کد خبر: ۵۲۸۵۰۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۱۱ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری 598، محسن رنانی، از چهره های اصلاح طلب اخیراً طی یادداشتی که تجارت‌نیوز آنرا منتشر کرد به ذکر خاطره ای از یک فعال اقتصادی ترکیه پرداخته است.

رنانی به نقل از آن فعال ترک می نویسد:

«من در اولین انتخابات، از رقیب اِردوغان حمایت کردم. خیلی هم برای پیروزی او پول خرج کردم اما نهایتاً اردوغان برنده شد. در روزهای پس از انتخابات، شب‌ها خواب نداشتم. می‌گفتم همین‌که اردوغان پا به کاخ نخست‌وزیری بگذارد، اولین کاری که خواهد کرد این است که به من پیام خواهد داد که «جمع کن و از این کشور برو». ازقضا در همان هفته اولی که اردوغان وارد کاخ نخست‌وزیری شد، از دفترش با من تماس گرفتند و گفتند فلان روز فلان ساعت برای شما ۱۵ دقیقه وقت گذاشته‌ایم که با آقای نخست‌وزیر دیدار داشته باشید. پیش خود گفتم تمام شد، در یک ربع ساعت می‌خواهد به من اولتیماتومش را بدهد و این پایان من در ترکیه خواهد بود. در روز موعود، نیم ساعت پیش از زمان ملاقات، در دفتر نخست‌وزیر بودم. قلبم داشت از سینه بیرون می‌زد. اردوغان سر ساعت وارد شد، چند دقیقه خوش‌وبش کردیم. بعد گفت فرصت ندارم کوتاه می‌گویم: یک هفته فرصت داری تا برنامه‌ات را به من بدهی. بگو چه لازم داری که تا سال آینده سود بنگاه‌های اقتصادی‌ات دو برابر شود؟ من گیج شده بودم. دارد سر به سرم می‌گذارد؟ کلکی در کار است؟ نمی‌فهمیدم. گفتم قربان متوجه منظورتان نمی‌شوم.

گفت: تو در کارخانه‌هایت ۴۰ هزار کارگر داری. بگو دولت چه کمکی می‌تواند بکند که تا سال آینده فعالیت‌های تو دو برابر شود. در این صورت من مطمئن خواهم شد که اشتغال کارخانه‌های تو از ۴۰ هزار به ۸۰ هزار کارگر خواهد رسید». آقای کوچ (بر وزن موج) به آن صنعتگر ایرانی می‌گوید «هنوز هم وقتی یاد آن دیدار می‌افتم، بدنم می‌لرزد و باور نمی‌کنم که اردوغان چنین رفتاری با من داشته است.»

رنانی سپس تصریح می کند: آری سکان‌داران اقتصاد ایران، این است معنی حکمرانی در اقتصاد. این است معنی حکومت توسعه‌خواه. این است معنی حمایت از بخش خصوصی. +

 

*فرض کنیم اظهارات آقای رنانی درست است و پای قضیه‌ی همیشگی "تبلیغ ترکیه و تمجید از اردوغان" توسط برخی سیاستمداران و اقتصاددانان اصلاح طلب در میان نیست!

باید اذعان کرد که اظهارات رنانی مصداق همان ضرب المثل قدیمی است که می گوید: "مرغ همسایه غاز است".

آقای رنانی حکما زمانی در همین چند سال قبل که مقام معظم رهبری به منظور حمایت از تولیدات لوازم خانگی داخلی دستور دادند که واردات این محصولات ممنوع شود؛ در ایران نبوده تا این دستور عمومی را بشنود و از آن تمجید کند! [1] (بماند که تولیدکنندگان لوازم خانگی قدر این دستور را ندانستند!)

آقای رنانی حتما اینهمه تأکید موکد و متواتر رهبر معظم انقلاب بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان و حمایت از کالاهای تولید داخل را نیز نشنیده است.

اینکه چرا برای عده ای همیشه مرغ همسایه غاز است و هیچ امتیاز و گزینه مثبتی هم در داخل ایران یافت نمی شود از تأملات روزگار ماست.

گفتنیست، سندیکای اتحادیه های کارگری ترکیه اخیرا اعلام کرد که خط گرسنگی در این کشور از حداقل دستمزد فراتر رفته است! +

منبع : مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها