کد خبر: ۵۲۳۵۰۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
تلاوت قاری جوان ایرانی در یکی از مسابقات عربستان باعث شد تا برخی از او خرده بگیرند که چرا «علی» را در انتهای تلاوتش نخوانده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، یکی دو روز است که کسب رتبه نخست در مسابقات عطر الکلام در عربستان از سوی یک قاری جوان ایرانی به نام یونس شاهمرادی به کانون توجه بسیاری از فعالان قرآنی و مردم تبدیل شده است.

شاهمرادی در رقابت با سه قاری دیگر از کشور عربستان و مراکش توانست رتبه نخست بخش تلاوت دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و اذان عطر الکلام را از آن خود کند. اداره کل رفاه عربستان اعلام کرد که محمد آل الشریف از کشور میزبان و یونس شاهمرادی از ایران به ترتیب در رشته‌های اذان و قرائت رتبه نخست را کسب کردند که به نماینده کشور میزبان دو میلیون ریال سعودی و به یونس شاهمرادی سه میلیون ریال سعودی جایزه اعطا شد.

 
 
شاهمرادی که متولد زنجان و ساکن تهران است، اکنون سال دوم رشته حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی را می گذراند ولی از هشت‌ سالگی پای رحل قرآن نشست و تلاوت را آغاز کرد و تاکنون رتبه های مختلفی را کسب کرده است. مثلا مقام نخست مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران در سال ۱۴۰۱ یا کسب رتبه برتر در جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی است.

یکی از حاشیه هایی که بر متن این مسابقات غلبه کرده، بخش پایانی تلاوت شاهمرادی است که گفته صدق الله العظیم و برخی بر او ایراد گرفته اند که چرا نگفته صدق الله العلی العظیماحمد ابوالقاسمی قاری و داور بین المللی کشورمان در این زمینه اظهارنظر کرده است که آیا کار قاری ایرانی درست بوده یا نه. این قاری پیشکسوت به فرازی از دعای پایانی اعمال ام داود اشاره می کند که ابتدای آن با صدق الله العظیم آمده است.

ابوالقاسمی گفت که جمله صدق الله العظیم یک جمله جدیدی نیست که اهل سنت آن را ساخته باشند و مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان در پایان تلاوت خود می گوید صدق الله العظیم. این موضوع در اهل سنت نیز یک موضوع معمولی است و آن مقداری که ما در این زمینه حساسیت داریم، آنان چنین حساسیتی ندارند.

 
 

برخی بر این باورند که اگر کسی در پایان تلاوت خود عبارت صدق الله العظیم را به کار برد، از اهل سنت است و اگر گفت صدق الله العلی العظیم، شیعه است در حالی که قاریانی از اهل سنت در پایان تلاوت هایشان می گویند صدق الله العلی العظیم.

بر اساس روایات هر دو عبارت یعنی صدق الله العلی العظیم و صدق الله العظیم پس از قرائت قرآن، صحیح و مستحب است. در روایتی از رسول خدا (ص) سوال کردند که در ابتدا و انتهای قرآن چه بگوییم که فرمود: در ابتدای قرآن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ و در پایان آن صَدَقَ‏ اللَّهُ‏ الْعَلِیُ‏ الْعَظِیم بگویید.

Play
00:00
03:31
Mute
Settings
PIPEnter fullscreenDownload
 

برخی مراجع تقلید در این زمینه که آیا می توان تلاوت را با جمله صدق الله العظیم تمام کرد، پاسخ داده اند. مثلا رهبر انقلاب اعلام کردند که گفتن صدق الله العظیم اشکالی ندارد؛ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی تاکید دارند که بر طبق معمول شیعه گفته شود و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پاسخ دادند: همانطوری که در آیه شریفه آیة الکرسی، قرآن می‌فرماید و هو العلی العظیم. لذا شما هم در ختم قرآن بگویید صدق الله العلی العظیم.

سال گذشته جاسم موسوی در این مسابقات شرکت کرده بود که مقام چهارم را کسب کرد. یکی از قاریان کشورمان به نام داود جعفری در یادداشتی درباره اهمیت کسب مقام نخست مسابقات عطرالکلام توسط شاهمرادی نوشت: هیچکس ننوشت در ماه نزول قرآن و در سرزمین نزول وحی یک ایرانی بالاتر از همه شرکت‌کنندگان اول شد، کسی تیتر نزد که قاری جوان ایرانی بر قله مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان سعودی ایستاد، کسی ننوشت یک قاری ایرانی از ۵۱ هزار قاری مدعی دنیا بالاتر از عربستان، مراکش، مصر، لیبی و... ایستاد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها