يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۶۱۱۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی ناپایداری‌های جوی در ۱۴ استان از وزش باد شدید، احتمال طغیان رودخانه‌ها و سقوط سنگ در مناطق کوهستانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری 598، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال غرب،‌ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و زاگرس مرکزی، بخش‌هایی از استان‌های قم، اصفهان، یزد، کرمان،‌فارس، سیستان و بلوچستان و به‌تدریج خراسان شمالی افزایش ابر،‌رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد گردوخاک و تگرگ روی می‌دهد.

فردا همین شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده در برخی مناطق استان‌های غربی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را در برمی‌گیرد. روز جمعه در غرب، شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز جو آرام همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

روز جمعه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات البرز مرکزی رشد ابر، رگبار و رعدوبرق پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

شنبه هفته آینده در برخی مناطق شمال غرب، دامنه‌ و ارتفاعات البرز مرکزی و استان‌های قم، مرکزی، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان و یکشنبه در شمال غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، بخش‌هایی از مرکز و جنوب شرق کشور به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابرهای همرفتی، رگبار، رعدوبرق، وزش باد موقتی همراه با گردوخاک روی می‌دهد.

تا روز پنجشنبه در استان‌های قزوین، البرز، تهران و قم در ساعات بعدازظهر تندباد لحظه‌ای و خیزش گردوخاک و تا روز جمعه در نوار شرقی و جنوب غرب کشور در برخی ساعات وزش باد شدید همراه با گردوخاک و کاهش دید روی می‌دهد. طی امروز و فردا به دلیل نفوذ هوای خنگ در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما روی می‌دهد.

طی فردا و تا ظهر جمعه خلیج‌فارس و دریای عمان و تا پنجشنبه دریای خزر مواچ و متلاطم است.

توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی (بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۷: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال لرستان، همدان، شمال ایلام، شرق کرمانشاه، اصفهان، یزد، کرمان، شمال شرق فارس و ارتفاعات و دامنه سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات هرمزگان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، خراسان جنوبی، اصفهان، کرمان، یزد، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان، البرز و تهران.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی (بویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۷

نوع مخاطره: رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد گردوخاک و تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۷: اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، تهران، قم، ارتفاعات و دامنه در استان‌های گیلان، مازندران، غرب گلستان، سمنان و کرمان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف.

توصیف سامانه اول: افزایش وزش باد جنوب غربی و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: شب پنج‌ شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸

نوع مخاطره: افزایش وزش باد جنوب غربی با سرعت ۲۶ نات و ارتفاع امواج در ساحل و دور از ساحل ۱.۵ متر

منطقه اثر: تنگه هرمز و دریای عمان و مناطق ساحلی استان بوشهر در خلیج فارس

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک،صیادی و مسافربری.

توصیه: منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در تردد دریایی به ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری فعالیت‌های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک.

توصیف سامانه دوم: شکل‌گیری کم‌فشار حاره‌ای در شمال اقیانوس هند زیر مدار ۱۴ درجه

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۲

نوع مخاطره: پتانسیل شکل گیری کم فشار حاره‌ای زیر مدار ۱۴ درجه در موقعیت ۱۱ درجه شمالی و ۶۶ درجه شرقی در فاصله حدود ۱۷۰۰ کیلومتری از سواحل چابهار و وزش بادشدید و طوفانی شدن دریا در منطقه شکل‌گیری طوفان.

منطقه اثر: شمال اقیانوس هند و دریای عرب.

اثر مخاطره: غرق شدن کشتی‌ها و شناورهای تجاری و ماهیگیری در منطقه فعالیت طوفان.

توصیه: توصیه: خودداری از تردد کشتی های تجاری و لنج‌های ماهی گیری در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عرب، پیگیری اخبار هواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها