کد خبر: ۵۱۸۶۸۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۲۱ آذر ۱۴۰۱
جام جهانی کشتی آزاد آمریکا در حالی با نایب قهرمانی ایران به پایان رسید که شاید مهمترین اتفاق این دوره از رقابت‌ها نخستین شکست «جردن باروز» پابه سن گذاشته مقابل یک کشتی‌گیر ایرانی بود.

به گزارش سرویس ورزشی پایگاه 598، جام جهانی کشتی آزاد روزهای ۱۹ و ۲۰ آذرماه در شهر آیووا آمریکا برگزار شد که تیم کشورمان از ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز (دوشنبه) در دیدار فینال مقابل کشور میزبان با نتیجه ۶ بر ۴ شکست خورد و نایب قهرمان شد.

ترکیب تیم کشورمان در آوردگاه جهانی را نفراتی متشکل از برخی باتجربه‌ها و جوانان تشکیل دادند. تیم کشورمان در مرحله گروهی توانست با برتری برابر ژاپن با نتیجه ۹ بر یک و برابر تیم منتخب جهان نیز با نتیجه ۶ بر ۴ با برتری از میدان خارج شوند.

یکی از دیدارهای حساس و مهم در شب فینال مربوط به وزن ۷۹ کیلوگرم بود. جایی که علی سوادکوهی در این دیدار مقابل جردن باروز ۳۴ ساله قرار گرفت و با مبارزه منطقی و جذاب توانست نوار پیروزی‌های این عنوان‌دار المپیکی (۱۰ مدال جهان و المپیک) را قطع کند و برای نخستین مرتبه یک ایرانی باروز را به زانو در آورد. دارنده مدال طلا قهرمانی آسیا توانست با نتیجه ۶ بر ۶ برابر وی به برتری برسد.

اتحادیه جهانی کشتی در این خصوص نوشت: جردن باروز هرگز در خانه به کشتی‌گیر غیرآمریکایی شکست نخورده بود و هیچ کشتی‌گیر ایرانی تا به حال او را شکست نداده بود. غلبه بر باروز در کشورش در شرایطی رخ داد که اولین کشتی‌گیر ایرانی توانست پس از حدود ۱۵ سال او را شکست دهد نیز خاص‌تر شد.

طلسمی که شکسته شد/جردن سرانجام مقابل ایرانی‌ها زانو زد

علی سوادکوهی پس از برتری در این دیدار در گفت‌وگویی بیان کرد: خوشحالم که اولین ایرانی هستم که باروز را شکست دادم و مهمتر از آن در کشورش پیروز شدم.

وی بیان کرد: از حمایت مردم و مربیانم برای این پیروزی خوشحالم.

قهرمان آسیا توضیح داد: برای این پیروزی سرمربی و مربیان انرژی زیادی را در من دادند و معتقد بودند که می‌توانم برنده این دیدار شوم.

باروز در سال ۲۰۱۲ و در بازی‌های المپیک لندن مدال طلا گرفت و در سال ۲۰۱۳ این مدال را در پیکارهای جهانی بوداپست تکرار کرد. او که تا پیش از این هیچ شکستی را در میادین نداشت در سال ۲۰۱۴ و در ازبکستان و با پای مصدوم به رقابت‌های جهانی پای گذاشت و مقابل «دنیس سارگوش» روسی مغلوب و در نهایت به نشان مدال برنز بسنده کرد.

او در سال ۲۰۱۵ در آمریکا سومین طلای جهانی خود را به گردن آویخت و در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز توفیقی نداشت و در پیکارهای جهانی ۲۰۱۷ چهارمین و آخرین طلای جهان خود را کسب کرد. او در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به سد سخت «زائوربک سیداکوف» روس برخورد کرد و در نهایت به ۲ مدال برنز رسید.

باروز طی سال‌های متمادی برابر حریفان ایرانی خود قرار گرفت همواره برابر آنان موفق به شکست بوده است. او همچنین در مقابل صادق گودرزی (سه مرتبه)، عزت‌الله اکبری (سه مرتبه)، محمد نخودی (۲ مرتبه) و مرتضی رضایی‌قلعه، مصطفی حسین‌خانی، سیدعلی موسوی، علیرضا قاسمی و پیمان یاراحمدی (یکبار) به پیروزی رسیده است.

دارنده مدال طلای ۷۴ کیلوگرم المپیک لندن باروز در چند سال گذشته شکست‌هایی را برابر انور گدیف روسی، فرانک چامیزو ایتالیایی و زائوربیک سیداکوف روسی را تجربه کرد.

باروز در عرصه حرفه‌ای تاکنون توانسته مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۶ طلای جهان (۲۰۲۲ بلگراد، ۲۰۲۱ اسلو، ۲۰۱۷ پاریس، ۲۰۱۵ لاس‌وگاس، ۲۰۱۳ بوداپست و ۲۰۱۱ استانبول) و سه برنز قهرمانی جهان (۲۰۱۹ نورسلطان، ۲۰۱۸ بوداپست و ۲۰۱۴ تاشکند) را بدست آورد.

طلسمی که شکسته شد/جردن سرانجام مقابل ایرانی‌ها زانو زد

همچنین در دیدار دیگر حساس فینال کامران قاسم‌پور برای نخستین بار در وزن جدید شانس خود را برای حضور در المپیک امتحان کرد و علیرغم وزن کم در دیدار فینال در ۹۷ کیلوگرم حضور یافت.

این تصمیم توسط کادر فنی برای دارنده قهرمان جهان ترسیم شد تا در ماموریت جدید مقابل کایل اسنایدر آمریکایی قرار گیرد که توانایی خود را برای المپیک پاریس در این وزن محک بزند.

اتحادیه جهانی به دیدار کایل اسنایدر و کامران قاسم‌پور پرداخت و گفت: قاسم‌پور تلاش می‌کرد تا در این وزن یک برد قطعی را برای کشورش بدست آورد ولی نتیجه‌ای نداد. اسنایدر که کشتی بهتری ارائه کرد و قاسم‌پور نتوانست با حملات متعدد تهدیدی را برای او ایجاد کند.

از دیگر دیدارهایی که زیر ذره‌بین این اتحادیه قرار گرفت مربوط به وزن ۶۵کیلوگرم بود رحمان عموزاد در نظر داشت تا در سومین دیدار اختلاف تیمی را کاهش دهد. رقابت عموزاد و یانی دیاکومیهالیس در جهانی بلگراد با توجه رد و بدل شدن امتیازات زیاد(۱۳ بر ۸ به نفع عموزاد)، اما قهرمان و نایب قهرمان جهان در این مبارزه محافظه‌کارانه کشتی گرفتند و عموزاد توانست با نتیجه ۵ بر ۴ به برتری برسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها