کد خبر: ۵۲۸۸۸۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
«نشست علمی-تخصصی مدیریت بلایای طبیعی از نگاه اسلام» در 25 مردادماه به کوشش مجموعه فرصت (شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی) و با مشارکت تعدادی از نهادهای علمی کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، یداله صادقی، دبیر نشست در ابتدای این نشست گفت که سلسه نشست های «سلسله نشست های علمی-تخصصی مدیریت بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران های اجتماعی» بر چند موضوع تأکید خواهد داشت: 1-پیشگیری (نگاه پیشگیرانه) نسبت به مدیریت بحران. 2-فرهنگ سازی نگاه پیشگیرانه در بین مدیران و مسئولان از یک سو و نیز فعالان میدانی شامل سمن­ها و گروه های جهادی. 3-نگاه فرصت­گونه به بحران­های طبیعی و خلق فرصت از دل تهدیدها. 4-تأکید بر استفاده از ظرفیت های مردمی در مدیریت بحران ها (بلایا).

سید جواد هاشمی فشارکی، مدیر شورای اعتلای معماری و شهر کشور، منشأ حوادث طبیعی و غیرطبیعی را رفتارهای غیرطبیعی انسانی قلمداد کرد و افزود خداوند سنت­هایی را در زندگی و طبیعت قرار داده است که باید مطابق این سنت­ها عمل نمود. او در تبیین مدبربت بلایا در رویکرد اسلامی، ضمن بهره گیری از آیات و رایات، انجام هر کار به نحو احسن و درست و نیز جلوگیری از هر اقدامی که ضرر و آسیب برای انسان به همراه داشته باشد را از توصیه­های دین اسلام دانست. این استاد دانشگاه، آموزش، تمرین، رعایت ضوابط و مدیریت اصولی را به منظور پیشگیری از وقوع بحران­ها از ضروریات قلمداد نمود.

مهدی مدیری عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، بحران را ناشی از عدم توازن بین توان و نیاز دانست و افزود در هر بحرانی باید به گونه­ای مدیریت کرد که زایش بحران بعدی از دل بحران اولیه روی ندهد. او با استناد به آیات و روایات، ساخت محیط های انسانی ایمن و امن را تکلیف انسان دانست. نایب رئیس اتحادیه انجمن های علوم جغرافیایی ایران، گریزی بر چرخه مدیریت بحران داشت و در ادامه، ضرورت نگرش های ریشه های، بلندمدت و پیشگیرانه برای ممانعت از بروز بحران را یادآور نمود.

بهروز شهبازی مشاور ریاست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه در این نشست گفت رجوع به آیات قرآنی، الگوی عملی مدیریت بلایا را به مدیران، ارایه می­کند. برای نمونه باید آستانه رنج افراد بلادیده را بالا برد که این به معنای آرامش روانی پس از بحران است. ضمن آنکه در هر بحرانی، باید سخنگوی واحد داشت. مدیرگروه پدافند غیرعامل دانشگاه علمی کاربردی سپاه حضرت محمد (ص) تهران بزرگ به نقش زنان در مدیریت بحران­ها به عنوان یک سرمایه بزرگ و نهفته اشاره نمود. وی در ادامه بر استمرار و یادآوری، تمرین و تکرار برای همه فعالان میدانی بحران تأکید نمود.

حمید نوری، مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ضمن اشاره به تغییر اقلیم، به ارایه آمارهایی در خصوص وضعیت منابع طبیعی کشور پرداخت و اهمیت جلوگیری از تخریب وسیع و فراگیر منابع طبیعی را خاطرنشان ساخت. رئیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه های آبخیز و منابع زیستی، به لزوم مدیریت جامع حوزه آبخیز اشاره نمود و با استناد به سیره و گفتار معصومین (ع)، ارزش نهادن به آب و خاک، داشتن رویکرد مدیریت جامع و فاصله گیری از بخشی نگری را از جمله ضرورت­ها برای مدیریت جامع بحران­های طبیعی قلمداد نمود.

احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت، ضمن اشاره به لزوم  تولید ادبیات بومی در حوزه مدیریت بلایای طبیعی، بر ترویج نگاه فرصت­گونه نسبت به بلایای طبیعی تأکید نمود. وی با اشاره به فرامین و سیاست­های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله­العالی) بر استفاده از ظرفیت

نهفته در گروه­های مردمی و همچنین لزوم فرهنگ­سازی و آموزش برای مدیریت و بکارگیری صحیح این ظرفیت­ها تأکید نمود. دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت یکی از خروجی­های چنین نشست­هایی را تولید محتوای آموزشی برای گره­های مختلف، کنشگران و فعالان میدانی قلمداد نمود.

علی زرودی هم بنیانگذار مجموعه فرصت (شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی) گفت که مجموعه فرصت با برگزاری سلسله نشست های علمی و تخصصی تلاش دارد تا ضمن بستر سازی تبادل افکار، تجارب و اندیشه ها در حوزه های مربوط به مدیریت بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران های اجتماعی، پیوندی بین علم (دانشگاه) و عمل (فعالان و کنشگران میدانی) ایجاد نماید و با ایفای نقش حلقه میانی، انتقال علم به میدان عمل را محقق سازد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها