی خود را قوی کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: کسانی که دست به تحریق و تخریب می‌زند و هزاران میلیارد ضرر به اموال عمومی می‌زند، معترض هستند؟ اگر این‌ها معترض هستند پس تروریست چه کسی است؟

تعدادی از اتباع بیگانه در اغتشاشات اخیر بازداشت شدند

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد بازداشت اتباع بیگانه در اغتشاشات اخیر گفت: مجموعه‌ای در امور بین الملل داریم همچنین اداره‌ای هم در دادستانی کل کشور تحت عنوان اداره بین الملل.

وی ادامه داد: این دو اداره به علاوه سایر مبادی در این خصوص اقداماتی را به صورت منسجم انجام داده و این پرونده‌ها را مورد تدقیق قرار دادند.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه در حوزه معاونت بین الملل و حقوق بشر هم کمیته ویژه‌ای با مشارکت دادستانی تهران و ضابطین خاص که در این مورد ذی مدخل هستند، مأموریت جهت انجام تحقیقات پیدا کردند.

ستایشی افزود: بر اساس بررسی‌های مربوط به حوزه کاربردی، تعدادی از اتباع بازداشت شدند. اتهام این افراد اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی بوده و برخی از آن‌ها پس از کار‌های موشکافی، در مرحله دادسرا با قرار‌های مناسب آزاد و برخی هم همچنان در بازداشت هستند.

مسعود ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در روز‌های اخیر در استان البرز شاهد برپایی دادگاه جمعی از اغتشاشگران کرج که اقدام به شهادت شهید روح الله عجمیان کرده بودند، بودیم، رئیس قوه قضائیه هم روز گذشته در جمع مسئولان عالی قضائی اعلام کرد که به زودی رأی این دادگاه اعلام‌می شود، آیا این حکم صادر شده است؟ گفت: به استناد مدارکی که موجود هست اهتمام بر این بوده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن متعاقب موازین قانونی و با دقت لازم رسیدگی به پرونده اغتشاش گران انجام شود.

وی افزود: روال رسیدگی به پرونده مشهد که دو نفر در آن به فیض شهادت نائل آمدند، پرونده اصفهان و کرج هم بر همین منوال است.

ستایشی ادامه داد: ۱۲ آبان روز خوبی نبود در ۴۲ سال کار خودم، بابت شنیدن خبر حادثه کرج بسیار متأثر شدم. افعال بسیار زشتی نسبت به مردم در آن روز صورت پذیرفت. تعدادی اغتشاش گر در آرامستان بهشت سکینه به بهانه چهلم درگذشت یکی از متوفیان اغتشاشات اخیر اقدام به بستن آزاد راه و ریختن نخاله‌های ساختمانی کردند.

وی با بیان اینکه این افراد عبور و مرور افراد را مختل کرده بودند گفت: در این حادثه اغتشاش گران مأموران را هم مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و در نهایت شهید سید روح الله عجمیان را مورد تعرض و ضرب و شتم قرار داده و مظلومانه این شهید را به شهادت رساندند.

ستایشی تصریح کرد: پس از این حادثه، پرونده‌ای در دادسرای جنایی در کرج تشکیل و بازپرس ویژه تعیین شد. در فیلم‌ها و مستندات این حادثه که منتشر شد، دیدیم که چند متهم داشت. دستوراتی بر این اساس برای شناسایی متهمان صادر شد و بنا بر پیگیری‌هایی که شخص رئیس قوه قضائیه داشت، فرایند شناسایی و دستگیری عوامل دخیل در جنایت با استفاده از ظرفیت ضابطین صورت گرفت و تحقیقات لازم انجام شد.

ستایشی با بیان اینکه تاکید شده بود که احکام باید قاطعانه و بازدارنده باشد گفت: در پی دستور رئیس قوه قضائیه، متهمان به ویژه متهمانی که با ضربات متعدد چاقو موجبات شهادت را ایجاد کردند و با استفاده از تمسک به پوشش‌های مختلف و با هدف اینکه شناسایی نشوند، متواری بودند به تدریج شناسایی و بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهارداشت: متهمان این پرونده‌ها بزن و برو نیست و باید پاسخ اقدامات خود را بدهند که دادند. پس از بازداشت متهمان اصلی در ۲۱ آبان ماه کیفرخواست پرونده صادر شد.

وی ادامه داد: در این پرونده در مجموع برای ۱۶ متهم قرار جلب دادرسی صادر و در ۹ آذر و کمتر از یک ماه پس از شهادت، جلسات دادگاه صالحه برای رسیدگی به اتهامات ۱۳ نفر و همزمان جلسات دادگاه کیفری یک استان البرز ویژه جرایم اطفال، با حضور متهمان و وکلایشان رسیدگی شد چرا که سه متهم ۱۷ سال سن داشتند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص جزئیات حکم صادره گفت: پس از بررسی‌ها و در تاریخ ۱۴ اذر ماه و پس از یک ماه از جنایت احکام صادر شده است.

اعدام برای پنج متهم پرونده شهید عجمیان

وی ادامه داد: این احکام با در نظر گرفتن بازدارندگی صادر شده است. بر اساس احکام صادره، برای ۵ متهم که اقدامات مؤثر از قبیل ایراد جرح به شهید با چاقو و ضرب و جرح با سنگ و کشاندن با بدن برهنه روی اسفالت منتهی به شهادت این شهید شدند، به اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و حمله به مأمورین و جنایت علیه تمامیت جسمانی علیه افراد و ناامنی و شهادت مدافع امنیت شدند به اعدام و ۱۱ متهم از جمله سه جوان زیر ۱۷ سال با توجه به نقش آفرینی و میزان تأثیراتی که داشتند، به حبس‌های طویل المدت محکوم شدند.

وی افزود: احکام صادره غیر قطعی است.

صدور حکم برای طبری / ‏ضبط ‬کل اموال

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده طبری گفت: برای پرونده در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک حکم صادر شده است و کلیه اموال که مورد بحث بزه پولشویی است، ضبط و یک چهارم اموال هم به قیمت روز به عنوان جزای نقدی در نطر گرفته شده است.

آخرین وضعیت پرونده شهید فخری زاده

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهید فخری زاده گفت: این پرونده ۱۵ متهم دارد که ۹ نفر از آن‌ها به اتهام مشارکت در افساد فی الارض از طریق ترور دانشمند هسته‌ای ما و مشارکت در جاسوسی متهم هستند.

وی در رابطه با پرونده حبیب الله چعب هم گفت: اتهام این فرد هم افساد فی الارض است و این پرونده به زودی تعیین تکلیف شده و حکم صادر می‌شود.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شارمهد گفت: اتهام این فرد افساد فی الارض از طریق طراحی و انجام اقدامات تروریستی است و به زودی حکم این پرونده هم صادر می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها