أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۲۵۷۶۱
زمان انتشار: ۱۵:۲۰     ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر به فرانسه و آلمان متوجه شدم فقط ۱۸ درصد جوانان دانشگاه می‌روند و بقیه مهارت آموزی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری 598، علیرضا منادی سفیدان، امروز (دوشنبه) در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است گفت: نظام جامع مهارت حرفه ای چند سال قبل در مجلس شورای اسلامی تدوین شد و شورایی هم در این زمینه با ریاست معاون اول رئیس جمهوری فعال است‌.

وی با اشاره به مراحل تدوین برنامه هفتم توسعه ادامه داد: بر اساس برنامه ششم کشور آموزش عالی باید در طول این برنامه ۳۰ درصد از کل آموزش‌ها را به آموزش مهارتی و آموزش و پرورش هم ۵۰ درصد تخصیص می‌داد، ولی این امر محقق نشده است.

نماینده مجلس گفت: اگر این روند اصلاح نشود با بیکاران زیاد دانشگاه‌ها مواجه می‌شویم، این یعنی کیفیت خروجی دانشگاه خوب نبوده است.

منادی سفیدان افزود: بر اساس پیش بینی‌های جهانی تا سال ۲۰۲۷ حدود ۸۳ میلیون شغل از دست می‌رود و ۶۹ میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود، بنابراین ۱۴ میلیون شغل ناشی از تورم جهانی، رکود و هوش مصنوعی از بین می‌رود و این امر یعنی ما باید خود را برای شرایط جدید آماده کنیم.

وی با اشاره به تلاش مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات دستگاه‌ها و افزایش بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید کرد: آموزش مهارت‌های جدید برای حل مشکل اشتغال و مشکلات کلی جامعه افزایش یابد و باید کل جامعه ماهر شود.

وی ادامه داد: مهارت ابتدا از نهاد خانواده آغاز می‌شود، ولی امروز بخش‌های زیادی از مهارت‌های جدید در میان فرزندان توسعه یافته است، در حالیکه بین والدین اینطور نیست و این باعث فاصله بین آنها می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: والدین باید مهارت‌های مختلف را کسب کنند تا این فاصله از بین برود.

وی با اشاره به فضای مجازی و گسترش آن گفت: والدین باید نسبت به این فضا اطلاعات بیشتری داشته باشند.

منادی سفیدان گفت: قانون آموزش مهارت مستمر را در مجلس برای همه اقشار خانواده ارائه می‌دهیم که آموزش مهارتی برای همه اعضای خانواده است.

منادی سفیدان ادامه داد: مجلس اعتقاد دارد همه مهارت‌ها در همه اقشار باید رشد یابد، در سفر به فرانسه و آلمان متوجه شدم فقط ۱۸ درصد جوانان دانشگاه می‌روند و بقیه مهارت آموزی می‌کنند.

وی گفت: مهارت باید از ابتدا در دبیرستان‌ها آموزش داده شود زیرا زنجیره تأمین آموزش یکپارچه است‌.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس برای استقلال دانشگاه‌ها گفت: به دانشگاه‌ها اجازه دادیم مؤسسه توسعه‌ای تشکیل دهند و درآمدزایی کنند، همه موانع اقتصادی بانکی و بورسی را با قانون جهش تولید دانش بنیان از سر راه شرکت‌های دانش بنیان برداشتیم تا روند افزایش اشتغال بهبود یابد.

وی تاکید کرد: خروجی دانشگاه باید کسی باشد که بتواند تولید محصول کند.

منبع: مهر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها