أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۶۲۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۹     ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
دبیر کل کشورهای مستقل مشترک المنافع در سخنانی تاکید کرد که برنامه های غرب برای تضعیف اقتصاد روسیه با شکست روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، «سرگئی لبدف»، دبیر کل کشورهای مستقل مشترک المنافع گفت: «امیدواری کشورهای غربی مبنی بر اینکه تحریم‌ها به اقتصاد روسیه آسیب می‌زند و مسکو را مجبور به دادن امتیاز می‌کند، محقق نشد و غرب در دستیابی به اهدافش برای تحریم روسیه شکست خورد.»

دبیر کل کشورهای مستقل مشترک المنافع همچنین افزود: «انتظارات مخالفان روسیه مبنی بر اینکه بتوانند مسکو را وادار به دادن هر گونه امتیازی کنند و با آنها همراهی کند، محقق نشد. ما می‌دانیم که امیدهایی در غرب وجود داشت که اقتصاد روسیه نابود شود و روسیه به شدت سقوط کند، اما هیچ اتفاقی از این دست نیفتاد.»

لبدف تاکید کرد که تحریم‌ها تأثیر کمی بر اقتصاد روسیه یا بلاروس داشته است. به گفته وی، چنین فشارهایی در سال‌های اخیر باعث شده که کشورهای مستقل مشترک المنافع به همکاری برای غلبه بر پیامدهای منفی قطع روابط اقتصادی با غرب تشویق شوند.

روز گذشته نیز، «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که رویکرد تحریمی در اتحادیه اروپا رقابت پذیری آن را در قبال آمریکا تضعیف می‌کند، زیرا این کشور بسیار کمتر از اروپا پیامدهای درگیری در اوکراین را احساس می‌کند.

وزیر امور خارجه مجارستان در نشست بین‌المللی صلح بوداپست تاکید کرد که اتحادیه اروپا ممکن است با تحریم‌ها خود را تضعیف کند، همانطور که پیش از این به طور جدی اقتصاد اروپا را تضعیف کرده و امنیت انرژی آن را به خطر انداخته است. سیارتو یادآور شد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به هدف خود نرسیده و باعث پایان درگیری در اوکراین نیز نشده است، بلکه تنها مشکلات جدی اقتصادی را در اروپا و جهان ایجاد کرده است. وزیر خارجه مجارستان در این نشست گفت: «بحث درباره بسته یازدهم تحریم‌ها اروپا علیه روسیه همچنان ادامه دارد، با این حال تصور می‌کنم بر همگان روشن است که تحریم‌های روسیه شکست خورده است.»

از یکسال پیش که بحران اوکراین آغاز شد، هر روزه اخباری در خصوص تحریم‌های جدید ضدروسی در رسانه‌های جهان انعکاس می‌یابد. اگرچه تحریم‌های ضدروسی اقتصاد مسکو را ۲.۱ درصد کوچک‌تر کرد اما این مقدار با پیش‌بینی ۱۵ درصدی غرب، فاصله قابل‌توجهی دارد؛ موضوعی که آشکار از شکست سیاست تحریم علیه کرملین حکایت می‌کند.

پیش از آغاز بحران اوکراین، ۲ هزار و ۵۰۰ تحریم علیه مسکو اعمال شده بود اما در فضای پسابحران به نوشته وب‌سایت «تاگس‌شاو» تنها طی یک سال گذشته ۱۱ هزار تحریم به تحریم‌های پیشین علیه مسکو افزوده شده است. بنابراین از زمان آغاز جنگ اوکراین، بیش از ۴۰ کشور جهان به شیوه‌های مختلف در صدد اعمال تحریم علیه مسکو برآمده‌اند.

آمریکا و اروپا که سیلی از تحریم‌ها را روانه مسکو کرده بودند درباره میزان اثرگذاری آن دچار خطای محاسباتی شدند که تخمین‌های عجیب و غریب آنها از این خطا نشان دارد.

چندی پیش «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ادعا کرده بود تبعات اقتصادی جنگ و مجازات‌های اقتصادی غرب علیه روسیه اقتصاد این کشور را به نصف میزان فعلی کاهش خواهد داد و مؤسسه بازرگانی بین‌المللی هم پیش بینی کرده بود اقتصاد روسیه در پی این تحولات تا ماه مارس ۲۰۲۲ به میزان ۱۵ درصد کوچک خواهد شد.

همچنین در آوریل سال گذشته میلادی، بانک جهانی کاهشی دو رقمی را پیش بینی کرد و در گزارشی آورد: «اقتصاد روسیه ضربه سختی خواهد خورد و در سال ۲۰۲۲ یک رکود عمیق در پیش خواهد بود. انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی ۱۱.۲ درصد کاهش یابد و در دو سال آینده بهبود چندانی نداشته باشد.»

تحریم‌ها علیه روسیه تاکنون آنگونه که انتظار می‌رفت، نتیجه بخش نبوده است. تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۲ تنها ۶ درصد کاهش یافت و اقتصاد این کشور ۲.۱ درصد کوچک شد؛ ارقامی که پیش بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و بسیاری از بازیگران دیگر در ماه مارس بود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها