کد خبر: ۵۲۹۶۲۴
زمان انتشار: ۰۹:۱۰     ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
با همت «انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب»؛
انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب در نظر دارد همایشی حضوری، با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین تجار این کشورها برگزار نماید.

به گزارش پایگاه خبری 598، همکاری های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس وارد یک فصل نوینی شده است. انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب در نظر دارد همایشی حضوری، با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین تجار این کشورها برگزار نماید.

با توجه به نقش بسیار مهم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در منطقه خلیج فارس و همچنین تاثیر گذاری بزرگ آن کشورها در صنعت های نفت، گاز، حمل و نقل و گردشگری، برای توسعه اقتصادی لزوم اهمیت تجاری این کشورها برای ایران بیش از پیش آشکار شده است.

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در سالهای گذشته بخش خصوصی نسبت به آن اعلام موضع کرده و از لزوم پیگیری این موضوع از سوی دولت سخن گفته است، لزوم استفاده از ظرفیت همکاریهای تجاری با کشورهای همسایه ایران است.

اهمیت تجارت با همسایگان عرب یکی از اهداف اصلی انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب می باشد، که برای بهبود و توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین تجار این کشورها تلاش می کند. تا از ظرفیت منابع کشورهای جنوب ایران بتوان به امکان واسطه گری برای صادرات انرژی کشور به مناطق و کشورهای غیرهمسایه بهره برد؛ همچنین وجود بازار مصرف در این کشورها برای کالا و خدمات ایرانی اعم از کالاهای مصرفی یا خدمات فنی و مهندسی از نقاط قوت تجارت با همسایگان حوزه خلیج فارس است. ویژگیهای خاص و موقعیت ژئوپولیتیک کشور ایران در منطقه و لزوم دستیابی به اهداف اقتصادی، علمی و فناوری نیازمند ارزیابی سطح روابط با اعترای حوزه خلیج فارس است. در همایش پیش رو که در تاریخ ۵ مهر ماه در تهران برگزار می شود، سفرای قبلی ایران در کشورهای امارات متحده عربی، عمان، عربستان سعودی و قطر، سخنرانی خواهند داشت تا پیرامون کشف فرصت ها، جذابیت ها و مشکلات بازرگانی تجاری با این کشورها بحث و بررسی شود.

البته در ماه های گذشته تلاشهای خوبی برای احیا یا بهبود سطح روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه انجام شده اما همچنان از حداکثر ظرفیت این بازار به درستی استفاده نشده است. میزان واردات در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بسیار گسترده است. موضوعی که قطعی است، ظرفیتهای گسترده صادراتی ایران در حوزه های مختلف است که بسیاری از آنها در میان کشورهای منطقه خریدار دارد و اگر ما زیرساختهای لازم را برای این موضوع تعیین کنیم، قطعا می توان از آن بهره برد. از محصولات خوراکی و کشاورزی گرفته تا برخی اقلام مصرفی که در ایران تولید می شوند، همگی شانس حضور در بازار کشورهای منطقه را دارند و باید تلاش کرد که از این فرصت به بهترین شکل بهره برد. اینکه پس از چند سال امارات متحده عربی و عربستان سعودی به ایران سفیر بفرستند، قطعا نشانه ای مثبت بر بهبود روابط سیاسی و همچنین اقتصادی خواهد بود. عربستان سعودی نیز چه از نظر جمعیت و چه از نظر میزان واردات، بازار بسیار مطلوبی برای کالاهای ایرانی به شمار می رود و میتوان در صورت فراهم شدن شرایط، مقدمات برای صادرات محصولات ایرانی به این کشور را فراهم کرد.

در کنار تجارت، در حوزه هایی مانند توریسم بهداشتی نیز ایران ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب مسافر از کشورهای منطقه دارد. چه از نظر سطح تخصص و امکانات و چه از نظر قیمت، امکان آن وجود دارد که ایران در حوزه گردشگری سلامت گام‌های مهمی بردارد و بهبود روابط با کشورهای منطقه می تواند این شرایط را فراهم کند. در شرایط فعلی، ایران از نظر تجهیزات و زیرساختهای حمل و نقل، برای ارسال برخی کالاهای خود به مقاصد دورتر مانند اروپا یا آفریقا مشکلاتی دارد اما این مسائل در رابطه با کشورهای منطقه صدق کند. از این رو با یک برنامه ریزی درست و حل مشکلات سیاسی، می توان انتظار داشت که ظرفیت‌های تجاری جدید برای ایران باز شود.

لازم به ذکر است همایش ملی استراتژی های ورود به بازار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ۵ مهرماه سال جاری از ساعت ۱۵ الی ۲۰ در سالن مفتح دانشگاه تهران برگزار می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها