کد خبر: ۵۲۶۹۲۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
رئیس سازمان بازرسی از شناسایی ۲۱۰ گلوگاه فساد در کشور خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری 598، ذبیح الله خدائیان در نشست خبری مشترک با سخنگوی قوه قضائیه به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به خصوص شهید مظلوم بهشتی را گرامی می‌داریم و هفته قوه قضائیه را خدمت همه همکاران محترم تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: قوه قضاییه موظف است بر اساس سند تحول قضائی حرکت کند، در این سند ۱۷۰ برنامه ذیل ۷۸ راهبرد وجود دارد که ۱۲ برنامه آن مرتبط با سازمان بازرسی است. ۱۰ برنامه کوتاه مدت، یک برنامه میان مدت و یک برنامه بلند مدت است. از همین رو کمیته اجرای راهبردهای سند تحول قضائی در سازمان بازرسی کل کشور راه اندازی و خوشبختانه به تمامی تکالیف خود عمل کردیم و آماده هستیم در سال جاری با اصلاح تحول چناچه وظایف جدید بر عهده ما گذاشته شود،آن را اجرا کنیم.

خدائیان گفت: سازمان بازرسی کل کشور بر اساس اصل ۱۷۲ قانون اساسی موظف به نظارت بر حسن جریان امور و اجرای قوانین هستیم. برای تحقق این تکالیف در درجه اول سعی کردیم پیشگیری از وقوع جرم ، تخلف و سو جریان را در دستور کار خود قرار دهیم و در درجه دوم با مفسدین برخورد کنیم. از همین رو در سال گذشته بیش از ۴ هزار و۸۵۸ برنامه نظارت و بازرسی در سطح کشور اعم از بازرسی مورد، بازرسی مستمر و بازرسی فوق العاده داشتیم که تاثیر بسیار مهمی در پیشگیری از وقوع جرم داشته است و در مواردی با افرادی که تخطی از قانون داشتند، برخورد کردیم.

وی افزود: در اثر اقدامات سازمان بازرسی ۲۰۱ هزار میلیارد ریال از فرار مالیاتی جلوگیری شد و بیش از ۲۲۳ هزار میلیارد ریال و یک میلیارد دلار و ۲۱۹ میلیون یورو از طریق وصول مطالبات و استرداد وجوه و جلوگیری از پرداخت های خلاف ضوابط به نفع جامعه کار سازی شد. بیش از ۳۶ هزار میلیارد ریال کاهش هزینه از طریق فسخ قرارداد و تجدید مزایده و مناقصه و... داشتیم و بالغ ۱۰۵ هزار میلیارد ریال ، ۵۸ میلیون دلار و ۱۳۵ میلیون یورو از تضییع اموال حقوق دولتی جلوگیری به عمل آمد.

رئیس سازمان بازرسی ادامه داد: با پیگیری همکاران ما سازمان بازرسی مطالبات معوق مالیاتی بالغ بر ۷ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان تنها از محل شرکت‌های صوری و کارت‌های بازرگانی استیجاری وصول شد. بدهی مالیاتی عوارض آلایندگی تعدادی از شرکت های پتروشیمی بالع بر ۵ هزار و ۴۷۰ میلیون تومان وصول شد. تشکیل کمیسیون توافقات شهرداری که معمولا در این توافقات بعضا اقداماتی صورت می‌گرفت که مغایر قانون بود. با ورود سازمان از انجام این توافقات پیشگیری به عمل آمد.

به گفته وی همچنین با بازرسی های صورت گرفته در سراسر کشور، ۶۰۰ پرونده کیفری در مراجعه قضائی تشکیل شد که برای ۱۱۴۰ نفر جلب به دادرسی صادر شد. حدود ۶۰ درصد از کسانی که از سوی سازمان بازرسی به مراجع قضائی معرفی شدند، پرونده آن ها منجر به صدور قرار جلب به دادرسی صادر شد و حدود ۲ هزار و ۷۵۰ پرونده در مراجع اداری (هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری) داشتیم که بر اساس آنها ۳ هزار ۶۸۲ نفر محکوم شدند، به بیان دیگر بیش از ۶۸ درصد پرونده ها منجر به صدور حکم شدند و ۲۵ درصد منجر به برائت شد.

۲۱۰ گلوگاه فساد در کشور شناسایی شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: یکی از اقدامات مؤثر همکاران ما در سال گذشته انجام کار پژوهشی بود که ۲ هزار مسئله که منجر بروز فساد می شد را در سطح کشور شناسایی کردند که ۲۱۰ مورد از آنها را به عنوان گلوگاه های فساد از آن ها یاد میکنیم. این گلوگاه ها آسیب شناسی و راهکارهای رفع این گلوگاه ها شناسایی شدند و راهکارها را به رییس قوه قضائیه، رئیس مجلس و رئیس جمهور گزارش دادیم و امیدواریم این گلوگاه های فساد رفع شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها