أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۳۳۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
مدیر نشست های علمی قرآنی نمایشگاه قرآن کریم:
مدیر نشست های علمی قرآنی بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم گفت: اجرای راهبرد دیپلماسی قرآنی در عرصه‌های بین‌المللی می‌تواند افق جدیدی از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در عصر جهانی شدن به وجود آورد.

به گزارش پایگاه 598، مهدی رضازاده جودی در نشستی با عنوان تحلیل گفتمان دیپلماسی قرآنی؛ الگویی در جهت ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اجرای راهبرد دیپلماسی قرآنی از طریق طرح آن در عرصه‌های بین‌المللی و مقبولیت یافتن ارزش‌های آن می‌تواند قطب جدیدی از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در عصر جهانی شدن را به وجود بیاورد که جمهوری اسلامی می تواند پیشتاز آن باشد و جامعه مسلمانان در سراسر دنیا با پیروی از آن بر قدرت، شکوه و جلال خود بیافزایند.

 

وی افزود: تحولات سال‌های اخیر در حوزه روابط فرهنگی بین‌المللی، حاکی از اهمیت مقوله فرهنگ در دستیابی به اهداف و بهبود روابط میان دولت‌ها است؛ به نحوی که امروزه شاهد ظهور و تشکیل اتحادیه‌های فرهنگی در عرصه جهانی بوده تا از این طریق، زمینه تنازعات و چالش‌های فرهنگی بین‌المللی برطرف و موجب هم‌گرایی دولت‌ها و ملت‌ها شود.وی افزود: از این رو کسب وجهه و اعتبار بین‌المللی و نفوذ در افکار عمومی و یا به تعبیری دسترسی به قدرت نرم از جمله اهداف مهم و در عین حال تصریح نشده دیپلماسی کشورها در حوزه روابط فرهنگی بین‌المللی است که این مهم به تناسب موقعیت، جایگاه، امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی هر کشور به شیوه‌ها و مکانیسم‌های مختلف، تعقیب می‌شود.

رضازاده‌جودی گفت: در این میان تبیین نقش و جایگاه گفتمان دیپلماسی قرآنی در عرصه روابط فرهنگی بین‌المللی، انگاره نوین و دوره کارآمدی است که منجر به گسترش ویژگی‌های خاص فرهنگی در سطح دوجانبه و یا چندجانبه می‌شود و به مثابه ابزاری سودبخش و نرم در سیاست خارجی، زمینه‌ساز ارتقای سطح روابط میان دولت‌ها و به دنبال آن افزایش تفاهم میان ملت‌ها و فراهم کردن صلح و ثبات بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: این روند مهم از طریق تعامل نخبگان علمی فرهنگی و هنری قرآنی، بسترهای مناسب درک متقابل جوامع بشری از یکدیگر را در جهت دیپلماسی قرآنی فراهم می‌سازد. بیش از ۴۰ سال است که دشمنان ایران اسلامی برای مخدوش کردن تصویر جمهوری اسلامی و گسترش ایران هراسی از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. لذا ضروری است کنشگران فرهنگی، قرآنی و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اهتمام جدی به الزامات و ماموریت‌های جهاد تبیین و سرلوحه قراردادن منویات مقام معظم رهبری و انجام فعالیت‌های بنیادین و تاثیرگذار نسبت به فعال سازی جبهه فرهنگی و قرآنی انقلاب اسلامی و ارائه تصویر شایسته از جمهوری اسلامی ایران از طریق دیپلماسی قرآنی اقدام کنند.

رضازاده‌جودی اهداف و ضرورت‌های انگاره دیپلماسی قرآنی را اعم از گسترش گفتمان قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین المللی با رویکرد تقریب بین مذاهب، معرفی گفتمان قرآنی به عنوان گفتمان اعتدالی در مقابله با افراط گرایی در جهت همگرایی جوامع اسلامی، توجه به جایگاه تبلیغ دین اسلام و ترویج الگوی سبک زندگی اسلامی از طریق دیپلماسی قرآنی، آگاهی بخشی مؤثر و ارتقای بینش مخاطبان خارجی نسبت به کارآئی و اثربخشی آموزه‌های قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی، بسترسازی مناسب جهت استفاده از ظرفیت های قرآنی جمهوری اسلامی ایران برای تأثیرگذاری در موضوعات و چالش‌های جهان اسلام در عرصه بین‌الملل و بسترسازی جهت حمایت از کنشگران قرآنی عرصه بین الملل در جهت‌ تولید محتوا در فضای مجازی برشمرد.

سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی (ره) با شعار«می خوانمت» تا ۲۶ فروردین از ساعت ۱۷ تا ۲۴ میزبان علاقه مندان به قرآن و اهل بیت(ع) است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها