يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۰۸۵۶
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
اقدام قابل تحسین مقامات و رسانه‌های اصفهان در نبرد روایت‌ها؛
پاسخ رسمی مقامات استانی و ملی و رسانه‌های رسمی اصفهان آنقدر دقیق، هماهنگ، به موقع و باورپذیر بود که حتی در گروههای مجازی محلی هم تا ۱۲ ساعت بعد از حادثه، فرصت گمانه‌زنی غیر از واقعیت به وجود نیامده است.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، شب گذشته حمله پهبادی به یکی از مراکز وزارت دفاع در استان اصفهان به تیتر یک اخبار رسانه های جهان تبدیل شد. در این حمله ناموفق که البته با هوشیاری پدافند نتوانست خسارتی بر جای بگذارد میتوانست به یک بحران برای برهم زدن امنیت روانی مردم تبدیل شود.

از ابتدای این حمله ناموفق، رسانه های معاند سعی در این داشتند تا تصاویر آتش سوزی تبریز را به اصفهان نسبت دهند.

نبرد روایت‌ها مهمترین راهبرد تاثیر جنگ شناختی است؛ شما الزاما روایت اصلی از یک رویداد یا پدیده را به عنوان ابرروایت در خاطره خود ذخیره نمیکنید.

عملیات در اصفهان، انفجار در تبریز!

این سرعت، جزئیات، جذابیت و قدرت تکثیر روایتها است که تعیین میکند کدام روایت جعلی یا درست در ضمیر ذهنی مخاطب ته نشین میشود.

کلیدواژه‌های خاص مثل پلاسکو، متروپل، هواپیمای اوکراینی، زمستان سخت، اختلاس ۳ هزار میلیاردی، طبری و مهسا امینی را در ذهن‌تان مرور کنید آیا روایت رسمی و دقیقی را به خاطر دارید یا تعدادی از سوالات با پاسخ نیمه‌کامل و یا بی‌پاسخ در ذهن‌تان هست؟

اگر پاسخ مثبت است یعنی علی‌رغم علم به واقعیت یک رویداد اما روایتهای غیراصلی به دلیل تاثیر‌پذیری از فضای مهاجم و همچنین به دلیل ضعف دستگاه رسمی در تولید روایت به هنگام و قانع‌کننده، تصویر مخدوشی در ذهن مخاطب شکل گرفته است.

تلاش اصلی بعد از ناکام ماندن عملیات ترقه‌بازی در اصفهان، ایجاد تصویر ساختگی موفقیت یک اقدام مذبوحانه، به واسطه آتش‌سوزی تبریز بود که البته به خاطر حضور میدانی و واکنش به موقع، به اندازه و دقیق متولیان رسمی و ارائه "یک روایت متقن"، این نقطه قوت تبدیل به نقطه ضعف نشد. البته باز هم باید مراقبت کرد.

پاسخ رسمی مقامات استانی و ملی و رسانه‌های رسمی اصفهان آنقدر دقیق، هماهنگ، به موقع و باورپذیر بود که حتی در گروههای مجازی محلی هم تا ۱۲ ساعت بعد از حادثه، فرصت گمانه‌زنی غیر از واقعیت به وجود نیامده است.

البته ناگفته نماند در ماجرای سفارت باکو هم مقامات رسمی توانستند با اطلاع رسانی سریع و صریح! جای هرگونه روایت مخدوش را بگیرند و نگذارند روایت حوادث داخل کشور به دست رسانه های معاند بیافتد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها