أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۴۸۲۳
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار به میزان 700 میلیون دلار مثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، حجت‌الله عبدالملکی امروز در نمایشگاه اکسپو ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران سال گذشته برای اولین بار مثبت شد به گونه‌ای که حجم صادرات از این مناطق 1.7 میلیارد دلار بود در حالی که حجم واردات به این مناطق فقط یک میلیارد دلار بوده است که نشان می‌دهد تراز تجاری در این مناطق 700 میلیون دلار مثبت شده است.

وی همچنین گفت: مناطق آزاد تجاری ایران باید مستعد‌تر شود در این زمینه از زمستان سال گذشته تسهیلاتی برای مجوزهای کسب و کار قائل شدیم و بسیاری از فرآیندهای اداری و زمان‌بر در صدور مجوزهای کسب و کار در مناطق آزاد را حذف کردیم و ضوابط اجرایی مازاد هم از بین بردیم تا به تسهیل کسب و کار در مناطق آزاد کمک کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن سرزمین وسیع و اقلیم‌های مختلف به دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها دسترسی دارد و موقعیت جغرافیایی ایران وضعیت مضاعفی برای کشور ایجاد کرده است.

وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور همسایه است که حجم واردات این کشورها سالانه هزار میلیارد دلار است و ما می‌توانیم به خاطر دسترسی به آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها سهم قابل توجهی از این بازار را به کالاهای ایرانی اختصاص دهیم.

عبدالملکی همچنین با بیان اینکه ایران به جزیره ثبات در منطقه خاورمیانه معروف شده است، گفت: این مسأله مزیت بسیار قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود که می‌توانند در سرزمین امن سرمایه‌گذاری کنند از طرفی نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، زیرساخت‌های ریل، جاده و ترانزیت و همچنین مواداولیه ارزان زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی در جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور همچنین گفت: فلسفه ایجاد مناطق آزاد کمک به مسأله جهش اقتصادی و رشد اقتصادی است که در کشور ما هم تا حدی این اتفاق افتاده است البته انتقاداتی به عملکرد مناطق هم وجود دارد اما در مجموع مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی توانسته به رشد اقتصاد کشور کمک کند.

وی همچنین گفت: مناطق آزاد اقتصادی ایران بر اساس قانون مصوب سال 1372 دارای یک سابقه 30 ساله است و همچنین طبق بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال 99 توسعه مناطق آزاد در جهت انتقال فناوری و افزایش صادرات و رفع نیازهای کشور مدنظر قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: در حال حاضر 15 منطقه آزاد تجاری و صنعتی در کشور و همچنین 35 منطقه اقتصادی و ویژه فعال در کشور وجود دارد که در مجموع 50 منطقه آزاد، تجاری و ویژه اقتصادی وجود دارند و 30 سال عملکرد آنها از جهتی قابل توجه است.

عبدالملکی این را هم گفت: ایجاد مناطق آزاد باعث عمران و آبادانی مناطق محلی شده است همچنین حجم قابل توجه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال در این مناطق انجام شده است البته نقدهایی هم به عملکرد مناطق وجود دارد.

وی همچنین گفت: دو نوع واردات به مناطق آزاد داریم یک نوع به مقصد خود مناطق آزاد است و نوع دیگر مناطق آزاد به عنوان سکویی برای واردات کالاها و تجهیزات مورد نیاز سرزمین اصلی به شمار می‌رود به عنوان مثال شرکت‌های خودروسازی برای تأمین قطعات مورد نیاز تولید خود آن را از طریق مناطق آزاد وارد می‌کنند و از آنجا به سرزمین اصلی منتقل می‌کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: با این وجود میزان صادرات مناطق آزاد نسبت به و اردات این مناطق در سال گذشته 700میلیون دلار بیشتر بوده و تراز تجاری مثبت شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها