أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۲۲۹۰۵
زمان انتشار: ۱۵:۳۲     ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
چرا حقوق اسفند معلمان دیر پرداخت شد و چه چیزی باعث شد تا حقوق معلمان با این تأخیر مواجه شود؟ بررسی‌های خبرنگار فارس حاکی از این است که این موضوع به رتبه‌بندی معلمان مرتبط است؛ ماجرایی که در انتظار جلسات مسؤولان نهادهای مرتبط با آن است.

به گزارش پایگاه 598، در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش وعده داده بود که احکام قطعی یا استحقاقی معلمان را تا پایان اسفند صادر کند و امکان مشاهده نتیجه مالی آن در اسفندماه فراهم شود، ماجرا به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و حتی همان حقوق معلمان در ساعات پایانی آخرین روز اسفند به صورت نصف و نیمه و بعد از گلایه‌های فراوان پرداخت شد و در نهایت پرداخت کسورات و حقوق کامل معلمان در آخرین دقایق سال 1401 و آغازین ساعات سال 1402 انجام شد.

اما چرا حقوق اسفند معلمان دیر پرداخت شد و چه چیزی باعث شد تا حقوق معلمان با این تأخیر مواجه شود؟ بررسی‌های خبرنگار فارس حاکی از این است که این موضوع به رتبه‌بندی مرتبط است و آن هم وقتی احکام قطعی معلمان صادر شد!

یک منبع آگاه در وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: آموزش و پرورش برای اجرای رتبه‌بندی، یکبار برای همه معلمان رتبه اولیه یعنی رتبه یک را صادر کرد و بعد عنوان کرد که تا آخر سال رتبه‌ واقعی را تعیین می‌کند و بالاخره هم این رتبه‌ها در ماه پایانی سال مشخص شد اما تعداد زیادی از فرهنگیان به رتبه تعیین شده گلایه داشتند. مسؤولان آموزش و پرورش هم عنوان کردند که امکان ثبت اعتراض وجود دارد و به همه آنها رسیدگی می‌شود اما بنا بر این بود که بر اساس همین رتبه اعلام شده، حقوق معلمان در اسفند پرداخت شود. 

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه با پرداخت اعتبار رتبه‌بندی قطعی معلمان مخالفت کرد و این موضوع باعث شد تا حقوق معلمان دیر پرداخت شود و در نهایت در روز 29 اسفند واریز شد که واقعا خیلی دیر بود. 

* گلایه‌ها به سازمان برنامه و بودجه و پاسخ علی‌احمدی

همزمان با تأخیر در پرداخت حقوق معلمان، برخی از افراد این موضوع را به عدم فهم و شناخت دقیق مسؤولان سازمان برنامه و بودجه نسبت به جایگاه معلمی عنوان کردند و خواستار عزل رئیس سازمان برنامه و بودجه شدند اما روز 29 اسفند، علیرضا علی‌احمدی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه درباره علت تأخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه فرهنگیان گفت: آموزش و پرورش هنوز لیست حقوق را بارگذاری نکرده است البته پول در خزانه وجود دارد اما برای مبالغ بالاتر طبق قانون نمی‌توان کاری کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز حقوق اسفند ماه پرداخت می‌شود، گفت: مشکل قانونی این است که آموزش و پرورش بالاتر از سقف قانون بودجه سال 1401 درخواست دارد که خزانه نمی‌تواند اقدام کند؛ همچنین اگر مشکل قانونی حل شود، می‌توانند معوقات رتبه‌بندی را پرداخت کنند.

* دلیل آموزش و پرورش درباره دیر پرداخت شدن حقوق اسفند

ظهر روز 29 اسفند بالاخره وزارت آموزش و پرورش به طور رسمی نسبت به عدم پرداخت حقوق معلمان واکنش نشان داد و دلیل این موضوع را اختلاف مبانی محاسبه فوق العاده رتبه‌بندی و بار مالی مربوطه با سازمان برنامه و بودجه کشور ذکر کرد.

وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ضمن تبریک ایام و آرزوی سالی پر خیر و برکت برای همه همکاران فرهنگی گرامی، از تأخیر پیش آمده در پرداخت حقوق اسفند ماه، صمیمانه از همکاران دلسوز و خانواده محترمشان پوزش می‌طلبیم. خدمتگزاران شما در وزارت آموزش و پرورش در طول یک سال گذشته برای دفاع از حقوق همکاران و اجرای کامل قانون رتبه بندی به عنوان یکی از ارکان مقرر در سند تحول بنیادین از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده‌اند.

توقع و انتظار این بود که سازمان‌های پشتیبان و تأمین کننده منابع در اجرای این قانون همراهی به مراتب بهتری با نظام تعلیم و تربیت می داشتند؛ لیکن باتوجه به اختلاف مبانی محاسبه فوق العاده رتبه‌بندی و بار مالی مربوطه با سازمان برنامه و بودجه کشور ، حقوق اسفند به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود.

بدیهی است، نظر به هماهنگی به عمل آمده و حمایت های رئیس جمهور محترم در فرمایشات روز گذشته هیأت محترم وزیران، در خصوص پرداخت تفاوت مزایای رتبه‌بندی همکاران عزیز طی روزهای آتی تصمیم‌گیری و اقدام خواهد شد.

* حقوقی که علی‌الحساب پرداخت شد

صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز ساعت 14 همان روز یعنی 29 اسفند در اخبار تلویزیون اظهار کرد: اختلاف مبنای محاسباتی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم و لذا حقوق اسفند به صورت علی‌الحساب واریز شد. 

وی افزود: واریز حقوق معلمان آغاز شده است و امروز همه معلمان حقوق خود را به صورت علی‌الحساب دریافت می‌کنند. 

* توپی که دوباره به زمین آموزش و پرورش پرتاب شد

حقوق که پرداخت شد، کم کم گلایه معلمان هم آغاز شد چرا که حقوق منهای اجرای رتبه‌بندی، رقمی بسیار پایین‌تر از حد انتظار بود. همان روز 29 اسفند مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: «با توجه به خطای نرم‌افزاری، متأسفانه پرداخت حقوق اسفند با کسوراتی همراه بوده که با همکاری و همگرایی خوب ارکان دولت، به دنبال جبران آن و پرداخت مابه التفاوت، در ساعات آینده هستیم.

در پی اعمال کسورات بیش از حد مقرری ماه‌های گذشته در فیش حقوقی اسفند ماه، آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور، به دنبال جبران آن و پرداخت حقوق کسر شده در ساعات آینده هستند. در پایان ضمن پوزش مجدد از همکاران عزیز مطمئنیم با صبر معلمانه خود، ما را همراهی خواهند کرد.

شایان ذکر است، جلسه ای در خصوص اعمال رتبه های استحقاقی در اولین روزهای کاری سال جدید به ریاست معاون اول رئیس جمهور و همکاران سازمان برنامه و بودجه برای رفع اختلاف محاسباتی برگزار و نتیجه اعلام خواهد شد».

در این اطلاعیه آموزش و پرورش پذیرفت که خطای نرم‌افزاری باعث شده است که حقوق معلمان جدا از اینکه رتبه‌بندی لحاظ نشده است، کسورات زیادی داشته است!

* توضیحات آقای وزیر در خبر ساعت 21 شب 29 اسفند درباره حقوق اسفند معلمان

وزیر آموزش و پرورش ساعت 21 شب 29 اسفند به شبکه یک رفت و گفت: تأخیر در پرداخت حقوق به این دلیل بود که ما مطالبات رتبه‌بندی را همزمان با حقوق پرداخت کنیم. در مبنای محاسبه یک اختلافی به وجود آمد که بخشی به قانون و بخشی به اعتبار بر می‌گردد.

نوری افزود: این مشکل قبل از چهارشنبه ایجاد شد که در روز چهارشنبه در هیأت دولت مطرح شد. رئیس‌جمهور دستور اکید داشت و معاون اول رئیس جمهور پیگیری کرد اما در طول این مدت به توافق نرسیدیم و لذا حقوق اسفند را مانند گذشته پرداخت کردیم.

وی اضافه کرد: در این حقوق اختلالی به وجود آمد و معوقات از همکاران کسر شده بود که بلافاصله پیگیری کردیم و الحمدالله با دستور رئیس  جمهور و دلسوزان هیأت دولت پیگیری کردند الان که من آمدم فایلش را آماده می‌کنند که از اینجا به بانک مرکزی می روم تا ان‌شاءالله پرداخت حقوق فرهنگیان کامل شود.

* پیام نوروزی وزیر از بانک ملی!

مشکلات پیش آمده برای حقوق معلمان آنقدر ادامه دار شد که در نهایت پیام نوروزی وزیر آموزش و پرورش برای اولین بار در طول تاریخ آموزش و پرورش در کنار بانک ملی و با عذرخواهی تأخیرات حقوق اعلام شد. 

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک سال نو به فرهنگیان و خانواده آنها و عذرخواهی بابت دیر پرداخت شدن حقوق‌شان، اظهار کرد: با دستور رئیس‌جمهور و مأموریتی که معاون اول رئیس‌جمهور داشت، همه بانک‌ها و بانک مرکزی با جدیت کامل مأموریت پیدا کردند تا معوقاتی که از فرهنگیان کسر شده بود را پرداخت کنند. 

وی ادامه داد: خزانه تأمین اعتبار را انجام داد و بعد از اینکه در بانک مرکزی، تقسیم‌بندی انجام شد، به بانک ملی رفتیم؛ به این دلیل که بیش از ۹۷ درصد فرهنگیان از این بانک حقوق دریافت می‌کنند. 

نوری با بیان اینکه عملیات واریز به حساب فرهنگیان انجام شد، گفت: ان‌شاءالله از ۵ صبح فرایند ارسال پیامک آغاز می‌شود و تا ۶ صبح ادامه دارد و فرهنگیان می‌توانند مبالغ واریزی را در حساب خود رؤیت کنند. 

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار فرهنگی از طریق بانک‌های عامل حقوق دریافت می‌کنند، تصریح کرد: بر این اساس، حقوق اسفند فرهنگیان کامل و تمام پرداخت شد و از همه دوستان در بانک‌های مرکزی و ملی و بانک‌های عامل تشکر می‌کنم.

* اعلام شماره تلفن برای پیگیری مشکلات حقوق

حقوق معلمان پرداخت شد اما هنوز برخی از فرهنگیان به رقم حقوقشان حتی منهای رتبه‌بندی، گلایه‌مند هستند؛ وزیر آموزش و پرورش در این خصوص با بیان اینکه میزانی از حقوق فرهنگیان کسر شده بود، گفت: کسری حقوق به حساب فرهنگیان برگشت و برای آنها واریز شد.

نوری اضافه کرد: اگر فرهنگیان درباره حقوق اسفندشان مشکلاتی دارند حتما با شماره‌های ۰۲۱۸۸۸۹۴۰۷۵ و ۰۲۱۸۲۲۸۷۰۸۵ تماس بگیرند و ما در خدمتشان هستیم؛ ممکن است ابهامی باشد یا اینکه واریزی برای برای همکار انجام نشده باشد.

بر این اساس اگر هنوز فرهنگیان به حقوقشان البته به جز محاسبه رتبه‌بندی واقعی، گلایه‌مند هستند می‌توانند از طریق شماره تلفنی که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است، پیگیری کنند البته موضوع رتبه‌بندی ماجرای دیگری است که قرار است با پیگیری معاون اول رئیس‌جمهور و وزارت آموزش و پرورش به سرانجام برسد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها