کد خبر: ۵۲۰۱۸۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۲۴ دی ۱۴۰۱
پلیس راهور: بارش برف ۱۳ جاده اصلی و فرعی را بست.
به گزارش پایگاه 598، بارش برف و باران همراه با برودت هوا اغلب استان‌های کشور را در بر گرفته است، به طوری که سرمای شدید هوا قطار مشهد را به دلیل یخ‌زدگی متوقف کرد! همچنین بارش برف موجب انسداد ۱۳ جاده اصلی و فرعی کشور شد. سازمان هواشناسی اعلام کرده است امروز سامانه بارشی جدید از سمت غرب و جنوب‌غرب وارد کشور می‌شود و موجب بارش برف و باران در استان‌های غرب و جنوب‌غرب، بوشهر و بتدریج دامنه‌های مرکزی و جنوبی زاگرس می‌شود. همچنین فردا علاوه بر نقاط ذکر شده، در اصفهان، زنجان، قم، مازندران، البرز، تهران، سمنان و سپس خراسان‌رضوی و شمالی بارش خواهیم داشت. سرمای شدید در کشور طوری است که امروز در 26 مرکز استان همدان، یزد، مشهد، کرمانشاه، گرگان، کرمان، قم، کرج، رشت، قزوین، سنندج، شیراز، شهرکرد، ساری، سمنان، زنجان، خرم‌آباد، زاهدان، تبریز، بیرجند، ایلام، تهران، اصفهان، ارومیه، اردبیل و اراک کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد بود. در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به نفوذ سامانه بارشی جدید به کشور از امروز وضعیت جوی روزهای پیش رو و مناطق تحت تاثیر این سامانه بارشی را تشریح کرد. صادق ضیاییان اظهار کرد: شنبه 24 دی با نفوذ سامانه بارشی به کشور از سمت غرب و جنوب غرب در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب، استان بوشهر و بتدریج دامنه‌های مرکزی و جنوبی زاگرس بارش باران و برف رخ خواهد داد. وی افزود: یکشنبه ۲۵ دی علاوه بر مناطق ذکر‌شده در استان‌های زنجان، قم، اصفهان و دامنه و ارتفاعات البرز واقع در استان‌های مازندران، البرز، تهران و سمنان و بتدریج در خراسان رضوی و خراسان شمالی بارش پیش‌بینی می‌شود که در مناطق جنوبی کشور همراه با رعد و برق و وزش باد خواهد بود. شدت بارش طی این ۲ روز در استان‌های ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان، شمال و غرب فارس و بوشهر است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به اینکه دوشنبه 26 دی در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف خواهد بود، یادآور شد: تنها در ارتفاعات زاگرس مرکزی در مناطق غرب و جنوب غرب کشور در بعضی ساعات افزایش ابر و بارش پراکنده رخ می‌دهد. به گفته ضیاییان، سه‌شنبه ۲۷ دی با ورود سامانه بارشی دیگری از سمت جنوب کشور در برخی نقاط استان‌های خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر، فارس، جنوب اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان و در اواخر وقت سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی بارش باران و برف و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: همچنین تا ظهر یکشنبه در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. بنا بر اظهارات ضیاییان، طی روزهای آینده تنگه هرمز و دریای عمان و از امروز تا ظهر فردا و نیز روز سه‌شنبه خلیج‌فارس مواج است. ضیاییان درباره وضعیت جوی استان تهران طی روزهای آینده اظهار کرد: آسمان تهران شنبه ۲۴ دی کمی ابری و غبار محلی بتدریج افزایش ابر با حداقل دمای منفی ۴ و حداکثر دمای ۴ درجه سانتیگراد و برای روز یکشنبه نیمه‌ابری تا ابری در بعضی ساعت‌ها بارش پراکنده برف بتدریج کاهش ابر و غبار محلی با حداقل دمای منفی ۳ و حداکثر دمای یک درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
 
* امدادرسانی به مسافران قطار مشهد
یخ‌زدگی، حرکت قطار مشهد را متوقف کرد. سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر دیروز آخرین وضعیت امدادرسانی به مسافران قطار مشهد را که در میانه راه متوقف شده بود، تشریح کرد. صادق محمودی درباره جزئیات این خبر گفت: حوالی ساعت ۳:۱۵ بامداد روز گذشته 23 دی مبنی بر در راه ماندن مسافران قطار مسافری مشهد به مرکز EOC سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اطلاع داده شد که در پی آن بلافاصله تیم‌های امدادی به محل حادثه اعزام شدند. وی با بیان اینکه مجموع شمار در راه‌ماندگان برابر آخرین اطلاعات در حدود ۲۹۰۰ نفر بود، گفت:‌ امدادگران بلافاصله اقدام به توزیع پتو و اقلام امدادی در میان در راه‌ماندگان کردند و امدادرسانی‌ها در این خصوص انجام شد. سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: علت این حادثه سرمای شدید و یخ‌زدگی ریل و قطار بود و اتفاق خاصی برای مسافران پیش نیامد. 
 
* بارش برف ۱۳ جاده اصلی و فرعی را بست
کولاک و بارش برف روز گذشته برخی استان‌های کشور را فراگرفت آنطور که به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ۱۳ جاده در کشور به دلیل بارش برف مسدود شده است. سرهنگ احمد شیرانی دیروز درباره آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور نیز اظهار کرد:‌ بارش برف در ارتفاعات استان‌های آذربایجان غربی و قزوین رخ داد که با توجه به ادامه بارش‌ها لازم است رانندگان با دقت بیشتری اقدام به رانندگی کنند. شیرانی افزود: در همین راستا رانندگان باید توجه داشته باشند که استفاده از زنجیرچرخ در محورها و گردنه‌های کوهستانی برف‌گیر الزامی است. رعایت فاصله طولی مناسب و سرعت مطمئنه و پرهیز از سبقت غیرمجاز موضوع دیگری است که رانندگان باید در شرایط برفی و بارانی رعایت کنند. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا همچنین درباره محورهای دارای ممنوعیت تردد و انسداد نیز گفت: محور قدیم خرم‌آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم‌آباد - پل زال و محور خرم‌آباد - کوهدشت انجام می‌شود. محور بندرلنگه – بندرخمیر هم در محدوده کنخ تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین محور بندرلنگه – دژگان - بندرخمیر انجام می‌شود. وی با بیان اینکه محور ریگان – ایرانشهر نیز تا اطلاع بعدی مسدود است، گفت: از دیگر محورهای دارای انسداد می‌توان به محورهای پونل - خلخال، جاسک – بشاگرد، چاهان – زرآباد، لاسم - ارجمند، وازک - بلده، سروآباد – پاوه، سی‌سخت – پادنا، محور جدید هشتگرد – طالقان، شمشک - دیزین و گنجنامه - تویسرکان اشاره کرد. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اعلام شماره ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست پیش از شروع سفر حتما با این شماره تماس بگیرند و با اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌ها و نیز محورهای دارای انسداد و محدودیت ترافیکی، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای انجام سفرهای خود انتخاب کنند. 
 
* از سفرهای غیرضرور و کوهنوردی بپرهیزید
اداره کل هواشناسی استان تهران به دنبال احتمال بارش برف و باران، رخداد مه، وزش باد و کولاک برف در ارتفاعات این استان، نسبت به پرهیز از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی (زنجیر چرخ و سوخت کافی)، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و آمادگی دستگاه‌های خدمت‌رسان شهری و جاده‌ای توصیه کرد. اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدارسطح زردرنگ و با اشاره به نفوذ و فعالیت سامانه بارشی که از اواخر وقت روز شنبه امروز آغاز می‌شود و روز یکشنبه فردا پایان می‌یابد، آورده است: بارش برف و باران، رخداد مه، وزش باد و کولاک برف در ارتفاعات در استان تهران بویژه ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود. از این رو احتمال لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، یخ‌زدگی معابر کوهستانی، کولاک برف در محورهای کوهستانی و احتمال آبگرفتگی محدود معابر وجود دارد. در همین راستا اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به پرهیز از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی (زنجیر چرخ و سوخت کافی)، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی در جلوگیری از احتمال خسارات ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی دستگاه‌های خدمت‌رسان شهری و جاده‌ای توصیه کرد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها