يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۶۲۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۷     ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
شهردار تهران با بیان اینکه قیمت مسکن و اجاره‌نشینی به صورت سرسام‌آور بالا رفته است، گفت: با حداقل دستمزدها اجاره یک مسکن مناسب آرزو شده و خرید خانه هم فراتر از آرزو شده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، علیرضا زاکانی در نشست خبری خود با موضوع بررسی عملکرد کمیسیون ماده 5 گفت: از این پس قرار است سه هفته یکبار جلسات تخصصی برگزار شود. این بار این جلسه تخصصی ناظر بر معاونت شهرسازی و در دفعات بعد ناظر بر معاونت منابع مالی، محیط زیست و ... است.

شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که امروز می‌خواهیم کمیسیون ماده 5 را واکاوی کنیم،گفت: موضوع مسکن یکی از نیازهای جدی خانواده‌ها است و باید رفاه مردم را در نظر بگیریم. ساخت مسکن باعث عبور از مشکلات و ایجاد اشتغال و رونق در عرصه‌های مختلف می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 99 اجاره‌نشینی رشد زیادی داشت،‌گفت: اجاره‌نشینی از 12 درصد در سال 65 به 38 درصد در سال 99 رسیده است. البته میزان اجاره‌نشینی در تهران 43 درصد بوده است و بعد از آن کرج با 41 درصد بیشترین میزان اجاره‌نشینی را در سال 99 داشته است.

خرید خانه فراتر از آرزو شده است

زاکانی با بیان اینکه قیمت مسکن و اجاره‌نشینی به صورت سرسام‌آور بالا رفته است، گفت: با حداقل دستمزدها اجاره یک مسکن مناسب آرزو شده و خرید خانه هم فراتر از آرزو شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه بدترین وضعیت ما مربوط به 5 سال اخیر است،‌گفت: بدترین وضعیت در دوره صدارت آقای روحانی بوده است. اگر بخواهیم ادوار گذشته را مرور کنیم در دوره سازندگی تورم مسکن 22 درصد بوده و قیمت مسکن 3.9 برابر رشد داشته است و یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی عرضه شده است البته در دوران سازندگی از سال 68 تا 69 آماری وجود ندارد.

وی ادامه  داد: در دوره اصلاحات تورم سالیانه مسکن 19 درصد بوده و طی 8 سال قیمت مسکن 3.7 برابر رشد داشته است و 2 میلیون و 100 هزار واحد مسکونی عرضه شده است. در دولت احمدی‌نژاد 2 میلیون و 100 هزار مسکن عرضه شد و قیمت مسکن 4.7 برابر رشد داشته است و تورم سالانه مسکن 25 درصد بوده است.

به گفته زاکانی، در دوره تدبیر و امید تورم سالانه مسکن 31 درصد بوده و قیمت مسکن هم 8.7 برابر رشد کرده است و ما بدترین وضعیت مسکن را در دوره تدبیر و امید داشتیم.  690 درصد رشد قیمت داشتیم به طوری که در ابتدای دوره قیمت هر مترمربع مسکن 3 میلیون و800 تومان بود و در انتهای دوره این رقم به 30 میلیون تومان رسیده بود.

شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که مدیریت شهری به دنبال این است که تهران را ارزان اداره کند،گفت: تهران در دوره‌های قبل به خصوص در 4 سال گذشته گران اداره می‌شد اما ما تصمیم داریم تهران را به سمت ارزان شدن ببریم.

وی تأکید کرد: استان تهران یکی از مهاجرپذیرترین استان‌های کشور است اما این موضوع در مورد شهر تهران صدق نمی‌کند چرا که مهاجرت در شهرستان‌های تهران رخ می‌دهد.

می خواهیم رفاه را برای مردم ایجاد کنیم

به گفته زاکانی سیاست گران کردن تهران از دهه 70 بیان شد و می‌گفتند تهران باید گران اداره شود تا همه نتوانند در آن زندگی کنند؛ در نتیجه مهاجرت معکوس رخ دهد و راحت‌ترین کار که زجر برای مردم بود را انتخاب کردند.

زاکانی با تأکید بر این موضوع که مسیر ارزان‌سازی در دستور کار است،‌گفت: یک بخش از ارزان‌سازی ناظر به مسکن است که بیشترین هزینه را در سبد خانوار دارد.گران کردن تهران انتخاب ما نبود. ما می‌خواهیم رفاه را برای مردم ایجاد کنیم چرا که مردم جایگاه رفیعی در جامعه دارند و سالار جامعه هستند.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه می‌خواهیم 180 هزار واحد مسکونی در تهران بسازیم گفت: قرارگاه مسکن برای این منظور در تهران ایجاد شد. 940 قطعه از عمر مفید ساختمان‌ها را ما 50 سال در نظر می‌گیریم با اینکه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی عمر مفید را 30 سال می‌داند ما به آن 20 سال هم اضافه می‌کنیم. سالانه باید 2 درصد قطعات مساوی شود تا تهران دچار فرسودگی نشود،بنابراین باید سالانه 20 هزار پروانه ساختمانی بدهیم تا بتوانیم مسیر نوسازی شهر تهران را دقیق دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه از سال 91 سقوط صدور پروانه ساختمانی را داشته‌ایم، گفت: در سال 1401 شکست معکوس در صدور پروانه داشتیم و بازار مسکن را رونق دادیم و 10 هزار و 400 پروانه در تهران ساخته شد.

زاکانی با تأکید بر این که شهر را نباید گران اداره کنیم گفت: بسیاری از اقداماتی که پیشتر مطرح کرده بودند منجر به فرسودگی شهر می‌شد . ما در تهران مخاطرات زیادی داریم که یکی از آنها خطر زلزله است. ما باید در تهران تحول ایجاد کنیم و نقاط مخاطره‌آمیز را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم. 12 هزار هکتار بافت فرسوده داریم  و خطر عمده ، این بافت فرسوده برای مردم است.

وی با بیان اینکه مسیر فرسودگی در شهر طی شده بود گفت: در سال 1401 کارهای خوبی انجام دادیم و شیب را متفاوت کردیم.

گذشتگان شهر را به سمت فرسودگی بردند

زاکانی با اشاره به اینکه عده‌ای سیاست راندن فقرا را از شهر داشتند و می‌خواستند طبقه ممتاز در تهران زندگی کنند،گفت:ما شهر را برای همه می‌خواهیم عملا گذشتگان شهر را به سمت فرسودگی بردند. اساسا به دنبال این هستیم که زمینه خطرآفرینی شهر را به حداقل برسانیم. سیاست‌هایی که از دهه 90 ایجاد شده بود و ما سال به سال کاهش صدور پروانه را داشتیم و همین امر شهر را به سمت گرانی می‌برد.

شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که تهران یک میلیون مسکن کم دارد گفت: برخی به دنبال سوداگری در این زمینه هستند.

تهران، میزبان 16 درصد از جمعیت کشور

به گفته شهردار تهران 16 درصد از جمعیت کشور در تهران است و این موضوع امری حیاتی به شمار می رود به همین دلیل باید سیاست‌های جدی برای ساخت و ساز در تهران داشته باشیم به همین منظور یکی از ابزارهای جدی ما کمیسیون ماده 5 است.

زاکانی در خصوص وظایف کمیسیون ماده 5 گفت: یکی از ابزارهای ما در قرارگاه مسکن کمیسیون ماده 5 است که ارزش ذاتی دارد و می‌تواند شرایط خوبی را فراهم کند. طرح تفصیلی و طرح‌های جامع در آن تدوین  و در کمیسیون ماده 5 تصویب می‌شود.

به گفته زاکانی در همه جای کشور متولی کمیسیون ماده 5 استاندار است اما در تهران استثنائا دبیرخانه آن در شهرداری تهران و مسؤول آن شهردار است.

شهردار تهران ادامه داد: اتفاق بزرگی که اتفاق سیاسی است در شهر ما روی داد. در دهه 90 طرح تفصیلی تصویب شد، در حالی که نیاز نبود آن طرح را برای تصویب به شورای عالی شهرسازی بردند و در آنجا هم تصویب کردند. وقتی آقای روحانی سر کار آمد هدف‌گذاری بر گران‌سازی شهر معطوف شد و مسیر برای ایجاد مهاجرت معکوس از تهران شکل گرفت به همین دلیل عیب‌هایی در طرح تفصیلی ایجاد کردند و مسیر را طوری رقم زدند که گران‌سازی در پیش باشد و به نوعی محدودیت‌هایی برای طرح تفصیلی ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه امروز دخالت‌های نابجای شورای عالی شهرسازی و معماری باعث شده که مردم دچار محدودیت شوند، گفت: در دوره شهرداری قالیباف هم به این عناصر تن ندادند و طرح تفصیلی اجرا شد. در دوران نجفی و افشانی هم تن به این کارها داده نشد تا زمانی که حناچی شهردار تهران شد و با توجه به اینکه خودش ابلاغیه‌هایی را انجام داده بود برخی از آنها را قبول نکردند.

شهردار تهران ادامه داد: حناچی تعدادی از ابلاغیه‌های خود را قبول نکرد به شکلی که تا پیش از تیر ماه سال 98 مصوبات سیستمی نبود و پس از آن سیستمی شد تا 750 متر در تهران را یک طبقه اضافه می‌دادند و تا 1250 متر را دو طبقه اضافه می‌دادند و تمام این تصمیم‌گیری‌ها در مناطق انجام می‌شد و از سال 98 به بعد ترافیک کمیسیون ماده 5 افزایش زیادی پیدا کرد.

نباید با زندگی مردم سیاسی برخورد کرد

به اعتقاد زاکانی نباید با زندگی مردم سیاسی برخورد کرد و با جان مردم به عنوان یک ابزار برخورد کرد.

زاکانی همچنین به نامه‌نگاری‌های شورای عالی شهرسازی اشاره کرد و گفت: در این نامه‌نگاری‌ها که از دوره‌های قبل وجود داشته به نوعی الزامات شهر را با نگاه محدود پیگیری می‌کردند و شرایط را به سمت سیاست  گران‌سازی و فرسوده‌سازی شهر دنبال می‌کردند.     

شهردار تهران تأکید کرد: برخی که خودشان در شورای عالی شهرسازی بودند و مصوبات‌شان را وقتی شهردار شدند نپذیرفتند، سیاست دوگانه‌ را پیش گرفتند و درون اتاق شیشه‌ای فاجعه‌ای رخ داد که مردم را گرفتار کرد.

وی با بیان اینکه حناچی چندین ابلاغیه خود را قبول نکرد و بخشی  از آن را قبول کرد، گفت:‌ نمی‌شود با زندگی مردم سیاسی برخورد کرد . نمی‌شود به سرنوشت کشور نگاه ساده‌لوحانه داشت. ما در کمیسیون ماده 5 یک اهرم تحول درست کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که در این کمیسیون کارها را در مسیر درست و با جدیت پیگیری کنیم تا اسباب تحول در تهران شویم.

شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که در کمیسیون ماده 5، شهرداری یک رأی دارد و آن هم رأی نافذی است،گفت: در آن کمیسیون وزارت راه، نیرو، مجموعه گردشگری و ... وجود دارند و همه در کنار هم نسبت به مصوبات نظر می‌دهند.

زاکانی تأکید کرد: در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور شورای  عالی شهرسازی و معماری مسؤولیت تصویب طرح‌های جامع را دارد و طرح‌های تفصیلی که در قالب‌ها این طرح‌ها بررسی می‌شود در کمیسیون ماده 5 مصوب می‌شود.

به گفته شهردار تهران، پیش از آمدن به مدیریت شهری شورای عالی شهرسازی و معماری برای اینکه تهران را دور بزنند قاعده جدیدی گذاشتند و قفل جدیدی به تهران زدند. این‌ها جزءکسانی هستند که متهم وضع موجود در کشور هستند و باید به کار آنها رسیدگی شود. تصمیمات غلط گرفته‌اند و باید به پرونده باز آنها رسیدگی شود.

وی ادامه داد: ما به دنبال ایجاد تحول در تهران هستیم و این موضوع  در اولویت است. در این دوره مدیریت شهری کمیسیون ماده 5 دوره موفقی را پشت سر گذاشته است. قبلا متقاضیان 18 ماه در نوبت می‌ماندند و همین امر باعث ایجاد امضاء‌های طلایی می‌شد اما در حال حاضر کار را به دو ماه رسانده‌ایم و تمام اقدامات کارشناسی می‌شود.

مخالفت با افزایش پروانه های ساختمانی، مخالفت با رفاه کشور است

به اعتقاد وی فرق زیادی بین شهرفروشی، بازسازی و بهسازی وجود دارد و هر کدام از آنها قواعد خاص خود را دارد. اگر تعداد پروانه‌های ساختمانی در شهر زیاد می‌شود به معنای شهرفروشی نیست بلکه به معنی راه افتادن چرخه اقتصاد و ایجاد رفاه در جامعه است و اگر کسی با آن مخالفت کند در مخالفت با رفاه کشور به سر می‌برد.

به گفته زاکانی در سال 1401، 340 مصوبه داشتیم، 66 طرح موضعی هم به رسانه‌ها داده می‌شود.

وی با تأکیدبر این موضوع که مشکلاتی در تهران وجود دارد که سال‌ها مردم را زجر می‌دهد گفت: ما با کمیسیون ماده 5 این مشکلات را حل کردیم. برخی عادت دارند مردم را آزار دهند.

زاکانی به چیذر، فرحزاد، ده ونک، حصارک، نفرآباد، اسلام‌آباد و ... اشاره کرد و گفت: این‌ها محلاتی بودند که مردم سالیان سال در آن رنج می‌بردند و کسی به آنها توجهی نمی‌کرد و اسم آن را تدبیر گذاشته بودند. دست مردم را لای در فشار می‌دادند و می‌گفتند ساکت باشید، ما این محدوده‌ها را ساماندهی کرده‌ایم.

وی با تأکید بر این موضوع که رویکرد ما در یک کلمه این است که به فکر مردم هستیم گفت: ما سمت متخصصینی هستیم که رفاه را برای جامعه رقم بزنند لذا به سمتی می‌رویم که طرح‌های موزونی اهمیت داشته باشد.

زاکانی تأکید کرد: به دنبال این هستیم که اگر مردم هم طرح دارند فارغ از امضاهای طلایی دنبال شود. اتفاقا ما جلوی یکی از مفاسد و مراجع مفسده‌انگیز را گرفته‌ایم.

شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که محله کن 79 هکتار است ،گفت:‌ما همچنین 140 هکتار باغ خرمالو در تهران داریم. در کن راجع به 79 هکتار مباحثی مطرح شد و در نهایت ما 5 هزار هکتار را جز به جز قطعات  بررسی کردیم و تصمیم‌گیری کردیم تا در زندگی شهروندان گشایش ایجاد شود.

وی همچنین به موضوع نفرآباد اشاره کرد و گفت: سالیان سال مردم در آنجا مشکلاتی داشتند و تبدیل به یک مخروبه شده بود ، مردم حق ساخت سه طبقه بیشتر را نداشتند اما کسانی بودند که همانجا با رانت 7 طبقه می‌ساختند ما جلوی رانت را گرفتیم و امروز شرایط در آنجا متفاوت است و ساخت و ساز رونق گرفته است.

شهردار تهران همچنین در خصوص شهرک شهید محلاتی گفت: در خصوص فرسودگی این شهرک تصمیماتی گرفتیم، باز هم می‌گویم در خصوص طرح‌های موضوعی و موضعی حساس بودیم. ما قطعا کار کارشناسی انجام می‌دهیم و کلید کارگشایی شهر تهران طرح‌های موضوعی و موضعی تا بتوانیم یک محله را نجات دهیم.

به گفته وی، خیابان قزوین که روزی گل سر سبد اقتصادی پایتخت بود تبدیل به یک محله فرسوده شده بود. 2.9 کیلومتر در دو طرف آن تغییر پهنه داشتیم و امکان نوسازی در آن فراهم شد.  همچنین در خیابان دماوند هم طرح اصلاحی داشتیم، برای محور فدائیان اسلام هم که سال‌ها در آن تغییری ایجاد نشده بود برنامه‌ریزی کردیم.

زاکانی تأکید کرد: برای تمام تصمیمات کارگروه تشکیل می‌دهیم و تک تک پلاک‌ها را بررسی می‌کنیم. از میدان امام حسین تا میدان آزادی 1081 پلاک داشتیم که بخش زیادی از آن رو به فرسودگی بود و بخش کمی ساخت و ساز صورت گرفته بود؛ ما به دنبال ساخت و ساز و ایجاد امید در شهر بودیم. اگر سیاست دولت تدبیر و امید را دنبال می‌کردیم شهر را به نابودی می‌بردیم یا باید مسیر را عوض می‌کردیم.

وی به تغییر وضعیت پادگان جی، دوشان‌تپه و ... اشاره کرد و گفت:‌ برخی علاقه ندارند برای رفاه مردم کار کنند یا علاقه ندارند مردم در ایمنی باشند و یا شاید هم علاقه‌ای ندارند که دوره‌ای موفق عمل کنند اما نباید سیاسی‌کاری کرد و باید دقیق قدم برداریم.

به گفته زاکانی 66 طرح موضوعی در کمیسیون ماده 5 بررسی شد که در نوع خود بی‌سابقه است و برای تک تک قطعات کار کارشناسی صورت گرفت.از حقوق خود هم گذشتیم و سه قطعه زمین شهرداری را به مردم دادیم.  به از ما بهتران و قوم و خویش‌های خودمان زمین ندادیم بلکه به مردم عادی دادیم تا ساخت و ساز انجام دهیم، ما نگفتیم ما شهرداری هستیم و شما مردم بلکه ما در کنار هم هستیم. تدبیر و دقت کردیم و این فرصت را در اختیار مردم قرار دادیم.

زاکانی در خصوص تعداد صدور پروانه‌ها گفت: تعداد پروانه‌های صادر شده برای ساختمان 8 تا 11 طبقه در سال 91، 500 مورد، سال 92، 578، سال 93، 299، سال 94، 190،سال 95، 199، سال96، 130، در سال 97، 123، سال 98، 87، در سال 99، 67، سال1400، 58 و سال 1401،69 مورد بوده است.

افزایش 68 درصدی ساخت و ساز در بافت فرسوده

شهردار تهران به موضوع ساخت و ساز در بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: ساخت و ساز در بافت فرسوده 68 درصد افزایش داشته است، نمودارهای آن موجود است و آن رادر اختیار خبرنگاران قرار می‌دهیم.

وی در خصوص متراژ زیربنا در سال 95 گفت: متراژ زیربنا در این سال حدود 15 میلیون و در سال 96، 18 میلیون بوده است در سال 97 حدود 15 میلیون و در سال 98، 17 میلیون و در سال 99 حدود 14 میلیون بودده است. در سال 1400، 12 میلیون و 800 و در سال 1401، 13 میلیون و 900 بوده است.

شهردار تهران در خصوص بسته شدن تفاهم‌نامه‌های شهرداری با سایر سازمان‌ها و نهادها گفت: به عنوان مثال در ساسد بر اساس تفاهم‌نامه شهرداری 11 هکتار برای شهرداری است که ما آن را در فضای سبز استفاده می‌کنیم و قطعا روی قاعده و قانون خواهد بود. ما به دنبال این هستیم که در شهر تهران افق نوسازی ترسیم کنیم. ما می‌خواهیم مشکل ترافیک، آلودگی هوا، بی‌آبی،‌کم آبی، بی مسکنی، بد مسکنی و ... را برطرف کنیم بنا براین باید کالبد شهر را متحول کنیم.

وی با تأکید بر این موضوع که اگر دولت هم مساعدت و کمک بخواهد ما با افتخار کمک می‌کنیم ،گفت:‌در این دوره 22 مصوبه برای دولت داشتیم. قاعده ما برای کارها معلوم است و موضوعی که باعث شود حال شهر خوب باشد را به آن توجه می‌کنیم.اگر می‌خواستیم بر اساس روال قبل حرکت کنیم 100 سال پادگان جی به نتیجه نمی‌رسید.

به گفته زاکانی مدیریت شهری قبلی رمپ و لوپ‌ها را در موضوع پادگان جی در محدوده سد با خاک پر کرده بود چرا که دیگر امیدی نداشتند بتوانند کاری انجام دهند. در این دوره با تفاهم‌های صورت گرفته کارهای خوبی صورت گرفت.

زاکانی گفت: ما حتی تفاهم‌نامه‌هایی هم با معلمین و اساتید داشته‌ایم. با تمام دستگاه‌ها و وزرا تفاهم‌نامه داریم. ما به دنبال این هستیم که چرخ اقتصاد و چرخ زندگی مردم با هم بچرخد.

وی در خصوص اجرای طرح تفصیلی و طرح جامع در کمیسیون ماده 5 گفت: ما 66 طرح موضوعی  داشتیم . در کدام دوره این تعداد طرح موضوعی وجود داشت، این یک واقعیت شیرین است که حساس بودیم مشکلات را حل کنیم.

زاکانی گفت: ما از خود و شهرداری مایه گذاشتیم و می‌خواهیم مشکلات محلاتی مانند فرحزاد را حل کنیم، مهم نیست از کدام دسته سیاسی هستیم مهم این است که به مردم خدمت کنیم.

به گفته زاکانی اختلاف نظر حقوقی در خصوص مصوبات کمیسیون ماده 5 در شورای عالی معماری و شهرسازی وجود دارد. الزاماتی دیکته شده که بسیار غیرعلمی است مثلا گفتند که ساختمان‌های بالای 11 طبقه باید به شورای عالی بیاید چرا نگفتند 9 طبقه، 10 طبقه یا بالاتر؟ این تصمیمات دلبخواهی است و از روی هوا بوده تا تهران را قفل کنند و مردم به خاک سیاه بنشانند البته این نگاه مأیوس و ناقص همچنان وجود دارد و مسیر بدختی کشور و مردم را پیش می‌برند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص بروزرسانی مصوبات کمیسیون ماده 5 گفت: مصوبات این کمیسیون آنلاین بر روی سامانه قرار می‌گیرد.

زاکانی ادامه داد: ما در کمیسیون ماده 5 کارها را کارشناسی می‌کنیم قبل از سال 98 تراکم در اختیار شهردار بود و شرایط طوری بود که ضابطه‌مندی بود اما عمل نمی‌شده است. وقتی کار سیستمی شد،گلوگاه هم ایجاد شد و فعالیت کمیسیون ماده 5 بیشتر شد چرا که شهر قفل شد. برخی موضوعات در طرح تفصیلی است اما 180 درجه با واقعیت کف جامعه فرق می‌کند. ما عمده طرح‌های موردی را که به کمیسیون می‌آید مسیر کارشناسی‌ آن را طی می‌کنیم ؛ برخی فکر می‌کردند 18 ماه پشت در کمیسیون ماده 5 خوابیدن موهبتی است اما من می‌گویم خیر این موضوع امضای طلایی ایجاد می‌کند الان افراد در کمیسیون می‌آیند و در جایی که حق‌شان باشد حق‌شان را می‌گیرند و جایی که نیست می‌گوییم نیست؛ به طوری که کمیسیون ماده 5 تبدیل به فرصت شده است.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند ما قانون را قبول نداریم کسانی که نگاه انقباضی خود را به تهران تحمیل کرده‌اند و طرح تفصیلی پایتخت را تغییر داده‌اند حق چنین کاری نداشته‌اند و فراتر از قانون عمل کرده و سیاسی‌بازی کرده‌اند. اگر بر اساس طرح تفصیلی سال 91 عمل کنیم، باید کمیسیون ماده 5 را تعطیل کنیم. برخی اصرار دارند که این نوع نگاه درست است. اشاره به ای بحث معتادین متجاهر داشته باشم، هر چند که به بحث ما ربطی ندارد؛ برخی می‌گفتند باید آنها را رها کنیم تا بمیرند آیا این نگاه انسانی است؟هنر نداشتند مشکل ترافیک و آلودگی را برطرف  کنند و فشار آوردند تا شهر را فرسوده کنند دستگاه‌ها باید به سراغ این افراد بروند اما کسانی که بدهکارند مدعی شده‌اند.

وی گفت: طرح‌های موضوعی و موضعی را بررسی می‌کنیم تا گره‌گشایی باشند، در حال حاضر و در رابطه با خیابان انقلاب  پلاک به پلاک بررسی می‌شود؛ در غیر اینصورت شهر روی سرمان خراب می‌شود. کسی پاسخگو نیست که زمان خودش چه کرده است.

شهردار تهران ادامه داد: نوسازی مسکن ایمنی شهر را بالا می‌برد ما باید ایمن‌سازی را در شهر در دستور کار قرار دهیم.

وی در خصوص مصوبات منطقه 22 گفت:‌این مصوبات عمدتا به دوره قبل بازمی‌گردد. مصوبه شهرک‌های الگو را داریم که باید هفت سرانه آن تکمیل شود. در هفته‌های آتی اولین شهرک الگو افتتاح و تا پایان سال چند شهرک الگو در تهران اجرایی می‌شود.

زاکانی در ادامه در خصوص کمیسیون ماده 5 گفت:‌در تمام کشور طرح‌های تفصیلی توسط کمیسیون ماده 5 باز می‌شود البته نوع نگاه‌ها متفاوت است، برخی می‌گویند هر کاری می‌کنید باید از شورای عالی اجازه بگیرید مسیر کارشناسی‌های تهران معلوم است و کجای این کارشناسی‌ها می‌گوید که ساختمان بالای 11 طبقه باید به شورای عالی معماری برود.

وی گفت: با مردم سیاسی برخورد می‌کنید مشخص بود که شورای ششم و منتخب چه کسی است با عجله 1400 مصوبه و طرح جدید می‌دهند،این نشانه چیست اگر من بخواهم در مورد اقدامات خلافی که صورت گرفته صحبت کنم، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود ما کاملا ضابطه‌مند و قانونی عمل می‌کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: نگاه انقباضی و آسیب‌پذیر کردن مردم را قبول نداریم آنچه بنده روی آن حساس هستم طرح‌های موضوعی و موضعی است که جلوی فرسودگی شهر را بگیرم.

زاکانی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص لایحه جدید باغات گفت: ما در تهران نسبت به فضای سبز حساسیت داریم در همین مدت فضای سبز به شدت توسعه یافته در سال 1400، 1250 هکتار و در سال گذشته 1500 هکتار و امسال هم 2 هزار هکتار توسعه فضای سبز پیرامونی داریم.

وی با تأکید بر این موضوع که در پایتخت باغات ما مسیری را طی کردند که خروجی آن  این بود که به واسطه منفعت‌طلبی به سمت خشک شدن رفتند،گفت: بعد از اینکه باغات را خشک کردند درخواست بازگذاری دادند .در عکس‌های هوایی در دهه 30 تا کنون مشخص است که چه اتفاقاتی رخ داده است. بدون تردید اگر راه برای استفاده درست باز نشود کسانی هستند که از بیراهه حرکت می‌کنند و کار را خراب می‌کنند.

مخالفتی با توسعه باغات نداریم

 زاکانی به لایحه باغات اشاره کرد و گفت: لایحه‌ای به شورا رفته و با اعضای شورای شهر مشورت شده است. ما به دنبال حفظ و گسترش باغات هستیم معادله‌ای که معلوم است چه اتفاقی در آن روی می‌دهد؛ راهی گذاشته‌ایم که میزانی از زمین امکان ساخت داشته باشد به شرطی که الباقی زمین به عنوان باغ حفظ شود. به هیچ وجه مخالفتی با توسعه باغات نداریم و ضعف‌های نادرست و سیاسی برخی افراد و برخی رسانه‌ها که مطرح می‌شود درست نیست.

شهرداری که جز دوچرخه سواری کاری نکرد، حالا می خواهد شهردار در سایه شود

زاکانی با بیان اینکه متأسفانه برخی خود را شهردار در سایه می‌دانند گفت:‌ این در حالی است که وقتی شهردار بودند کاری نکردند و حالا می‌خواهند شهردار در سایه باشند.

وی گفت: در زمان خود شهر را تعطیل کردند، آبروی شهر را برده‌اند و حالا ما باید جبران کنیم. من زبانم طوری است که می‌توانم جواب همه را بدهم و حریف همه هم می‌شوم اما وقت خود را تلف نمی‌کنم. کسی که شهردار بود و جزء دوچرخه‌سواری کاری نکرده است حالا به عنوان شهردار در سایه می‌خواهد کاری انجام دهد.

اگر بخواهیم خطاهای گذشته را بگوییم، برخی مجبور می شوند از شهر بروند

شهردار تهران افزود: برخی کارها زشت است درست است ما حرف نمی‌زنیم و سر خود را پایین انداخته و کار می‌کنیم . 21 ماه و 9 روز است که در شهرداری هستیم و فقط کار می‌کنیم اگر بنا باشد کارهای بد را بگوییم شاید گذشتگان مجبور شوند بگذارند و از شهر به خاطر خطاهایی که کردند بروند.

زاکانی گفت: ما در مورد باغات حساس هستیم و وقتی کلمه‌ای در مورد باغات مطرح می‌شود ما نسبت به آن حساس می‌شویم.

وی تأکید کرد: در سال 98 وقتی بارگذاری سیستمی مصوبات کمیسیون ماده 5 انجام شد؛ در شرایطی بودیم که در سال 98 شهر را قفل کرده بودند و مجبور شدند موضوعات را به کمیسیون ماده 5 بیاورند. قبل از سال 98 تراکم‌ها در اختیار شهردار بود. در منطقه و در کمیسیون معماری و شهرسازی تصمیم گرفته می‌شد و به ضابطه‌ها عمل نمی‌شد.

شهردار تهران در ادامه گفت: در حال حاضر پروانه‌هایی که می‌دهیم برای حدود 550 هزار واحد است، تفاهم‌نامه‌هایی نوشته شده و کار اجرایی حدود 50 تا 60 هزار واحد شروع شده است. عمده این واحدها استطاعت‌پذیر است.

وی ادامه داد: 34 هزار واحد برای شهرداری است که روی زمین‌های شهرداری بارگذاری می‌شود که بخشی از آن را برای پرسنل،بخشی برای اجاره‌نشینی و بخشی برای فروش خرد است، ما همت کرده‌ایم تا بازار مسکن را از این شرایط خارج کنیم.

زاکانی در خصوص ساخت هتلی در تهران گفت: قرار بود یک هتلی ساخته شود که برخی از کارشناسان گفتند این بنا روی گسل است  اما مراجع دانشگاهی از دانشگاه امیرکبیر نامه رسمی دادند که نوع سازه تاب‌آوری لازم را دارد و در کمیسیون هم از این موضوع دفاع کردند باز هم ما گفتیم که این مجوز را به شما می‌دهیم به شرط تأیید مرکز تحقیقات ساختمان و این نشان می‌دهد که ما چقدر به موضوعات حساس هستیم. برای ما مهم است که چه اتفاقی در شهر رخ می‌دهد ما به دنبال این هستیم که سازه‌های مستحکمی داشته باشیم. حال برخی آمده‌اند می‌گویند ما مجوز داده‌ایم نمی‌روند بخوانند که ما چه گفته‌ایم ما اعلام کردیم که اگر مرکز تحقیقات ساختمان اجازه داد مجوز می‌دهیم.

وی تأکید کرد: ما به دنبال مسکن استطاعت‌پذیر هستیم و برای این منظور هم اقداماتی انجام داده‌ایم.

شهردار تهران در خصوص تعداد تصمیمات کمیسیون ماده 5 گفت: ما نگاه عددی نداریم اما سختگیرانه موضوعات را دنبال می‌کنیم. جنبه مالی برای بنده امری فرعی است و جنبه اصلی کار اهرم تحول شهر تهران براری نوسازی بافت فرسوده است.

وی در خصوص نظارت بازرسی کل کشور در کمیسیون ماده 5 گفت: دوستان در کمیسیون حضور دارند و ما پاسخگو هستیم.

وی در خصوص اختلاف نظر حقوق در بحث کمیسیون در تهران و سایر شهرها گفت: برای ما قطعی است که قانون‌گذار سال 51 تهران را مستثنی کرده و جنبه منطقی این است که در همین مسیر تصمیم گرفته شود اما اشتباه جای دیگر است و اینکه یک نگاه انقباضی و غلط پیش گرفته بودند و این موضوع مانند یک آینه مشخص جلوی روی همه است.

زاکانی تأکید کرد: ما ناظر به گذشته حرف می‌زدیم که در حال ایجاد فاجعه بود و ما جلوی آن را گرفتیم.

وی در خصوص تعداد امضاهای در مصوبات کمیسیون ماده 5 گفت: مصوبات کمیسیون ماده 5 با 4 امضا رسمیت پیدا می‌کند اگر مصوبه‌ای را پیدا کردید که 4 امضا را نداشت آن موقع می‌توانید بگویید ما خلاف کرده‌ایم.

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص فروش متری مسکن در تهران گفت: 34 هزار واحد مسکونی در تهران برای شهرداری بارگذاری می‌شود ما حتی برای پرسنل هم سهم در نظر گرفته‌ایم و می‌توانند سهمی خرید کنند و همه پرسنل می‌توانند همزمان قدر و سهم داشته باشند و بعد از چند سال صاحب خانه شوند.

وی گفت: اگر در فروش متری مسکن عرضه زیاد باشد می‌توان وارد بورس شد اما اگر کم باشد و فروش متری به بورس برود شاید اسباب سوداگری و تورم شود. لذا ما باید قبل از هر چیز امکان‌سنجی لازم را انجام دهیم. ما به دنبال طراحی و مدل‌های جدید هستیم و نمی‌خواهیم تقاضای کاذب ایجاد کنیم و به دنبال مهار تقاضای کاذب هستیم. البته هنوز به مدل خاصی نرسیده‌ایم اما قطعا مدل ها بر اساس چارچوب علمی خواهد بود.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص اجاره‌نشینی گفت: کارهای جدی در زمینه اجاره‌نشینی صورت گرفته است قطعا سامانه‌ای بالا می‌آید و دیگر هر کسی با هر سلیقه‌ای نمی‌تواند خودش قیمت تعیین کند دولت و مجلس پای کار هستند ما هم کمک خواهیم کرد و ابزارهای جدی در این زمینه دست شهرداری است.

زاکانی همچنین در ادامه در خصوص عمر مفید ساختمان‌ها در پایتخت گفت: ما می‌خواهیم ساختمان‌ها مستحکم باشند و برای افزایش عمر مفید ساختمان‌ها تمهیداتی صورت گیرد 30 سال عمر مفید در کشور فاجعه است و باید این عمر افزایش یابد.

وی در خصوص مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران گفت: صدور پروانه را به 2 تا 4 ماه رسانده‌ایم اما بخش زیادی از کار از توان ما خارج است. به دنبال ایجاد کردن زمینه‌ای برای تسریع هستیم. موضوعاتی با سازمان نظام مهندسی مطرح شده است و امیدواریم بتوانیم مدت زمان صدور پروانه را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه تراکم زیاد باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود گفت: وقتی صحبت از تراکم می‌شود یعنی متراژ نهایی که ما در سال 1401 حدود 13 میلیون و 900 بوده‌ایم که این عدد نشان می‌دهد در دوره ما بیشتر از آن سال‌ها متراژ نبوده است.

به گفته زاکانی، در سال 1401 در منطقه یک ، سه و 11 کاهش تراکم داشتیم ما اگر به دنبال پول بودیم قطعا منطقه یک باید رشد تراکمی پیدا می‌کرد.

وی در خصوص ماده 17 درآمدی گفت: این ماده این حق را برای کمیسیون 5 قائل شده که می‌تواند بارگذاری کند و تراکم دهد اما نوع مواجه ما در کمیسیون منطقی است با عدد و رقم حرف می‌زنیم و حاصل کار دیگران هم معلوم است. عملکرد ما روشن و شفاف است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها