کد خبر: ۵۲۹۸۵۱
زمان انتشار: ۱۰:۰۱     ۰۱ مهر ۱۴۰۲
«به اون آقایون بگو بین عباس وBBC یکی رو انتخاب کنن، حافظ امنیت ملی برای من امثال عباسه»!

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سازمان زیباسازی شهرداری تهران در آستانه هفته دفاع مقدس، دست‌ به‌کار ارزشمند و زیبایی‌شناسانه‌ای در بحث مبلمان شهری زده و برخی دیالوگ‌های ماندگار سینمای جنگ را روی بیلبوردهای مناطق مختلف به نمایش گذاشته است. همچنین در کنار این خاطره‌بازی سینمایی که یاد شهدا و رزمنده‌ها را زنده نگه‌می‌دارد، منتخبی از وصیتنامه برخی شهدا هم به معرض نمایش گذاشته شده است به‌خصوص حرف‌هایی که خط و ربط و نسبتی با جامعه دارد. روزنامه جام جم در گزارش امروز خود مینویسد:

تلنگری درباره دوران دفاع‌مقدس
مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره گستردگی و جغرافیای اجرای این طرح و اکران این بیلبوردها به جام‌جم گفت: این طرح در کل مناطق تهران، اعم از بزرگراه‌ها و معابر اصلی و فرعی انجام شده و خواهد شد. انتخاب این دیالوگ‌ها و فیلم‌ها هم از دهه‌های مختلف صورت گرفته است و آثاری از دهه‌های۷۰، ۸۰ و ۹۰ و یکی دو سال اخیر را دربرمی‌گیرد. تازه‌ترین دیالوگ‌ها از فیلم‌های منصور و غریب انتخاب شده است. در انتخاب دیالوگ‌ها، به طیف و سلیقه مختلف مخاطبان توجه شده است، به عنوان مثال برای کسانی که کار اداری می‌کنند، از دیالوگ شهید منصور ستاری در فیلم «منصور» استفاده شده یا درباره تاکیدات رهبر معظم انقلاب در پرداختن به نسل جوان و نوجوان که از امیدهای این ممکلت هستند، دیالوگ‌هایی از فیلم‌های ۲۳‌نفر، اتوبوس شب و تنگه ابوقریب انتخاب شده است. همچنین دیالوگ‌هایی مربوط به حال و هوای امروز و این سال‌ها انتخاب شده، مثل دیالوگ فیلم به نام پدر. یا با دیالوگ سریال تلویزیونی شوق پرواز، به بحث اهمیت خانواده پرداختیم. یا در بحث تکلیف‌پذیری در دیالوگ «جنگ، حج منه مصطفی» در سریال شوق پرواز یا درباره جانبازان عزیز جنگ تحمیلی سراغ دیالوگ فیلم از کرخه تا راین رفتیم. سعی کردیم در انتخاب دیالوگ‌ها، جامعیتی را در دهه‌ها، فضاها و مخاطبان مختلف درنظر بگیریم.

سیدمحمدرضا میبدی، درباره متر و معیارهای دیگر این تصمیم هم توضیح داد: دیالوگ‌ها خیلی کوتاه شده، هم به این دلیل که در ذهن بماند(این به خاطرسپردن ذهنی خیلی برای ما مهم است)، هم این‌که ایجاز در دیالوگ‌ها به دلیل نصب آن در بزرگراه‌ها و معابر و ایمنی راننده‌ها، با کوتاه شدن برخی دیالوگ‌ها صورت گرفته است، مثلا دیالوگ «گردان بره خط گروهان برگرده» طولانی‌تر است اما ما باتوجه به حافظه تصویری مخاطبان سینما تنها از یک بخش و یک خط آن استفاده کردیم. یا از فیلم «اخراجی‌ها» تنها از دیالوگ و شعر پایانی «در کوی نیک‌نامان ما را گذر ندادند» بهره بردیم.

میبدی درباره هدف این کار هم گفت: هدف از این کار هم یادآوری و تلنگری درباره دوران دفاع‌مقدس است و هم اشاره به وجود فیلم‌های ارزشمند در این زمینه. مدیر تبلیغات فرهنگی ادامه داد: دربخش وصیتنامه شهدا که اکران آن در بیلبوردها انجام شده و درادامه برتعداد آن افزوده می‌شود هم نسبت آنها را باجامعه و اعتقادات مردم درنظر گرفتیم، مثل وصیتنامه شهید برونسی که به قرآن می‌پردازد یا وصیتنامه شهید هادی که می‌گوید این را وظیفه خودم می‌دانم که رهبر ممکلت را یاری کنیم.

دیالوگ‌های طلایی دفاع‌مقدس در خیابان‌های تهران! +عکس

گرامیداشت شهدا
مجید قادری، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم به تازگی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع‌مقدس اظهار کرد: فیلم‌هایی دفاع‌مقدس و مجاهدت هشت‌ساله رزمندگان جنگ تحمیلی، بخشی از تاریخ اثرگذار و ارزشمند ایران است که در چهار دهه اخیر، جامعه سینمایی کشور تلاش کرده‌ تا هرکدام به بهترین شکل دوران دفاع‌مقدس و زندگینامه شهدا را به مخاطب نشان دهد و سازمان زیباسازی برای گرامیداشت یاد این شهدا، دیالوگ‌های ماندگار فیلم‌های تاثیرگذار دفاع‌مقدس را در بیلبوردهای شهری اکران کرده‌ است.

قادری از دیگر اقدامات فرهنگی هنری در هفته‌دفاع‌مقدس را اکران منتخبی از وصیتنامه به همراه تصاویر شهدا برشمرد و افزود: علاوه‌بر این موارد در مسیر بزرگراه‌هایی که به نام شهدای دفاع‌مقدس نامگذاری شده است، تصاویر این شهدای والامقام به همراه ویژگی که در افکار عمومی شناخته شده، اکران خواهد شد.

دیالوگ‌های طلایی دفاع‌مقدس در خیابان‌های تهران! +عکس

دیالوگ‌های طلایی دفاع‌مقدس
برخی از دیالوگ‌های شاخصی که در طرح سازمان زیباسازی شهرداری تهران انتخاب و در بیلبوردها به نمایش درآمده به شرح زیر است. نکته مهم این‌که همان‌طور که در اشارات سینمای جنگ و دفاع‌مقدس انتظار می‌رود، نام ابراهیم حاتمی‌کیا سردار سینمای جنگ، پرتکرارترین اسم است و فیلم‌ها و دیالوگ‌ها و شخصیت‌های خلق شده توسط او بیشترین سهم را دارند. برخی از این دیالوگ‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

«موج مرده»(ابراهیم حاتمی کیا): «قرار بود ما بجنگیم، شما مراقب بچه هامون باشید، وجدانتون رو قاضی کنید. کی کم فروشی کرد؟»
«۲۳نفر»(مهدی جعفری): «همه گفتن جنگ جای بچه‌ها نیست وایسین بزرگ شین. مگه کسی می‌دونه آدم کی بزرگ می‌شه؟!»
سریال «شوق پرواز»(یدا... صمدی): «همسر یه خلبان باید خیلی از خودش شجاع‌تر باشه.»
«آژانس شیشه‌ای»(ابراهیم حاتمی کیا): «به اون آقایون بگو بین عباس وBBC یکی رو انتخاب کنن، حافظ امنیت ملی برای من امثال عباسه»!
«غریب»(محمدحسین لطیفی): «کار ما حفظ این انقلابه، می‌فهمی؟»
«اتوبوس شب»(کیومرث پوراحمد): «بچه بودم. ۱۶‌سالم بود. دو روز بعد باز هم ۱۶ سالم بود ولی دیگه بچه نبودم.»
«منصور»(سیاوش سرمدی): «شما تو درس اخلاقتون درباره مذمت فرار از کار حرف نمی‌زنید؟!»
«موقعیت مهدی»(هادی حجازی فر): «همین که شما زنده برگشتی و من زنده برگشتم یعنی امکان مقاومت بود.»
«از کرخه تا راین»(ابراهیم حاتمی کیا): «چشمات چی شده؟/ گرفته به بال فرشته‌ها.»
«دوئل»(احمدرضا درویش): «اینجا مقام مسئول کیه؟/ مقام نداره، مسئول منم!»

گستردگی مناطق
این روزها از هر جای پایتخت که عبور کنید، حتما چند تا از بیلبوردهای جذاب و منقش به دیالوگ‌های فیلم و سریال‌های مرتبط با دفاع‌مقدس را می‌بینید. گستردگی این طرح همه شرق و غرب و شمال و جنوب تهران را در برمی‌گیرد. برخی از نقاط نصب و نمایش این طرح‌های سینمایی و همچنین وصیت‌نامه شهدا تنها به‌عنوان نمونه از این قرار هستند: خیابان طالقانی تقاطع خیابان شریعتی، خیابان شریعتی جنوب به شمال تقاطع خیابان پلیس، خیابان مطهری بعد از تقاطع شریعتی نبش کوچه فرهنگ، خیابان میرزا شیرازی شمال به جنوب مقابل پمپ‌بنزین، بزرگراه شهید مدرس شمال به جنوب تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی، خیابان ستارخان غرب به شرق تقاطع خیابان کوثر سوم، بزرگراه جلال آل‌احمد شرق به غرب نرسیده به بزرگراه چمران، میدان آزادی رینگ بیرونی قبل از بزرگراه محمدعلی جناح، خیابان کارگر جنوبی شمال به جنوب قبل از میدان حر مقابل داروخانه ۲۹فروردین، میدان شوش، خیابان پیروزی ابتدای خیابان نیروی هوایی، میدان امامت، بزرگراه شهید چمران جنوب به شمال قبل از پل مدیریت، خیابان پاسداران جنوب به شمال نبش خیابان گلستان دهم، میدان بهداری مقابل بیمارستان بهارلو، میدان محمدیه، میدان فردوسی ابتدای خیابان شهید قرنی، میدان رازی، خیابان شریعتی سه راه ضرابخانه، خیابان شهید بهشتی روبه‌روی مصلی، بزرگراه شهید زین‌الدین شرق به غرب مقابل بوستان پلیس، بزرگراه شهید نجفی رستگار تقاطع پل سواره شهید مزینانی، بزرگراه شهید بابایی شرق به غرب روبروی دانشگاه امام حسین(ع)، انتهای خیابان پیروزی غرب به شرق قبل از بزرگراه بسیج، خیابان وحدت اسلامی شمال به جنوب بعد از زیرگذر حسن‌آباد، میدان سبلان آیت‌ا... قدوسی شرق به غرب اولین پل عابر، خیابان پاسداران نبش خیابان نیستان سوم، خیابان دولت شرق به غرب قبل از بلوار کاوه جنب پمپ بنزین، ولنجک خیابان دانشجو ضلع شمال میدان یاسمن، ضلع شرقی میدان سلماس، فلکه چهارم تهرانپارس، میدان آرژانتین، ضلع شرقی میدان سپاه، میدان فاطمی و... .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها