أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۰۳۹۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۲۷ دی ۱۴۰۱
معاون تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶ واکسن کرونا با پلتفرم‌های مختلف توسط دانشمندان کشور ساخته شد که در بیست و هشتیمن جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، یونس پناهی روز سه شنبه در یک نشست خبری افزود: سال گذشته قبل از اینکه به واکسن دسترسی داشته باشیم به ما واکسن نمی‌دادند؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ۶ واکسن با پلتفرم‌های مختلف در کشور تولید شد و مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت گرفتند.

وی اظهار داشت: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، بیش از ۷۰۰ نفر روزانه مرگ و میر داشتیم و میزان بستری‌ها هم زیاد بود؛ یکی از خواسته‌های مسئولان این بود که در دوران کرونا، مراکز تحقیقاتی پویا باشند و با همکاری مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون، وضعیت کرونا در حالی که در کشورهای اروپایی و آمریکا خوب نبود، کنترل شد و این موفقیت را مدیون تهیه واکسن داخلی هستیم و در این راستا از واکسن سازها در جشنواره رازی تقدیر می‌کنیم.

پناهی اضافه کرد: بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی، سوم بهمن در سالن اجلاس برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از بزرگترین جشنواره‌های عرصه سلامت است و هر ساله عملکرد تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی را در حوزه تولید علم مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به شعار جشنواره با عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی، ادامه داد: درصد قابل توجهی از برگزیدگان افراد فناور و شرکت‌های دانش بنیان خواهند بود. برای نخستین بار در این جشنواره دانشجویان نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. امسال جوایز برگزیدگان ارتقا یافته تا محققان پژوهشگران خاطره خوبی در عرصه تولید علم و دانش داشته باشند.

به گفته پناهی، ۵۷۰ شرکت کننده در این جشنواره حضور می‌یابند و پنج محقق، چهار مخترع، سه فناور، ۲ محقق دانشجو، چهار دانشگاه علوم پزشکی، چهار کمیته تحقیقات دانشجویی، یک شرکت دانش بنیان، سه مرکز رشد فناوری، سه محصول فناوری، یک سازمان غیردولتی حامی پژوهش در این جشنواره برگزیده شده‌اند.

وی افزود: مبنای انتخاب این برگزیدگان بر اساس مستند بوده و استناد کافی محققان و پژوهشگران در اختیار داوران قرار می‌گرفت.

پناهی اظهارداشت: سیاست‌های دولت سیزدهم آن است که مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئله محور، پاسخگو و ماموریت‌گرا باشند. تهدیدهای حوزه سلامت بر بار بیماری‌ها است و امروزه بیماری‌های قلبی و عروقی، مغز و اعصاب، سرطان، تنفسی، تصادفات و چاقی، پرفشارخون، دیابت افزایش یافته و به این مراکز ماموریت تحقیقات در این زمینه داده‌ایم.

وی توضیح داد: برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی، توان انجام دادن تحقیقات و پایش این بیماری‌ها را دارند؛ به عنوان مثال در راستای جوانی جمعیت و سبک زندگی به دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، گیلان در حوزه تغییرات اقلیمی مانند بی‌آبی، انرژی، ایمنی و امنیت مواد غذایی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشهد ماموریت دادیم.

پناهی ادامه داد: بیماری‌های واگیر و عفونی نیز جدی بوده و به چند دانشگاه علوم پزشکی تحقیقات در این باره ماموریت داده شده است.

وی تصریح کرد: حدود هشت هزار شرکت دانش بنیان فعالیت دارند که از این مجموعه، یکهزار و ۱۲۸ شرکت در زمینه سلامت فعال هستند و حدود ۲۷ درصد کل بازار اقتصادی مربوط به حوزه سلامت بوده و ۳۳ درصد اشتعال آفرینی ایجاد شده است.

پناهی گفت: شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، اوضاع اقتصادی آنها خوب است و بیش از ۷۰۰ محصول شامل دارو و مواد اولیه تولید می‌کنند که در کشور از نظر اقتصادی سود آور محسوب می‌شود. از شاخص‌های جدی در ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان جنبه اقتصادی است که باید محصول بتواند مورد استفاده مردم قرار گیرد و ارزش اقتصادی برای سلامت کشور داشته باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها