امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۲۳۳۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق می‌گوید: اسم عراقچی دلار را دو هزار تومان پایین آورد

به گزارش پایگاه 598، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش عصر ایران، روحانی در دیدار نوروزی با برخی مدیران دولت سابق، سال جدید را سال «امتحان نظام در انتخابات اسفندماه» توصیف کرد و گفت: چشم دنیا به انتخابات اسفندماه است تا ببینند و ببینیم سالم و رقابتی و آزاد برگزار خواهد شد یا نه. موعد برگزاری انتخابات (مجلس شورای اسلامی) البته اسفند ۱۴۰۲ است اما لوازم آن را باید از خیلی زودتر فراهم کرد هر چند که به جز انتخابات مجلس، با اجرای اصل ۵۹ هم می‌توان مستقیما به نظر مردم مراجعه کرد.

وی همچنین ادعای ارتباط نداشتن سیاست خارجی با اقتصاد و معیشت مردم را بی‌اساس دانست و به‌عنوان شاهد مثال گفت: دیدید که تا اسم عباس عراقچی که آمد از قیمت دلار دوهزار تومان کم شد و به طعنه افزود: لابد اگر آقای ظریف می‌رفت ۵ هزار تومان کم می‌شد! هنگامی که یکی از حاضران به مزاح یادآور شد «‌و اگر خود شما ۱۰ هزار تومان» بلافاصله پاسخ داد: دکتر ظریف هم از طرف ما می‌رفت.

رئیس‌جمهوری پیشین ایران با استقبال از شعار سال (‌مهار تورم و رشد تولید) از منظر آن که بخشی از تحول به مثابه خواست عمومی را بازمی‌تاباند، تحقق این امر را منوط به تحول در سیاست خارجی و داخلی دانست و در عین حال گفت: این امر- کاهش تورم- شدنی است کمااینکه دو بار در تاریخ جمهوری اسلامی تجربه شده و مردم ثمرات آن را چشیده‌اند. نوبت اول و در سال‌های ۸۲ و ۸۳ و ۸۴ (در دولت دوم خاتمی) و نوبت دوم در زمستان ۹۴ (‌با شروع برجام) و در ادامه درسال‌های ۹۵ و ۹۶ و بهار ۹۷.

او اضافه کرد در آن دو سال و نیم نه‌تنها شاهد کاهش تورم بودیم که تک رقمی هم شد و حتی نرخ ۷ درصد را هم شاهد بودیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی نیز به چنان حدی رسید که از آن به‌عنوان بالاترین رشد اقتصادی در جهان یاد شد.

حسن روحانی راه‌حل اصلی مشکلات با هدف تحول را اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (‌برگزاری همه‌پرسی و مراجعه به آرای عمومی) ذکر کرد و گفت: هرچند سؤالات مردم متعدد است، اما در این همه‌پرسی می‌توان سه پرسش اساسی در سه زمینۀ سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد را با مردم در میان نهاد.

به گزارش عصر ایران؛ «روحانی گفت: حفظ جمهوریت نظام در گرو برگزاری انتخابات آزاد است و حفظ اسلامیت هم منوط به اخلاق و هر چند اصول و فروع دین همه مهم و محترم است اما حفظ اسلامیت نظام در گرو اخلاق است حال آنکه می‌بینیم روزنامه‌ای اگر هر روز توهین نکند و تهمت وارد نسازد، شب سر بر بالین نمی‌گذارد. (طعنه‌ای که می‌توان به توجه فوق‌العاده ادبیات رسمی و تریبون‌های نماز جمعه به موضوع پوشش زنان در عین رواج بداخلاقی تفسیر کرد)».درباره این اظهارات گفتنی است:

۱) تردیدافکنی روحانی درباره سلامت و رقابتی بودن انتخابات در حالی است که خود وی بارها در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری حضور داشته و سال ۱۳۹۲ با ۵۰ ممیز ۷ دهم رای رای‌دهندگان (۲۷۰ هزار رای بیشتر از نصف) پیروز شد اما کسی در آنجا سلامت انتخابات را زیر سؤال نبرد. البته سوءمدیریت مصیبت‌بار شخص روحانی و دولت وی موجب شد که رئیس بانک مرکزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ (با وجود حمایت خاتمی و ۱۶ حزب همسو) و چند فهرست مدعیان اعتدال و اصلاحات در انتخابات مجلس سال ۱۳۹۸، نتوانند با اقبال مردم مواجه شوند. در انتخابات سال ۱۴۰۰، رای همتی به دو و نیم میلیون رای نرسید. به عبارت دیگر،۹۵ درصد کل واجدان حق رای، و ۷۲ درصد رای‌دهندگان حاضر نشدند عمر دولت مدعیان اعتدال و اصلاحات را تمدید کنند.

۲) برگزاری همه‌پرسی سازوکار حقوقی خود را در قانون اساسی دارد اما روحانی با وجود چندین بار بازیچه قرار دادن کلمه رفراندوم در دولت خود حاضر نشد مسیر حقوقی را در پیش بگیرد. با این وجود، اتفاقاتی مانند دعوت دولت روحانی به انصراف از دریافت یارانه با مخالفت ۹۷ درصد مردم مواجه شد. در دو انتخابات پیش‌گفته هم معلوم شد که طیف متبوع وی با سقوط فاحش عقبه اجتماعی مواجه شده‌اند. همچنین نظرسنجی‌های دو سال آخر دستگاه‌های دولتی در دوره ریاست روحانی، حاکی از کاهش شتابان محبوبیت و مقبولیت وی داشت، چنان‌که به اعتراف چند نفر از اصلاح‌طلبان مثل علی صوفی، تا زیر شش درصد مقبولیت هم سقوط کرد.

۳) سخنان روحانی درباره نقش نام آقای عراقچی در کاهش دو هزار تومانی قیمت دلار (و سپس اشاره به نام آقای ظریف) در حالی است که همه این آقایان و خود روحانی سال‌ها در مصدر امور بودند اما نتیجه آن مدیریت ناکام، هشت برابر شدن (افزایش هشتصد درصدی) قیمت ارز بود که طبق معمول با شعبده‌بازی منحصر به فرد آقای روحانی مواجه شده و یادی از این واقعیت تلخ نمی‌شود! قیمت ارز در دولت روحانی از ۳۷۰۰ تومان به ۳۳ هزار تومان هم رسید و در پایان دولت وی بالای ۲۷ هزار تومان ایستاد.

لابد این هم از تواضع آقای روحانی است که نقش اسم و رسم خود در به‌هم ریختن اقتصاد کشور، تحمیل تورم ۶۰ درصدی و هشت برابر کردن نرخ ارز را کتمان می‌کند اما مدعی می‌شود که نام عراقچی موجب کاهش دو هزار تومانی قیمت دلار شد و ببینید اگر نام ظریف می‌آمد، چه کولاکی می‌کرد(!)

یادآور می‌شود هشت برابر شدن قیمت دلار در دولت روحانی در حالی اتفاق افتاد که رضا رشیدپور ۲ بهمن ۱۳۹۶ در گفت‌وگوی تلویزیونی از روحانی پرسیده بود «چرا دلار ۴۷۵۰ تومان است؟». و او جواب داده بود «۴۷۵۰ تومان نیست، وسط دعوا نرخ تعیین نکنید. خیلی پایین‌تر از این حرفاست و پایین‌تر هم می‌آید».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها