کد خبر: ۵۲۶۳۹۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۴     ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
تحلیلگر مسائل بین‌الملل درواکنش به ادعاهای علی واعظ در توئیت اخیرش با بیان اینکه تحلیل‌های شخصی را نباید به عنوان خبر ارائه کرد،گفت: از این رشته توئیت مشخص می‌شود که نویسنده نسبت به موضوع بی اطلاع است

به گزارش پایگاه خبری 598، علی واعظ مدیر پروژه ایران گروه بین‌المللی بحران در یک رشته توئیت درباره مطالب منتشر شده در خصوص توافق موقت بین ایران و آمریکا نوشت: به تازگی انتشار اخبار (بعضا نادرست یا نادقیق) در مورد «توافق با ایران» یک سرگردانی در افکار عمومی ایجاد کرده. اما حقیقت ماجرا چیست؟ به صورت کلی در سه حوزه تحولاتی در جریان است: گفت‌وگوهای هسته‌ای/امنیتی، زندانیان دوتابعیتی و پرونده‌های پادمانی..

در همین ارتباط سیدمحمد مرندی تحلیلگر مسائل بین‌الملل امروز (یکشنبه) ۲۱ خرداد ماه در صفحه توئیترش نوشت: از این رشته توئیت مشخص می‌شود که نویسنده نسبت به موضوع بی اطلاع است. همچنین می‌شود نتیجه گرفت که ایشان دیگر عضو تیم آمریکا نیستند.

وی یادآور شد: تحلیل‌های شخصی را نباید به عنوان خبر ارائه کرد.

 

واکنش مرندی به ادعاهای علی واعظ

اخیرا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری مدعی شدند که ایران و آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها و محدودیت در غنی‌سازی اورانیوم به توافق موقتی نزدیک شده‌اند. خبری که از سوی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز رد شد. از سوی دیگر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز در این خصوص اعلام کرد: هیچ توافق موقتی جایگزین برجام در دستورکار نیست.

پس از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام، در اواخر دولت دوازدهم مذاکراتی برای احیای برجام بین ایران و گروه ۱+۴ و به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام و ۶ دور مذاکره در این خصوص صورت گرفت که به دلیل کارشکنی‌های آمریکا به نتیجه نیجامید. پس از آن و در دولت سیزدهم دور هفتم و هشتم مذاکرات برگزار و پس از آنکه دور هشتم مذاکرات وین ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ دچار وقفه شد، تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای خارجه منطقه و اروپایی در جریان بود. جوزپ بورل اوایل تیرماه ۱۴۰۱ به تهران سفر و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سر گرفته شود و در همین راستا هفتم و هشتم تیر ماه مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به واسطه انریکه مورا در دوحه برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا اعلام کرد که ایران درخواست‌های فرابرجامی داشته که این موضوع از سوی امیرعبداللهیان رد شد. دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ در شهر وین آغاز و تا ۱۷ مرداد ماه ادامه داشت و پس از آن اعلام شد که رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد یافت. در این مدت تبادل پیام‌ها به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه‌ها در جریان بود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۸ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام بیان کرد: گفت‌وگوهایی با طرف‌های برجام صورت گرفت و توافق‌های خوبی هم حاصل شد که طرفین می‌توانستند به مرحله جمع بندی مذاکرات و اجرای آن برگردند، اما طرف‌های مقابل و مشخصا دولت آمریکا در این زمینه تعلل‌هایی انجام دادند. هم اکنون گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های متنوع ارتباطی برقرار است. نفس استمرار گفت‌وگوها و پیام‌ها از طرق واسطه و طرف‌های موثر به این معناست که همه طرف‌ها از منظر فنی بازگشت طرف‌ها به توافق را امکانپذیر می‌دانند. امیدواریم اراده سیاسی به این امکان فنی ملحق شود و شاهد بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها مشخصا دولت آمریکا به روند اجرای برجام باشیم.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران نیز ۱۹ اردیبهشت ماه در یک رشته توئیت نوشت: یک یادآوری مهم: آمریکا ۵ سال قبل با خروج از برجام ضربه مهلکی به حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی وارد کرد. از آن زمان تاکنون، آمریکا نتوانسته است این اقدام خلاف خود را جبران کند.در حالی‌که تدابیر جبرانی مشروع ایران در حوزه هسته‌ای ادامه دارد، از سرگیری اجرای کامل توافق که عنصر اساسی آن رفع موثر و پایدار تحریم‌ها باید باشد، در صورتی‌که طرف ناقض (و اتحادیه اروپا/تروئیکا) اراده سیاسی معتبری برای نهایی‌سازی مذاکرات نشان دهند، ممکن‌ خواهد شد.هیچ فرصتی دائمی نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها