يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

زمان انتشار: ۱۲:۱۶     ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
دانشمندان روشی را کشف کرده اند که با استفاده از آن می توان عوارض ناشی از درمان های قبلی را بسیار کم کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، دانشمندان با استفاده از روش های فعال شده با نور یک قدم به ایجاد نسل جدیدی از درمان‌های سرطان نزدیک‌تر شده‌اند. این درمان‌های جدید بسیار هدفمند و مؤثرتر از روش‌های ایمنی درمانی موجود هستند.

روش درمانی جدید سرطان معرفی شده توسط دانشمندان با روشن کردن چراغ‌های ال‌ای‌دی که در نزدیکی تومور تعبیه شده‌اند، کار می‌کند. این نور سپس داروهای بیوتراپی را فعال می‌کند. درمان‌های جدید بسیار هدفمند و مؤثرتر از روش‌های ایمنی درمانی سرطان کنونی هستند.

دکتر آمیت ساچدوا دانشمند اصلی این مطالعه گفت: «درمان های کنونی سرطان مانند شیمی درمانی سلول های آلوده را می کُشند؛ اما می توانند به سلول های سالم بدن مانند خون و سلول های پوست نیز آسیب برسانند. این بدان معناست که آنها می توانند عوارض جانبی از جمله ریزش مو، احساس خستگی و بیماری ایجاد کنند و همچنین بیماران را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می دهند. بنابراین انگیزه بسیار زیادی برای ایجاد درمان های جدید که هدفمندتر هستند و این عوارض جانبی ناخواسته را ندارند، وجود داشته است.»

چندین پادتن و قطعات آنتی بادی قبلا برای درمان سرطان ساخته شده اند. این آنتی بادی ها بسیار انتخابی تر از داروهای سیتوتوکسیک مورد استفاده در شیمی درمانی هستند؛ اما همچنان می توانند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کنند، زیرا اهداف آنتی بادی روی سلول های سالم نیز وجود دارد.

دانشمندان امیدوارند که کار آن ها بسیار هدفمند منجر به توسعه کلاس جدیدی از بیوتراپی های پاسخگو به نور شود. این بدان معنی است که آنتی بادی ها می توانند در محل تومور فعال شوند و پس از فعال شدن نور به طور کووالانسی به هدف خود بچسبند. به عبارت دیگر می‌توانید با تابش نور، یا مستقیماً روی پوست (در مورد سرطان پوست) یا با استفاده از چراغ‌های LED کوچکی که می‌توانند در محل تومور در داخل بدن کاشته شوند؛ آنتی‌بادی‌ها را برای حمله به سلول‌های تومور فعال کنید.

این امر به درمان سرطان اجازه می دهد تا کارآمدتر و هدفمندتر باشد زیرا به این معنی است که فقط مولکول های مجاور تومور فعال می شوند و روی سلول های دیگر تأثیر نمی گذارد. این به طور بالقوه عوارض جانبی را برای بیماران کاهش می دهد و همچنین زمان ماندن آنتی بادی در بدن را بهبود می بخشد.

این روش برای سرطان هایی مانند سرطان پوست یا جایی که تومور جامد وجود دارد عمل می کند؛ اما برای سرطان های خون مانند لوسمی کارایی ندارد.

اگر محققان در مراحل بعدی کار خود موفق باشند، امیدوارند طی 5 تا 10 سال آینده شاهد استفاده از سیستم ایمنی درمانی فعال با نور برای درمان بیماران سرطانی باشند.

سرطان با رشد و گسترش کنترل نشده سلول های غیر طبیعی مشخص می شود و یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. برخی از انواع رایج سرطان عبارتند از سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ. پیش از این نیز یک تیم تحقیقاتی بین المللی هدفی برای تولید دارویی کشف کرده بودند که می تواند از متاستازهای مرگبار (که عامل 90درصد مرگ و میر ناشی از سرطان هستند) جلوگیری کند.