أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۲۵۹۷۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
نگاهی بر روند رفتاری آمریکا در قبال ایران؛
در حالی که ماه‌ها پیش مقامات آمریکایی ادعا می‌کردند که گزینه مذاکره با ایران روی میز نمی‌باشد و صرفا معطوف به تحولات داخلی ایران هستند اکنون در تغییری آشکار نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی گفت که واشنگتن دنبال رسیدن به نتیجه دیپلماتیک با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است.
 
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با NPR گفته واشنگتن به دنبال دستیابی به یک نتیجه دیپلماتیک با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور است. مالی در این مصاحبه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران گفت: «هدف ما رسیدن به یک نتیجه دیپلماتیک با ایران است که به صورت قابل راستی‌آزمایی تضمین کند که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»موضع‌گیری جدید رابرت مالی در حالی مطرح شده که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه اغتشاشات در ایران بارها گفته بود دیپلماسی با تهران در دستور کار کاخ سفید نیست. در آن زمان، رسانه‌ها گزارش دادند بایدن گفته مرگ برجام فرا رسیده اما کاخ سفید قصد اعلام آن را ندارد.
 
با وجود این اظهارنظر رسمی، گزارش‌های پراکنده رسانه‌های غربی نشان می‌داد دولت بایدن در محافل پشت پرده به تکاپو برای رسیدن به توافقی با ویژگی‌های مطلوب برای کاخ سفید ادامه داده است. «لورا روزن»، تحلیلگر سیاسی و خبرنگار مسائل ایران در المانیتور هم در پایگاه «دیپلماتیک» موضع جدید رابرت مالی را عقب‌نشینی از مواضع کاخ سفید در زمان اغتشاشات توصیف کرده است. او درباره این اظهارات می‌نویسد: «این اظهارات که با اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ماه جاری همسو هستند بعد از چندین ماه تردید آمریکا برای ابراز تمایل به احیای دیپلماسی هسته‌ای با ایران مطرح می‌شوند.»رابرت مالی گفت: «ما امیدواریم بتوانیم این مسئله را از طریق روش‌های دیپلماتیک حل کنیم و آماده‌ایم که در این مسیر پیش برویم.»
 
در همین چارچوب نیز یک رسانه آمریکایی مدعی شده یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا برای محک زدن امکان توافق با ایران به عمان سفر کرده است.پایگاه «آکسیوس» به نقل از ۵ مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی مدعی شده «برت مک‌گورک»، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه در ماه جاری میلادی برای گفت‌وگو با مقام‌های عمان در خصوص امکان تعامل دیپلماتیک با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور به آن کشور سفر کرده است. پایگاه آکسیوس حدود دو ماه پیش، در روز چهاردهم فروردین‌ماه هم گزارش داده بود دولت بایدن به ایران پیشنهادی برای «توافق موقت» داده که از سوی تهران رد شده است.
 
رسانه آمریکایی در گزارش جدید خود نوشته مک‌گورک روز ۸ مه به مسقط سفر کرد. دیدار مک‌گورک با مقام‌های عمانی بعد از سفر او به همراه «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان و همچنین فلسطین اشغالی صورت گرفت. یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با آکسیوس مدعی شد: «عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان ایران و آمریکا هستند.» آکسیوس نوشته منظور از عبارت «گفت‌وگوهای واسطه‌ای» در اصطلاحات دیپلماتیک مذاکراتی است که بدون دیدار رو در رو و از طریق یک طرف ثالث انجام می‌شود.
 
روزنامه «کره اکانومیک» روز سه‌شنبه گزارش داده بود کره جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در خصوص راه‌های آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در سئول هستند. این وجه، بدهی کره جنوبی به ایران بابت واردات نفت است. در این میان الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش‌های ضد ایرانی خود در اسلواکی با همتایان اروپایی خود دیدار کرد.
 
در همین حال رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که در برخی موضوعات ادعایی آژانس با ایران، پیشرفت حاصل شده است.خبرنگار شبکه الجزیره در این نشست خبری از گروسی سوال کرد: «درباره ایران آیا شما به هیچ توافقی درباره سه سایت هسته‌ای که تحت تحقیقات شما قرار داشته است، رسیده‌اید؟ گزارش‌هایی از ایران منتشر شده که توافقی حاصل شده و تحقیقات درباره دو سایت پایان یافته و برای سایت سوم هم توافق شده که آن را مورد نظارت قرار داده شود».
 
اشاره خبرنگار الجزیره به این خبر بود و از بسته شدن پرونده یکی از سه مکان ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.
 
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال الجزیره در نشست نیویورک گفت: «گزارش من درباره برنامه هسته‌ای در ایران قرار است به زودی منتشر شود اما چیزی که من می‌توانم به شما بگویم این است که این یک کار رو به جلو است، تعدادی از موضوعات است که ما داریم با ایران کار می‌کنیم درباره برخی از موضوعات، ما میزانی از پیشرفت داشته‌ایم اما درباره برخی دیگر از موضوعات نه (پیشرفت نداشته‌ایم)».
 
لازم به ذکر است در ادامه تعاملات جهانی ایران، منابع آگاه مصری در گفت‌وگو با یک روزنامه عربستانی گفتند که قاهره از ابراز نشانه‌های مثبت توسط ایران در خصوص توسعه روابط دوجانبه با مصر استقبال می‌کند.
 
روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از منابع مطلع نوشت ایران نشانه‌های متعددی برای بهبود روابط با مصر نشان داده است. این منابع گفتند که قاهره از توسعه روابط دوجانبه با ایران به صورتی که با مختصات سیاسی حاکم بر سیاست‌های منطقه‌ای مصر همسو باشد استقبال می‌کند. «نبیل فهمی»، وزیر خارجه سابق مصر نیز در این رابطه به الشرق الاوسط گفت که گزارش های اخیر در مورد تمایل قاهره برای بهبود روابط خودبا تهران یک «موضع اصولی» است و هر دو طرف علاقه مند به توسعه روابط هستند.
* سیاست روز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها