أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۹۶۵۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۶     ۱۲ دی ۱۴۰۱
تاثیر اخبار دروغ بر جامعه چیست؟
یکی از مجموعه‌ها گزارش داد که فقط در آبان‌ماه، ۳۵ هزار خبر واحد برای القای آینده منفی ارزش پول ملی و آینده اقتصادی کشور تولید شده تا در نهایت منجر به فرار سرمایه شود و در بازار ارز تأثیر منفی بگذارد.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، اخبار منفی مثل غذای آلوده است. همان طور که غذای سمی به معده آسیب می‌زند و منجر به تهوع و بالاآوردن می‌شود، در مورد روان و خبر منفی هم این آسیب وجود دارد اما به صورت پنهان که تخریب آن بسیار بیشتر است. این جاست که روانشناسی اخبار منفی اهمیت دارد.

رسانه‌های معاند می‌دانند این اخبار تاثیر منفی دارد و روان جامعه را به هم می‌ریزد اما چون اینجا هدف سیاسی وجود دارد که حال مردم بد شود، این زخم را زنده نگه می‌دارند. خیلی عجیب است که کودک کار، کودک همسری را رد می‌کنند ولی کودک سیاسی را با رفتار سیاسی ترویج می‌کنند. 

رسانه‌های معاند برای مشکلات خودشان به سراغ ترمیم زخم می‌روند و به مفهوم PTSD(اختلال استرس بعد از یک حادثه) می‌پردازند. برای ما به سمت حال بد ماندگار می‌روند. صفحه‌های بی بی سی فارسی و بی بی سی سرویس جهانی را با هم مقایسه کنید. به عنوان مثال دختری در ایران جانش را از دست می‌دهد(مهسا امینی) و یک دختری در امریکا(اشلی). در ایران تولید نفرت و خشونت و زنده نگه داشتن زخم خانم مهسا امینی را هدفگذاری کردند.

تاثیر خبر منفی (bad news) در اقتصاد کشور/ ۳۵ هزار خبر منفی برای کاهش ارزش پول ملی

10 سال پیش 5 درصد مردم بزرگسال آمریکا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند. الان در جامعه امریکا بیش از 80 درصد از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. یک سوال مهم این است که حال خوب مجازی و واقعی چه رابطه ای با هم دارند؟ مثل انقلاب مجازی و واقعی، اعتراض مجازی و واقعی. این به روانشناسی فناوری و زندگی شبکه‌ای برمی‌گردد و باز اهمیت پرداختن روانشناسانه به موضوع اعتراض در این روزها را روشن می‌کند.

سخنگوی دولت: ۳۵ هزار خبر منفی درباره آینده اقتصادی کشور تولید شده است

بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست «روایت جهاد» در حوزه علمیه مروی تهران گفت: ما ناترازی ارزی نداریم و درآمد ارزی کشور بیش از مخارج ارزی‌اش است. دشمن در جنگ ترکیبی و اغتشاشات اخیر، یک ناامنی در کشور ایجاد کرد تا مسیرهای کریدوری بسته شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز سرمایه خودشان را از بازار کشور خارج کنند و همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است.

یکی از مجموعه‌ها گزارش داد که فقط در آبان‌ماه، ۳۵ هزار خبر واحد برای القای آینده منفی ارزش پول ملی و آینده اقتصادی کشور تولید شده تا در نهایت منجر به فرار سرمایه شود و در بازار ارز تأثیر منفی بگذارد.

پ.ن: پرواضح است که استراتژیک ترین کالای عصرارتباطات، اطلاعات است. داده ها و خبرهاست که تعیین می‌کند چه کسی، چگونه و در چه زمان و مکانی دست به اقدام و سرمایه‌گذاری بزند. گویا #بالانس_عرضه_و_تقاضا در دنیای اقتصاد، وابستگی عمیقی به خبر و اطلاعات و راپورت(گزارش) دارد.

با این اوصاف، سوال اینجاست که واکنش دولت در این معرکه سازی فیک نیوزها چه بود؟ چرا پدافند غیرعاملی برای #خنثی‌سازی_اثر_اخبارجعلی تعریف نشده است؟ چرا مثل همه کشورهای دنیا در قبال گردش آزاد اطلاعات، پروتکل و آیین نامه محکم و شفاف نداریم که توان احتجاج به بندهایش را در مواجهه با فیک نیوزها داشته باشیم؟

سوال ساده ای است که چرا با خبر منفی و القای ناامیدی و سیاه نمایی بعنوان جرم برخورد نمی‌شود؟ چرا فیک نیوزها بصورت هدفمند و مهندسی شده در فضای مجازی یله و رهای ما، بازار اقتصاد و ارز و سرمایه را بهم میریزند و اعتماد و امید و فرهنگ و سرمایه اجتماعی را به زمین سوخته تبدیل می‌کنند ولی همچنان می‌تازند و به ریش و ریشه نظام هم می‌خندند؟

بساط این میتینگ‌های خبرساز با طول موج منفی را قبل از اینکه دودمان دولت و ملت بر باد رود، جمع کنید. اساس جنگ های نرم و نیابتی و ترکیبی، اخبار جعلی است و بی سبب نبود که رهبرانقلاب فرمود: اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم هم زمین می‌خورد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها