کد خبر: ۵۲۷۸۸۹
زمان انتشار: ۰۸:۴۸     ۲۴ تير ۱۴۰۲
افزایش همکاری‌های ایران و آفریقا؛
سفر رئیس‌جمهور و تیم همراه به آفریقا با امضای 21 سند همکاری به پایان رسید. اقتصاد محور اصلی توافق‌های صورت گرفته بود به طوری که بیشتر این اسناد در زمینه‌های معدن، نفت و انرژی، شیلات و همکاری‌های کشاورزی به امضا رسیده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، سفر رئیس‌جمهور و تیم همراه به آفریقا با امضای 21 سند همکاری به پایان رسید. اقتصاد محور اصلی توافق‌های صورت گرفته بود به طوری که بیشتر این اسناد در زمینه‌های معدن، نفت و انرژی، شیلات و همکاری‌های کشاورزی به امضا رسیده است.
 
به گزارش «وطن امروز»، عصر پنجشنبه به وقت محلی، با بدرقه رئیس‌جمهور زیمبابوه، سید ابراهیم رئیسی هراره پایتخت این کشور را به مقصد تهران ترک کرد. رئیس‌جمهور در سفر به آفریقا علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با روسای جمهور 3 کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه با برخی تجار و فعالان اقتصادی و دانشگاهی نیز دیدار کرد. در این سفر همچنین به منظور ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو، در مجموع ۲۱ سند همکاری میان مقامات عالیرتبه ایران و همتایان‌شان در 3 کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه به امضا رسید.
 
امضای 4 سند همکاری میان ایران و اوگاندا
مقامات عالی‌رتبه ایران و اوگاندا در حضور روسای جمهور 2 کشور 4 سند همکاری به امضا رساندند. در مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه همکاری میان ایران و اوگاندا مقامات 2 کشور 4 سند همکاری  به امضا رساندند. معافیت صدور ویزا، همکاری کشاورزی، تشکیل کمیسیون دائمی مشترک و بیانیه مشترک، 4 سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا بود که در حضور روسای جمهوری 2 کشور امضا شد.
 
امضای 5 سند همکاری میان ایران و کنیا
همچنین 5 سند همکاری میان مقامات عالی‌رتبه ایران و کنیا در حضور روسای جمهور 2 کشور به امضا رسید. این اسناد همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی حرفه‌ای بود که از سوی وزرای «امور خارجه»، «اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال»، «گردشگری، حیات وحش و میراث فرهنگی»، «معدن، اقتصاد آبی و امور دریایی» و «آموزش کنیا» و  وزرای امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در حضور دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ویلیام روتو رئیس‌جمهور کنیا به امضا رسید.
 
امضای 12 سند همکاری میان ایران و زیمبابوه
همزمان با سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به زیمبابوه هم مقامات 2 کشور در حضور سیدابراهیم رئیسی و امرسون منانگاگوا 12 سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
 
همکاری در زمینه‌های نفت و انرژی، مخابرات و فناوری اطلاعات، تامین اجتماعی و بیمه، کار و اشتغال، آموزش عالی و علوم، تحقیقات و فناوری، کشاورزی و شیلات، غذایی و دارویی، تامین، توزیع و تولید تجهیزات پزشکی، ایمنی حرفه‌ای و کاهش آسیب‌های مربوط به کار، حمایت‌های اجتماعی و حمایت از کودکان، توانمندسازی افراد معلول و تفاهمنامه همکاری میان شرکت تراکتورسازی ایران و شرکت ماگای زیمبابوه محور اسناد همکاری امضا شده میان جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه بود. این اسناد همکاری میان وزرای امور خارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون وزیر کار و معاون بین‌الملل شرکت تراکتورسازی ایران و از سوی زیمبابوه نیز توسط سرپرست وزارت خارجه، وزیر اراضی و کشاورزی، رئیس سازمان غذا و داروی زیمبابوه و نماینده شرکت ماگا به امضا رسید. در پایان مراسم امضای اسناد، دکتر سید ابراهیم رئیسی در سخنانی با بیان اینکه شاید رابطه دوستی ما به آفریقا و زیمبابوه مورد پسند برخی‌ها نباشد، گفت: برای ما مهم نیست که کسی این روابط را بپسندد یا نه، بلکه مهم این است که محور این روابط تلاش برای تامین منافع 2 ملت و کشور ایران و زیمبابوه است. رئیس‌جمهور اظهار داشت: تاکید ما بر تسریع در اجرای تفاهمنامه‌ها و اسناد همکاری امضا شده میان 2 کشور است تا نتایج آنها در عمل به تامین منافع 2 ملت بینجامد.
 
ایران نقطه ورود به آسیای مرکزی
ویلیام سامویی روتو، رئیس‌جمهور کنیا در سفر رئیس‌جمهور به این کشور اظهار کرد که مشتاق افزایش حجم تجارت با ایران است. همچنین ایران، به عنوان نقطه ورود کلیدی به کشورهای آسیای مرکزی عمل خواهد کرد.
سفر رئیسی به ۳ کشور  کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، نخستین سفر رئیس‌جمهوری ایران در بیش از یک دهه گذشته به آفریقا و نشان‌دهنده تلاشی برای تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی در مواجهه با تحریم‌های ایالات‌متحده است.
 
رئیس‌جمهور کنیا چهارشنبه گذشته گفت وی با ابراهیم رئیسی، گفت‌وگوهای دوجانبه انجام داده که در آن ایران موافقت کرده است فعالیت‌های کنیا در زمینه تولید، سلامت و اقتصاد آبی را از طریق تحقیق و فناوری تقویت کند.
 
کنیا مشتاق افزایش حجم تجارت خود با ایران است. بر این اساس روتو گفت دولت وی در حال همکاری نزدیک با تهران برای تسهیل صادرات بیشتر چای، گوشت و سایر محصولات کشاورزی به ایران است، همچنین ایران، به عنوان نقطه ورود کلیدی به کشورهای آسیای مرکزی عمل خواهد کرد.
 
ویدئویی که ریاست‌جمهوری کنیا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، نشان می‌دهد رئیسی قبل از پیوستن به روتو و آغاز جلسه، توسط گارد افتخاری در کاخ ریاست جمهوری کنیا مورد استقبال قرار گرفت.
 
ایران پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ توافق هسته‌ای را کنار گذاشت و تحریم‌ها را مجددا اعمال کرد، ارتباطات دیپلماتیک خود را با کشورهای در حال توسعه جهان افزایش داده است.
رئیسی در ماه ژوئن نیز از ۳ کشور آمریکای لاتین بازدید کرد تا از متحدان تحت تحریم آمریکا حمایت کند. همچنین وزارت امور خارجه اعلام کرد تجارت ایران با کشورهای آفریقایی در سال جاری به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
 
وزارت امور خارجه کنیا سه‌شنبه گذشته اعلام کرد سفر رئیسی به کنیا، قدرت اقتصادی شرق آفریقا، این فرصت را برای ۲ کشور فراهم می‌کند تا روابط دوجانبه خود را به‌طور متقابل به نفع مردم دو کشور بررسی و تقویت کنند.
 
صدای آمریکا در این باره نوشت: ویلیام سامویی روتو اعلام کرده کنیا در ۳ ماه نخست امسال ۲۸,۴ میلیون دلار یا حدود ۴ میلیارد شیلینگ چای به تهران صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته این میزان ۸ برابر شده است.
 
روتو گفت که همکاری قدرتمندتر با ایران برای اقتصاد کنیا مهم و حجم تجارت بین کشورهایشان افزایش یافته است. وی در ادامه افزود: کنیا با توجه به علاقه زیادی که ایران به ترویج نوآوری‌های فناورانه و کارآفرینی در میان جوانان کنیایی دارد از ترویج رشد استارتاپ‌ها و صنعت خلاق کنیا از طریق مرکز نوآوری و فناوری خانه ایران تشویق شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها