کد خبر: ۵۲۷۹۶۷
زمان انتشار: ۱۵:۱۳     ۲۶ تير ۱۴۰۲
در جمع عشایر کهگیلویه و بویراحمد؛
رئیس جمهور گفت : جامعه عشایری با تولید محصولات دامی و صنایع دستی نقش ستودنی در خودکفایی ملی و تامین امنیت غذایی دارند به همین دلیل بهبود وضعیت رفاهی عشایر از برنامه های محوری دولت سیزدهم است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه درجشن بزرگ عشایر دشت سقاوه از توابع شهرستان مارگون افزود: توجه به بهبود وضعیت رفاهی عشایرنشینان از برنامه های محوری دولت سیزدهم است که برپایی سیاه چادرهای ایمن به جای چادرهای عشایری سنتی یکی از راهبردهای تحقق آن بوده است.

وی تاکید کرد: نیاز است تا امکانات اولیه زندگی عشایرنشینان مانند برق،آب و راه های به گونه ای فراهم شود که این قشر زحمتکش دغدغه ای جز تکاپو برای تولید نداشته باشند.

ایران روی سفره عشایر نشسته است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم ایران روی سفره عشایر نشسته است گفت: دولت تمام تلاش خود را برای افزایش زیرساخت های رفاهی و معیشتی عشایر بکار می گیرد.

آیت الله رئیسی افزود: تولید بخش قابل توجهی از گوشت قرمز و محصولات دامی استان مدیون جامعه عشایر است.

وی بیان کرد: برای نشان ارج و ارزش عشایر در اندیشه مسئولان دولت سیزدهم برنامه های سفر از منطقه عشایری سقاوه آغاز شده است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد:جامعه عشایر کشور به ویژه عشایرنشینان غیور کهگیلویه و بویراحمد در همه عرصه های انقلاب اسلامی از هشت سال دوران دفاع مقدس گرفته تا به امروز نقش ستودنی در سربلندی ایران اسلامی داشته اند و مستحق بهترین خدمات هستند.

وی خرید تضمینی محصولات دامی به ویژه گوشت قرمز در اولویت مسئولان می گیرد تا این قشر زحمتکش دغدغه ای برای فروش نداشته باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: تامین آب پایدار، دسترسی به آب گرم در مناطق عشایری،مرمت راه های آنان از نیازهایی است که باید جزو مصوبات سفر قرار گیرد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: شمار زیادی از عشایر استان در زمان حاضر دانش آموخته دانشگاه ها هستند که این امر نشان دهنده موفقیت این قشر در هر ۲ صحنه علم و تولید است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین گفت: در مناطق عشایری همه اعضای خانواده در سنگر تولید از زن و مرد و کودک تلاش می کنند.

سید علی احمدزاده تاکید کرد: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تولید نیمی از گوشت مصرفی استان،۳۵ درصد از صنایع‌دستی شامل انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش، سالیانه ۲۶ هزار تن شیر و میزان قابل توجهی دیگر محصول دامی شامل روغن،دوغ، پشم،کشک و ماست از طلایه داران عرصه تولید هستند.

بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانواری عشایر کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۲درصد از ساکنان این استان را جمعیت عشایری تشکیل می دهند.

عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

آیت الله رییسی رییس جمهور کشورمان روز دوشنبه در جریان دور دوم سفرهای استانی خود به همراه تعدادی از اعضای کابینه خود وارد شهرستان یاسوج شد.

دیدار عمومی با مردم، افتتاح پروژه های عظیم پتروشیمی و سد چمشیر گچساران ، کارخانه قند یاسوج به نمایندگی از ۴۴واحد تولیدی احیا شده ، جاده ملی و ۱۶۳کیلومتری پاتاوه به دهدشت از مهمترین برنامه های سفر رییس جمهور به استان است.

حضور در شهرستانهای مارگون و بهمئی و بویراحمد و دیدارهای مردمی و سخنرانی در این شهرستانها و شرکت در نشست مشترک اعضای هیات دولت و شورای اداری و برنامه ریزی و جمعی از فعالان صنعتی نیز در برنامه های سفر آیت الله رییسی قرار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها