کد خبر: ۵۱۹۰۴۸
زمان انتشار: ۰۸:۴۳     ۲۸ آذر ۱۴۰۱
عبایِ عربیِ روی دوش مسی؛
شاید استفاده حداکثری قطر از فرصتِ به وجود اومده آموختنی باشد. اوج آن را هم در فینال و عبایِ عربیِ روی دوش مسی می‌شود دید. قابی که با میلیاردها دلار هزینه هم قابل تحقق نبود.

سرویس فرهنگی پایگاه 598: سیاسی‌ترین جام جهانی تاریخ تمام شد و الآن دیگه همه فهمیدن که ورزش رو نباید #سیاسی کرد!!!

حالا سوال اینه، اصلاً امرِ غیر سیاسی وجود داره؟! اساساً چیزی هست که بشه گفت با سیاست ارتباطی نداره، به امور اجتماعی - فرهنگی - سیاسی ارتباطی نداره، به زندگی مردم ارتباطی نداره؟! حدود و ثغور این مداخله و ارتباط در هر موضوعی تا کجاست؟! چه کسی/ کسانی اون رو تعیین می‌کنند؟! و ... سوال‌های مهم این روزهاست.

جام جهانی تمام شد، اما درس‌های بسیار زیادی از خودش باقی گذاشت ... شاید استفاده حداکثری قطر از فرصتِ به وجود اومده آموختنی باشه. اوج آن را هم در فینال و عبایِ عربیِ روی دوش مسی میشه دید. قابی که با میلیاردها دلار هزینه هم قابل تحقق نبود.

این اولین باری بود که کشور میزبان توانست نشانه‌ای مهم از فرهنگ خود را در مهمترین لحظه جام به مرکز توجه ببرد. کاری شاید فی‌البداهه از سوی شیخ قطر که بدون مقاومت مسی بدل به پایان خوش جام جهانی در قطر برای ساکنان این کشور شد. مسی امشب در حالی جام جهانی را بالای سر برد که عبای مشکی شیخ را بر تن داشت؛ انگار یک قطری قهرمان جام شده بود.

تمیم بن حمد در حالی عبای سنتی  را به مسی هدیه داد که امروز، روز ملی کشور قطر بود و جشن بزرگی در دوحه به همین مناسبت برگزار شد. هنگامی که شیخ تمیم قصد داشت این کار را انجام دهد، در صحنه‌ای حتی خود مسی نیز متعجب شده بود. اما امیر قطر آن را نگه داشت و لباس مخصوص را به تن فوق ستاره پرو کرد تا مسی را در هیئت بزرگان این کشور درآورد.

در حال حاضر بحثهای مختلفی درباره این اتفاق در شبکه‌های مجازی در جریان است اما برای قطری‌ها این بهترین پایان ممکن بود. یک قدردانی شخصی بابت ترتیب دادن جامی که می‌تواند یکی از بهترین‌های تاریخ لقب بگیرد.
 
فرهنگ قطر، بر تن جهان
 
پیوست: 
 
هویت
هویت از عناصر گوناگونی تشکیل شده که عبارتند از: دین، زبان، جغرافیا، تاریخ اسطوره‌ای یا واقعی، میراث سیاسی دولت، میراث فرهنگی و ادبی و … . یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مرتبط با هویت، پوشاک افراد جامعه است که بی شک با دیگر عناصر، ارتباطی تنگاتنگ دارد، از انها اثر می‌پذیرد و بر انها اثر می‌گذارد. پوشاک یک نشانه هویتی است که با بررسیان می‌توان رد پای مباحث جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی، هنری و.. را در یک جامعه خاص یافت و بدین ترتیب به بسیاری از راز و رمزهای پوشیده در دل تاریخ پی برد.

تمام مؤلفه‌های هویت خواه ناخواه با فرهنگ پیوند دارند. یک لباس نماد مردانگی، دیگری نشانه زنانگی، یکی نشانهٔ ارزشهایی چون حجب، پاکدامنی و لباس دیگر نماد متجدد بودن می‌باشد. ارزش نمادین پوشش تنها در ارتباط آن با گروهها خلاصه نمی‌گردد، بلکه لباس می‌تواند مجموعه‌ای از مباحث اخلاقی و سیاسی را نیز نشان دهد و در عین حال می‌توان انواع گوناگونی از روابط نمادین میان لباس و ساختارهای اجتماعی یافت، مانند لباس نظامیان، کشاورزان، روحانیان، پادشاهان و … .

اشاعه فرهنگی
اشاعه فرهنگ به طور كلي از راه هاي انتقال عناصر فرهنگ ميان جوامع مي باشد، قابليت انتقال فرهنگ و اكتسابي بودن آن موجب شده است ملل مختلف به گونه اي اختياري و ارادي يا غير ارادي به مبادله عناصر مختلف فرهنگ جامعه خود با جوامع ديگر بپردازند.
 
از آنجا که فرهنگ واگیردار است و همیشه فرهنگ ها با یکدیگر در ارتباط بوده اند اشاعه فرهنگی نیز به طور مداوم در طول تاریخ رخ داده است و این پدیده تاکنون ادامه دارد. بدین معنا که سنت ها، اعتقادات، روشها، قصه های عامیانه، ابزار و امور زینتی و غیره ممکن است از جامعه یا فرهنگی به سایر جوامع اشاعه یابد و در آن رواج پیداکند. برای حصول به این معنی، یک رگه فرهنگی باید بتواند راه حل بهتری برای حل مسائل و دست یافتن به ابزار بهتر ارائه دهد و یا نیرویی برای اشاعه خود همراه داشته باشد تا توسط گروهی از مردم مورد توجه قرار گرفته و پذیرفته شود. (مفاهیم و نظریه­های فرهنگی – سیدرضا صالحی­امیری، ص 43)
 
در طول تاریخ و در کلیه مکان ها، امر اشاعه فرهنگ تحت تأثیر دو عامل «تمایل» و «ارتباط» بوده است .
 
هیچ مردمی، هیچ خصیصه ای را به تنهایی و بدون آن که در آن تغییری به وجود آورند، اخذ نمی کنند.
 
از نگاه پویایی شناسی، اشاعه فرایندی است که یک عنصر فرهنگی را روی چرخی می گذارند و دور جهان به چرخش در مي آورند.( مردم شناسي؛ مطالعه انسان ، آدامسون هوبل 1972)

منابع: وبسایت ورزش سه - مجله هپی لند- کانال حمید کثیری - کانال دکتر رضایی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها