کد خبر: ۵۲۸۸۹۴
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه به وقت محلی (۱۶ اوت / ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲) با صدور بیانیه ای حمله تروریستی اخیر به حرم مطهر شاهچراغ در شهر شیراز ایران را بشدت محکوم کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایرنا از نیویورک، در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل آمده است که اعضای شورای امنیت حمله تروریستی شنیع و بزدلانه به مردم بی گناه و زائران در حرم شاهچراغ شیراز در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ را که مسئولیت این حمله تروریستی که برعهده داعش بوده و منجر به کشته شدن ۲ ایرانی و مجروح شدن ۸ نفر بیگناه شده است، به شدیدترین وجه محکوم کردند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل مراتب همدردی و تسلیت عمیق خود را با خانواده قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند و برای مجروحان شفای عاجل و کامل آرزو و بار دیگر تاکید کردند که تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین المللی است.

اعضای شورای امنیت بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم تروریستی و محاکمه آنها تاکید کردند و از همه کشورها خواستند، بر اساس تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، با دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات ذیربط در این زمینه همکاری فعال داشته باشند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین تاکید کردند که هرگونه اقدام تروریستی صرف نظر از انگیزه آنها، در هر زمان، هر زمان و توسط هر کسی که مرتکب شده باشد، مجرمانه و غیرقابل توجیه است.

آنها مجدداً بر لزوم مبارزه همه کشورها به هر وسیله، مطابق با منشور سازمان ملل متحد و سایر تعهدات تحت قوانین بین‌المللی و تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بلافاصه بعد از حادثه تروریستی شاهچراغ و قبل از تصویب بیانیه شورای امنیت، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل با ارسال نامه ای در ۲۳ مرداد ماه جاری خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل ملل متحد و رئیس شورای امنیت با اشاره به حادثه تروریستی شاهچراغ تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران این گونه اقدام منفور و وحشیانه تروریستی را به شدت محکوم می کند و بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای اطمینان از محاکمه و پاسخگویی مسئولین آن تاکید می کند.

نماینده دائم ایران در نامه خود، ضمن انتقاد از رویکرد دوگانه شورای امنیت در قبال تروریسم، از شورای امنیت خواست تا در راستای تعهد خود به مبارزه با تروریسم و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، این اقدام شنیع را صریحاً و به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند.

 

در نامه سفیر ایران تاکید شده است که متأسفانه حرم شاهچراغ پیش از این نیز هدف چنین اقدامات تروریستی وخشونت ها بوده است. یک سال پیش، در ۴ آبان ۱۴۰۱ تروریست‌های مسلح همان سازمان داعش به حرم مطهر حمله کرده که منجر به شهادت ۱۵ زائر از جمله زن و کودک و مجروح شدن ۳۰ نفر دیگر شد.

در این نامه همچنین آمده است که جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای درهمان زمان خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، حملات تروریستی شیراز را به شدت محکوم کرد و از شورای امنیت خواست تا آن را محکوم کند. با این حال، متاسفانه شورای امنیت در برابر این حادثه تلخ سکوت اختیار کرد. این سکوت هم ناامید کننده و هم غیرقابل قبول است، به ویژه با توجه به اینکه شورای امنیت به طور مستمر در قطعنامه هایش، تروریسم را به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی شناسایی و مورد تایید قرار داده است.

در نامه نماینده دائم ایران همچنین تاکید شده است که جمهوری اسلامی ایران این گونه اقدامات منفور و وحشیانه تروریستی را به شدت محکوم می کند و بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای اطمینان از محاکمه و پاسخگویی مسئولین آن تاکید می کند. در این میان، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد که در راستای تعهد خود به مبارزه با تروریسم و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، این اقدام شنیع را صریحاً و به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند.

در این ادامه این نامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران که مستقیماً از پیامدهای فاجعه بار تروریسم متحمل شده است، همچنان بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای رهبری مبارزه با این بلای خانمان سوز استوار است. عزم ما حفاظت از مردم سرافراز و نجیب ایران و حفظ امنیت کشورهای همسایه از خطرات این گروه های تروریستی شرورانه است.

پیش از این، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی به شاهچراغ را که دومین حمله به این حرم در ۱۰ ماه گذشته است، به شدت محکوم می کند.

 

دوجاریک از پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا می توانیم انتظار محکومیت این حمله را از سوی شورای امنیت داشته باشیم یا اینکه شورای امنیت در رابطه با تروریسم استاندارد دوگانه دارد؟ خودداری کرد و گفت: این سوالی است که باید از رییس شورای امنیت بپرسید. من نمی توانم به نمایندگی اعضای شورای امنیت سخن بگویم.

ایالات متحده آمریکا در ماه جاری میلادی (اوت / آگوست) ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد.

به گزارش ایرنا، یک عامل تکفیری عصر روز یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ با سلاح گرم وارد حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شد و از ورودی اقدام به تیراندازی به سمت زائران و خادمان کرد. حرم شاهچراغ(ع) روز چهارشنبه چهارم آبان سال ۱۴۰۱ نیز مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفت که در نتیجه آن ۱۳ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. عاملان این اقدام تروریستی یک ماه گذشته اعدام شدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها