يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۱۷۱۱
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
هنوز یاد حرکت هواداران می‌افتم گریه‌ام می‌گیرد؛
هافبک سابق پرسپولیس میگوید پیشنهاد دوباره از این تیم او را خوشحال خواهد کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فرهیختگان ورزشی، هافبک تیم فوتبال القطر پس از ۳ سال سکوت در گفت‌وگویی پیرامون مسائل مختلفی صحبت کرد. بشار رسن، بازیکن سابق پرسپولیس که زیرنظر برانکو به یکی از ستاره‌های این تیم تبدیل شده بود پس از ۵ سال حضور موفقیت آمیز در ایران به لیگ قطر پیوست تا در فضای جدیدی خودش را به چالش بکشد. بشار که پس از پیوستن به القطر کیفیت خوبی از خود به نمایش گذاشته و عملکرد مناسبی داشته است اخیرا موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن ماه ژانویه سال ۲۰۲۳ لیگ ستارگان قطر شد. 

به‌طوری‌که او با حضور در ۳ بازی ماه ژانویه موفق به زدن یک گل و ۶ پاس گل برای تیمش شد و در خلق موقعیت نیز عالی بود. به همین بهانه گفت‌وگویی با این هافبک ۲۶ ساله عراقی پیرامون مسائل مختلف ترتیب داده که آن را در ادامه می‌خوانید. 

شما پس از چندین سال حضور در پرسپولیس بالاخره تصمیم به جدایی گرفتید و به تیم القطر پیوستید. درمورد حضورتان در جمع سرخپوشان و علت جدایی‌ از این تیم برایمان صحبت کنید؟ 

روزهای بسیار خوبی را در پرسپولیس سپری کردم واقعا دوست داشتم با این تیم ادامه دهم. اما میزان افتخارات کسب‌شده توسط پرسپولیس در سال‌های حضورم در آنجا به‌قدری زیاد بود که دیگر احساس کردم بهتر است به لیگ جدیدی بروم تا در فضایی تازه‌ای خودم را به‌چالش بکشم. خدا را شکر ما سه قهرمانی لیگ برتر، ۲ قهرمان جام حذفی و سه قهرمانی سوپر جام را کسب کردیم. مهم‌تر از همه ۲ فینال آسیا را تجربه کردیم که به‌نظرم آرزوی هر بازیکنی است. گرچه تیم در هر دو فینال موفق به کسب جام قهرمانی نشد اما پیش خودم احساس می‌کردم دیگر چیز جدیدی برای کسب کردن در این تیم ندارم. به همین خاطر وقتی پیشنهادی از لیگ ستارگان قطر دریافت کردم به آن فکر کرده و درنهایت از پرسپولیس جدا شدم، چون دوست داشتم خودم را در لیگ یک کشور جدید به‌چالش بکشم اما کار برایم سخت شد؛ چراکه در اینجا انتظار از بازیکنان خارجی خیلی بالاست، آنها توقع دارند تو همیشه بی‌نقص باشی. 

از حس‌وحال‌تان در آن زمان برایمان حرف بزنید، فوتبال بازی کردن در ایران چه احساسی داشت، مخصوصا برای شما که بازیکن تیم بزرگی مثل پرسپولیس بودید؟ 

بازی در تیم پرطرفداری مثل پرسپولیس مسئولیت بسیار بزرگی است، گرچه جذابیت و هیجان‌های خاص خودش را دارد اما حضور در چنین تیمی از تو یک بازیکن با ذهن برنده می‌سازد. کسی که تلاش دارد هر بازی بهتر از بازی قبل باشد تا حداقل از این طریق هم که شده بتواند پاسخ لطف و حمایت هواداران روی سکوها را بدهد. 

از هواداران پرسپولیس برایمان صحبت کنید، آنها همیشه توجه خاصی به شما داشتند؟ 

واقعا هیچ جای دنیا هواداران فوتبال ایران مخصوصا باشگاه پرسپولیس را ندارد. فوتبال بخش بزرگی از زندگی مردم این کشور است. آنها با علاقه و حساسیت بسیاری نتایج تیم‌های موردعلاقه‌شان را دنبال می‌کنند. با بازیکنان مخصوصا خارجی‌های لیگ برخورد خوب و محترمانه‌ای دارند. البته این زیرنظر بودن سختی‌های خاص خودش را هم دارد اما درعین‌حال زیباست. واقعا آن حجم از لطف و محبت هواداران پرسپولیس برایم فراموش‌نشدنی است. به‌نظرم هر بازیکنی که روزی پیراهن باشگاه پرسپولیس را بر تن کرده، افتخار بزرگی به کارنامه کاری‌اش اضافه کرده است. این تیم از هر لحاظ که درنظر بگیریم به بازیکن امتیازات مثبت اضافه می‌کند. در لیگ ایران بازیکنان عراقی بسیاری حضور داشتند که وقتی با آنها حرف می‌زنم همگی از این کشور، مردمان خونگرم و فوتبالی‌اش خیلی تعریف می‌کنند و خاطرات خوبی را در ذهن دارند. 

در بین بازیکنان پرسپولیس با کدام یک رابطه دوستانه بهتری دارید؟ 

واقعا انتخاب یک نفر برایم سخت است، چون تمامی بازیکنان با من برخورد خوبی داشتند. اما در بین آنها نه‌تنها در فوتبال، بلکه در زندگی شخصی هم با سیدجلال ارتباط دوستانه بهتری دارم. جدا از سید با شجاع خلیل‌زاده، احمد نوراللهی، شایان مصلح و حسین ماهینی هم رابطه صمیمانه‌ای دارم. تمامی بچه‌ها مخصوصا سیدجلال خیلی به من کمک کردند تا زبان فارسی را یاد بگیرم. تمامی این نفرات را مثل خانواده خودم و گاهی بیشتر از آنها دوست داشته و دارم، چون ما زمان‌های زیادی را در اردوها با هم گذراندیم. خاطرات زیبای بسیاری داریم که هرگز از ذهنم پاک نخواهد شد. 

با توجه به اینکه سال‌ها در لیگ برتر ایران بازی کردید، شرایط لیگ امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

بازی‌های لیگ ایران را دنبال می‌کنم. البته این را بگویم که ما پخش زنده مسابقات ایران را در کشورهای عربی نداریم و این موضوع کمی کار را برایم سخت می‌کند. اما بااین‌حال اکثر مسابقات مخصوصا بازی‌های پرسپولیس را با دقت زیاد دنبال می‌کنم. لیگ برتر ایران نسبت به آسیا از سطح کیفی بسیار قابل قبولی برخوردار است. بازیکنان بسیارخوبی نیز در آن حضور دارند که همگی در پست‌های خودشان بهترین هستند. اما در بین تیم‌های حال‌حاضر لیگ سطح کیفی پرسپولیس از سایر رقبا به‌مراتب بالاتر است. البته تعجبی هم ندارد به هرحال این تیم یک کادر درجه‌یک و یک دو جین بازیکن فوق‌العاده دارد. امیدوارم به‌زودی شاهد قهرمانی تیم‌ محبوبم این‌بار در رقابت‌های آسیایی باشیم. 

پرسپولیس امسال را چطور می‌بینید؟ فکر می‌کنید باز هم این تیم بتواند با هدایت یحیی گل‌محمدی به قهرمانی دست پیدا کند؟ 

همان‌طور که گفتم تمامی بازی‌های پرسپولیس را دنبال می‌کنم. آنها در فصل نقل‌وانتقالات بازیکنان خوبی جذب کردند، این موضوع به تقویت تیم خیلی کمک کرد. البته پرسپولیس همیشه بهترین است چه با وجود بازیکنان اسمی و چه بدون آنها. مثلا در چندسال اخیر دیدیم که این تیم با جدایی بازیکنان کلیدی زیادی روبه‌رو شد و همین موضوع در مقاطع مختلف نگرانی هواداران را درپی داشت اما در ادامه متوجه شدیم که حتی جدایی این نفرات هم نتوانست پرسپولیس را از کورس قهرمانی و بهترین بودن دور نگه دارد؛ چراکه این تیم میلیون‌ها هوادار دارد. هرگز رفتن و جدایی هیچ بازیکنی روی بزرگی آن تاثیر نمی‌گذارد. جدا از این پرسپولیس امسال را خیلی‌خوب دیدم، درست است که آنها بازی آخر مقابل هوادار را واگذار کردند اما به‌شخصه به دانش یحیی گل‌محمدی و کادرش و همین‌طور غیرت بازیکنان ایمان دارم. از هواداران عزیز هم می‌خواهم که صبور باشند، چون هنوز تا پایان مسابقات وقت بسیار است. شکی ندارم که پرسپولیس امسال هم قهرمان می‌شود؛ چراکه این تیم فرمول قهرمانی و بهترین بودن را به‌خوبی از حفظ است. 

درحال‌حاضر در تیم فوتبال القطر در لیگ ستارگان قطر بازی می‌کنید عملکرد بسیار خوبی داشته‌اید و در ۳ بازی آخر موفق به ثبت یک گل و ۶ پاس گل شدید. درمورد شرایط خودتان و لیگ این کشور برایمان صحبت کند؟ 

همیشه در هر تیمی بازی کردم از جان و دل مایه گذاشتم. در القطر هم همان‌طور که اشاره کردم، سطح توقع از بازیکنان بالاست ما در زمان جام‌جهانی اردوهای بسیار خوبی را ترتیب دادیم و خیلی تمرین کردیم‌ تا از شرایط مسابقه دور نشویم. همین موضوع هم کمک کرد تا بتوانیم در سه بازی ۹ امتیاز کسب کنیم. خوشبختانه همدلی بسیار خوبی در تیم برقرار است، تلاش داریم در دیدارهای باقی‌مانده هم عملکرد خوب‌مان را ادامه داده و به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم. 

پس از ثبت یک آمار فوق‌العاده موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن ماه ژانویه ۲۰۲۳ لیگ ستارگان قطر شدید، در این مورد هم برایمان صحبت کنید؟

خدا را شکر می‌کنم که توانستم با تلاش هم‌تیمی‌هایم به این مهم دست پیدا کنم. واقعا با تمام توان در چندماه اخیر خصوصا در تعطیلی جام‌جهانی تمرین کردم. لحظه‌ای استراحت نداشتم که خوشبختانه نتیجه‌بخش هم بود. البته این موفقیت مسئولیت مرا به‌مراتب بیشتر از قبل می‌کند تا همیشه بتوانم این روند خوب را ادامه دهم برای تیمم مثمرثمر باشم. 

تیم ملی عراق در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ مقابل ایران متحمل شکست یک بر صفر شد، درنهایت از صعود به این رقابت‌ها بازماند، درخصوص ناکامی از صعود به این رقابت‌ها برایمان صحبت کنید؟

بله، متاسفانه علی‌رغم شانس بسیار زیاد در صعود به جام‌جهانی ناکام بودیم. بازی‌های ما مقابل حریفانی خوبی مثل کره و ایران بود. البته تیم ما در آن زمان درگیر مشکلاتی هم بود که در اینجا نمی‌توانم به آنها بپردازم اما هواداران اصلا متوجه یک‌سری از مسائل نمی‌شوند و فقط پیروزی می‌خواهند. امیدوارم در آینده بتوانیم شاهد حضور تیم ملی عراق در این رقابت‌ها باشیم، چون ما در تاریخ فوتبال عراق تنها یک‌بار موفق به حضور در این رقابت‌ها شدیم و درتلاش هستیم دوباره بتوانیم این مهم را رقم بزنیم. واقعا حق کشور خوبی مثل عراق است که نماینده‌ای در جام‌جهانی داشته باشد؛ چراکه ما بازیکنان بسیار خوبی داریم که همگی آنها شایسته حضور در این رقابت‌ها هستند. 

بازی‌های ایران در رقابت‌های جام‌جهانی را تماشا کردید؟ با توجه به اینکه سال‌ها در فوتبال ایران حضور داشتید علت اصلی شکست سنگین ایران مقابل انگلیس و عدم صعود ایران از مرحله گروهی را چه می‌دانید؟ 

بله، برای تماشای تمامی بازی‌های جام‌جهانی به استادیوم رفتم. بازی‌های ایران را هم نگاه کردم. من در تیم ملی همراه بازیکنان نبودم اما به‌عنوان یک فوتبالیست این را خوب می‌دانم که بازی اول در تورنمنت مهمی مثل جام‌جهانی آن هم مقابل تیم فوق‌العاده‌ای مثل انگلیس با آن همه ستاره چقدر دشوار است. به‌نظرم این شکست آنقدرها هم عجیب نبود؛ چراکه ما بارها دیده‌ایم تیم‌های بزرگی مثل برزیل و آرژانتین با کسب نتایج عجیب بازی را واگذار کرده‌اند. ایران هم در نیمه‌اول پس از دریافت گل اعتمادبه‌نفسش را از دست داد. بازیکنان هم به‌لحاظ روحی آنقدرها که باید آماده نبودند و به‌نوعی تحت‌فشار قرار داشتند ولی در بازی‌های بعدی مقابل ولز و آمریکا به‌مراتب نمایش بهتری از شاگردان کی‌روش مشاهده کردیم؛ چراکه تیم رفته‌رفته خودش را پیدا کرد و به هماهنگی بیشتری رسید. اگر شانس با ایران یار بود آنها می‌توانستند طلسم صعود از مرحله گروهی را بشکنند و تاریخ‌ساز شوند. 

 با توجه به اینکه شما در لیگ قطر بازی می‌کنید برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی این کشور را چطور دیدید؟ 

گرچه قبلا برای تماشای مسابقات جام جهانی به هیچ کشوری سفر نکرده بودم اما با توجه به سطح امکاناتی که در قطر سراغ دارم به‌خوبی می‌دانم که میزبانی آنها در رقابت‌های جام‌جهانی بی‌نظیر بوده است؛ چراکه امکانات در این کشور از هرلحاظ حرف اول را می‌زند. همگی از میزبانی این کشور رضایت داشتند. 

یکی از موضوعاتی که درمورد شما بسیار غم‌انگیز و تاثیرگذار است، به قبل از بازی با آرژانتین در اولین‌شب از تورنمنت چهارجانبه «سوپرکلاسیکو» در اردوی عراق برمی‌گردد، جایی که شما علی‌رغم تلاش زیاد کادرفنی و هم تیمی‌هایتان خبر فوت مادرتان را در حین بازی دریافت می‌کنید. 

بله، حین بازی آرژانتین حدود ساعت یک بعد از ظهر بود که مادرم فوت کرد. مدیر تیم به اتاقم آمد گوشی موبایلم را از من گرفت، گفت که باید در این دیدار مهم تمرکز کنم. تا آن زمان چیزی از آن واقعه نمی‌دانستم اما تمامی بازیکنان و کادر تیم از این موضوع اطلاع داشتند. آنقدر آنها طبیعی برخورد کردند که من حتی شک هم نکردم. بعد از بازی در هتل سر شام یکی از نفرات کادرفنی مرا صدا زد و گفت رئیس فدراسیون می‌خواهد تو را ببیند. آنجا به من گفتند که چه اتفاقی افتاده است و انگار دنیا روی سرم خراب شده بود. بعد از آن به مراسم مادر رفتم و یک‌هفته بسیار سخت و غم‌انگیز را پشت‌سر گذاشتم. روز ششم مراسم آقای گرشاسبی با پروازی برای تسلیت به بغداد آمدند و واقعا زحمت کشیدند. به من گفتند که باید برای بازی با السد به ایران برگردم اما من در آن زمان شرایط روحی بسیار بدی داشتم و خیلی خسته بودم. انگار کسی مرا شکسته بود. به او گفتم خسته شده‌ام و دیگر نمی‌خواهم فوتبال بازی کنم. اصلا باورم نمی‌شد که مادرم از بین ما رفته است ولی پدرم به من گفت تو چه بازی کنی و چه نه، مادرت دیگر هرگز بازنخواهد گشت. 
بالاخره برگشتم برای بازی یکی، دو روزی تمرین کردم. احساس می‌کردم دیگر هیچ چیز نمی‌تواند حال مرا خوب کند. انگار قلبم برای همیشه مرده بود. تا اینکه برای بازی به ورزشگاه رفتم، دیدم ۱۰۰ هزار تماشاگر پرسپولیس به عربی به من تسلیت می‌گویند، اصلا نمی‌توانم حس‌وحال آن لحظه را توصیف کنم. هنوز وقتی به آن لحظه فکر می‌کنم ناخودآگاه گریه‌ام می‌گیرد. به عشق هواداران تا دقیقه ۸۰ با تمام وجود دویدم بعد از زمین خارج شدم. پرسپولیس آن بازی را برد. من همیشه عادت داشتم بعد از کسب هر برد و خوشحالی با مادرم تماس بگیرم، اما بعد از اینکه پرسپولیس برد یادم افتاد این اولین‌بار است که تیم من برده و خوشحال هستم اما دیگر مادر نیست که بخواهم به او زنگ بزنم به همین خاطر بعد از بازی گریه کردم. 

به‌عنوان یک بازیکن عراقی عملکرد صفا هادی بازیکن تیم فوتبال تراکتور را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

صفا قبل از اینکه لیگ ایران را برای ادامه فعالیتش انتخاب کند با من مشورت کرد. من هم خیلی تعریف کردم. واقعا صفا بازیکن باکیفیتی است. چندین‌بار از استقلال و چندین تیم دیگر پیشنهاد داشت اما آنها را رد کرد تا در اروپا به فوتبالش ادامه دهد اما درنهایت تصمیم گرفت به ایران بیاید و به تیم بزرگ تراکتور ملحق شود، جایی که قبل از او جاسم کرار هم در آن بازی می‌کرد. به‌نظرم صفا تصمیم درستی گرفت؛ چراکه لیگ ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار است بازیکنان خوبی بسیاری دارد. امیدوارم که او همیشه موفق و سربلند باشد. 

اگر پیشنهادی از تیم فوتبال پرسپولیس یا لیگ ایران دریافت کنید، آیا مایل به بازگشت هستید؟ 

اگر از لیگ ایران هر تیمی به من پیشنهاد بدهد، خوشحال خواهم شد اما اگر آن تیم پرسپولیس باشد با سر آن را قبول می‌کنم، چون خیلی دوست دارم به این تیم برگردم، افتخار پوشیدن پیراهن آن و حضور کنار هواداران دوباره نصیبم شود. البته درحال‌حاضر که در القطر مشغول هستم تمام تمرکزم روی موفقیت تیم تحت قراردادم است و باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها