امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۲۰۰۹۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۲۱ دی ۱۴۰۱
تحریف صحبت‌های رهبری توسط BBC؛
بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی واژه "عادلانه" را از کنار واژه "جدی" حذف کرده و علاوه بر این سانسور واژگانی، با غفلت عامدانه از بخش ابتدایی و صریح بیانات، بنوعی پاره حقیقت گویی هم کرده است.

بی‌بی‌سی چگونه محتوای تحلیلی و هم افزا و مثبت مقام معظم رهبری را به یک پیام و تیتر منفی و رادیکال و واگرا تقلیل داد؟

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بیش از چهارده سال از راه‌اندازی بخش فارسی رسانه دولتی انگلیس می‌گذرد. در طول این سالها، بی بی سی همواره سعی کرده است که خود را بیرون از گود و روایت‌گری بیطرف نشان دهد. بی بی سی خلاصه شده عبارت British Broadcasting Corporation به معنای بنگاه خبرپراکنی بریتانیا است که تحت یک منشور سلطنتی تأسیس شده و زیر نظر دولت انگلیس، با شعار “بی‌طرفی” فعالیت می‌کند.

در ماه های اخیر که یک جنگ ترکیبی علیه کشورمان به راه افتاد نقش رسانه های فارسی زبان در روایت های دروغ از وقایع بسیار پر رنگ بود که ثبت رکورد 38000 دروغ فقط در 46 روز بر علیه ایران، در دنیا بی سابقه بوده است. در این بررسی به نسبت حجم اخبار و تولیدات، بی بی سی بیشترین میزان اخبار خلاف واقع را داشته است و ایران اینترنشنال و شبکه من و تو در رده‌های بعدی قرار دارند.

اما وقتی دشمنان دیدند که با جعل خبر، تقطیع، تحریف، وارونه‌سازی، بزرگنمایی و کوچک‌نمایی نتوانستند به مقاصد خود برسند به همان ترفند قدیمی روی آورده و با "کج روایت مسموم" از بیانات اخیر رهبرانقلاب، سعی در وارونه نشان دادن پیام و تحلیل مقام معظم رهبری از اتفاقات چند ماه گذشته داشت.

حالا متن زیر که برگرفته از متن سخنان رهبر انقلاب در جمع مردم قم می باشد را بخوانید:

در اغتشاش‌های اخیر هم دست دشمن خارجی عیان بود که حالا یک عدّه‌ای انکار کردند. اینجا هم مهم‌ترین بخش حرکت دشمن مسئله‌ی تبلیغات بود. این کسانی که آمدند وارد #اغتشاشات شدند و اینها را راه‌ انداختند، هدفشان برطرف کردن ضعفهای کشور نبود؛ هدفشان از بین بردن نقطه‌های قوّت کشور بود.

میخواستند نقاط قوّت ما را از بین ببرند: امنیّت،تحصیل علم، رشد تولید داخلی،گردشگری، بلاشک اینها خیانت بود و دستگاه‌های مسئول هم با خیانت برخورد جدّی و #عادلانه میکنند، و باید هم بکنند. (رهبرمعظم انقلاب، ۱۴۰۱/۱۰۱۹)

بی‌بی‌سی چگونه محتوای تحلیلی و هم افزا و مثبت مقام معظم رهبری را به یک پیام و تیتر منفی و رادیکال و واگرا تقلیل داد؟

خب بی‌بی‌سی این محتوای تحلیلی و هم افزا و مثبت آیت الله خامنه‌ای را چگونه به یک پیام و تیتر منفی و رادیکال و واگرا تقلیل داد؟ بی بی سی فارسی درحالی که رهبر انقلاب درخصوص اغتشاش‌گران اتفاقات اخیر صحبت کردند و خواستار برخورد جدی و عادلانه با این افراد شدند(اینجا)، ابتدا واژه «اغتشاش‌گران» را از صحبت‌های ایشان به «معترضان» تغییر دادند و واژه عادلانه را نیز از سخنان معظم‌له حذف کردند.

دکتر علیرضامحمدلو کارشناس رسانه در این خصوص نوشت:

1- تحریف و برچسب‌زنی: واژه "معترض" را بجای "اغتشاشگر" نشانده و برچسب "اتهام زنی به معترضان" را جهت تخریب رهبرانقلاب به کار برده است.

2- برجسته سازی، رادیکال‌سازی و منفی‌نمایی پیام: واژه "خیانت" را به دنبال واژه معترضان و در وسط خبر، #برجسته کرده تا پاراگرافی رادیکال با بار منفی را به خوانش مخاطب برساند.

3- پاره‌حقیقت گویی، حذف و سانسور: واژه "عادلانه" را از کنار واژه "جدی" حذف کرده و علاوه بر این سانسور واژگانی، با غفلت عامدانه از بخش ابتدایی و صریح بیانات، بنوعی پاره حقیقت گویی هم کرده است تا فاز هم‌افزا و مثبت کلام‌ در‌ بیان قوت‌های کشور را بسمت منفی و واگرا جهت دهی نماید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها