يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۴۳۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی اعلام کرد که بعد از اقدام ریاض به بازنگری در روابط منطقه‌ای خود، تلاش‌هایی برای مذاکره و برقراری ارتباط میان عربستان سعودی و حزب‌الله از طریق یک طرف سوم در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از تسنیم، در پی سفر «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان، روزنامه الاخبار در مقاله‌ای اعلام کرد، در دیداری که بین حسین امیرعبداللهیان و سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله انجام شد، مسئله روابط عربستان و حزب‌الله مورد بررسی قرار گرفت.

الاخبار در گزارشی که به این منظور منتشر کرده آورده است، آنچه که در جریان سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیروت در رسانه‌ها اعلام نشده بسیار مهمتر از چیزی می‌باشد که در رسانه‌ها اعلام شده است. آنچه که به طور معمول در سفرهای (امیر عبداللهیان به لبنان) اعلام می‌گردد شامل حمایت از دولت و ارتش و مقاومت لبنان و آمادگی جهت کمک به این کشور در زمینه‌های مختلف جهت دستیابی به توافق است. اما مسائلی که در این سفر از دید رسانه‌ها پنهان مانده بسیار مهمتر می‌باشد.

الاخبار افزود، این مسائل معمولا در جلسات رسمی مطرح نمی‌گردد بلکه در دیدار حسین امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله مورد بررسی قرار گرفت. در این زمینه مسئولان لبنانی اطلاعاتی به نقل از یک مقام سعودی دریافت کرده‌اند که بر اساس آن، عربستان مذاکراتی را با ایران و دولت سوریه آغاز کرده و به زودی این مذاکرات شامل حزب‌الله نیز می‌شود. برخی اطلاعات غیررسمی در بیروت نیز صحت این امر را تایید می‌کند.

به گزارش این رسانه لبنانی، اطلاعات مذکور نشان می‌دهد که خط مذاکره بین عربستان و حزب‌الله به زودی از طریق یک طرف ثالث باز می‌شود. این امر یادآور دیدار ملک عبدالله (پادشاه وقت عربستان) با شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله و «محمد فنیش» نماینده حزب‌الله در سال 2007 در عربستان است. بعد از این دیدار بود که قطع روابط و جنگ رسانه‌ای طولانی میان حزب‌الله و ریاض آغاز شد.

در ادامه این گزارش آمده است، فارغ از اینکه تلاش‌ها برای برقراری روابط میان عربستان و حزب‌الله به نتیجه برسد یا شکست بخورد، ما شاهد مرحله جدیدی هستیم که در آن عربستان اقدام به بازنگری در روابط منطقه‌ای خود کرده است. همه این تحولات درحالی است که ریاض در دوره اخیر با حجم بی‌سابقه‌ای از چالش‌ها، از یمن تا لبنان و آمریکا مواجه است.

عربستان در دوره اخیر شروع به بازنگری اساسی در روابط منطقه‌ای و حتی بین‌المللی خود کرده و بارزترین اقدام در این زمینه توافق با جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط و نیز همگرایی با دولت سوریه بعد از گذشت بیش از یک دهه بود. از سوی دیگر شاخص‌ها حاکی از آن است که عربستان در مسیر رهایی از وابستگیِ صرف به آمریکا قرار گرفته است.

بسیاری معتقدند که فاصله نسبی عربستان از آمریکا می‌تواند سعودی‌ها را از فشارهای ایالات متحده برای توافق با رژیم صهیونیستی رها کند. به طور کلی عربستان متوجه شده که دوره تک قطبی بودن جهان و انحصار قدرت در دست آمریکا به سر آمده و نمی‌توان صرفا روی ائتلاف با این کشور حساب باز کرد؛ بنابراین بهترین گزینه برای خروج از تونل بحران‌های فعلی در سطوح مختلف، حرکت به سمت شرق است.

در همین زمینه چند هفته قبل شورای وزیران عربستان تصمیم دولت این کشور برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد. الحاق عربستان سعودی به این سازمان طی سفر اخیر «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین به ریاض در ماه دسامبر گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. در این سازمان علاوه بر چین، روسیه و ایران نیز حضور دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها