کد خبر: ۵۳۰۰۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۰۸ مهر ۱۴۰۲
رئیس‌جمهور گفت: نگرانی غرب از جمهوری اسلامی این بوده که تمدنی جدید در مقابل تمدن ادعایی آنها باشد و بتواند زندگی انسان معاصر را اداره کند، اساس اسلام هراسی نیز همین بوده است چون مسلمین دارای پیشینه قوی هستند و دانشمندان بزرگی چون خوارزمی را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس،  آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شامگاه جمعه در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه علم و فناوری مصطفی(ص)، با گرامی‌داشت هفته وحدت و هفته دفاع مقدس اظهار کرد: این نشست که در پرتو نام مصطفی(ص) تشکیل شده است و برای تجلیل و تکریم از مقام علم و دانش تلاش می‌کند و باید بدانیم یکی از صفات پیامبر(ص) مهیمن است و بر همه خلائق هیمنه علمی دارد.

وی افزود: مقام علمی پیامبر، بالاترین مقام است و به عنوان عالم‌ترین اهل این عالم، پیامبر(ص) علم را اینگونه تعریف می‌کند: علم در سه چیز است، اندیشه‌ها و باورهای الهی، اخلاق فاضله و سبک زندگی انسان سالک الی‌الله، در این بیان، دانش یا علم نافع، علمی است که برای سعادت انسان و باز کردن گره‌ها از زندگی انسان به کار آید و بتواند با استفاده از همه ظرفیت‌هایی که خدا در طبیعت قرار داده و ظرفیت‌های انسان، فرمولها را کشف کند.

رئیسی با بیان اینکه آنچه امروز در دانشگاه‌های ما خوانده می‌شود، یک بعد نظری و یک بعد علمی دارد، بیان کرد: اگر علم، آهنگ توحیدی داشته باشد، مراکز علمی در پرتو توحید، پیشرفت و سعادت را برای بشر به ارمغان می‌آورند و در آن‌صورت تفاوتی میان رشته‌های مختلف نیست، اگر علم، نافع نباشد و فرمول‌ها فقط برای کسب قدرت، ثروت و استعمار باشد نه تنها به نجات انسان کمک نمی‌کند، بلکه ابزار نابودی انسان را فراهم می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی دانشمندان، از فرمول‌هایی برخوردارند ولی علم آنها به دانشی برای نابودی انسان‌ها تبدیل شده است، گفت: فنون جدید نظامی، هسته‌ای و ابزارهای مختلف برای نابودی انسان‌ها به دست دانشمندان غیرالهی درست شده است که فقط فرمول بلدند ولی ابزار نابودی انسان هستند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ اسلام، با آغاز رسالت پیامبر(ص) تمدن اسلامی رقم خورد خاطر نشان کرد: این حرکت علمی از ابتدا جهشی را در جهان اسلام به وجود آورد تا جایی که در قرن دوم این حرکت علمی به جهش تبدیل شد که مطابق با قرن یازدهم میلادی است. در حالیکه علم و تمدن در دنیای اسلام وجود داشت، در اروپا ظلمت و جهل، جولان می‌داد، و دنیا مرهون تمدن اسلامی است.

رئیسی گفت: جایزه مصطفی صرفا جایزه به دانش نیست بلکه جایزه به علم و ایمان است.

وی یادآور شد: جایزه مصطفی با نگاه به آن است که علم، علمی با اصالت باشد و در آن رفاه بشریت، سعادت و آینده انسان و تمدن نوین اسلامی را رقم بزند تا بتواند فرهیختگانی را در عالم شناسایی کند که آنها نماد علم، فناوری و نوآوری شوند و به عنوان الگو برای دانشمندان در مراکز علمی، پژوهشی و فناوری شناخته شوند، تا جوان‌ها ترغیب شوند جز بهترین‌های علمی باشند.

رئیس جمهور بیان کرد: جایزه مصطفی(ص)، این رسالت بزرگ را در جهان علم برعهده دارد که این حرکت نو، ابتکاری و خلاقانه تلقی شده و در جهت توسعه آن باید تلاش شود چراکه نگاهی انسان‌ساز، جامعه‌ساز و تمدن‌ساز است.

وی با تاکید بر اینکه علم باید در خدمت رشد و تعالی انسان باشد، گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به همه مراکز علمی، تلاش دانش بنیان است یعنی بتوانیم دانایی را زمینه توانایی کنیم تا محصولی نوآور برای زندگی انسان معاصر تولید کنیم.

رئیس جمهور متذکر شد: نگرانی غرب از جمهوری اسلامی این بوده که تمدنی جدید در مقابل تمدن ادعایی آنها باشد و بتواند زندگی انسان معاصر را اداره کند، اساس اسلام هراسی نیز همین بوده است چون مسلمین دارای پیشینه قوی هستند و دانشمندان بزرگی چون خوارزمی را داشته است.
کتاب قانون بوعلی همچنان مبنای کتب پزشکی امروزی است

رئیسی گفت: امروز نیز شخصیت‌هایی مبتنی بر علم و فناوری می‌درخشند، آقای کاظمی آشتیانی در موسسه رویان امید ایجاد فرزند را برای خانواده هایی که باردار نمی‌شدند، زنده کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز قدرتی در راه‌اندازی اسلام رقم خورده است، گفت: قدرت دانشمندان مسلمان دارای علم نافع که تفکر آنها برای نجات انسان است، شکل گرفته و نگاه مردم مسلمان آن است که می‌توان با اسلام زندگی کرد.

وی افزود: همچنان که در گذشته افتخارات علوم و فنون بر دوش چهره‌های مسلمان بوده در عصر جدید نیز بر دوش دانشمندان مسلمان جهان است و این می‌تواند برای جهان، سخن و تمدنی نو را نوید دهد.

رئیس جمهور پیشنهاد داد که نشست‌های علمی از این قبیل را محترم شمرده و در غنا بخشیدن به آنها تلاش کنیم، جایزه مصطفی فقط نسبت به مهندسی و علوم و فناوری نباشد و علوم انسانی نیز می‌تواند مشمول این جایزه باشد.

رئیسی به عنوان دومین پیشنهاد گفت: در نشست‌های علمی اندیشمندان راهی نو بیندیشند و امروز زمینه برای پذیرش برای روابط بین ملت‌ها فراهم شده است و به برکت خون شهیدان، مسلمانان در سراسر عالم می‌خواهند مسلمان زندگی کنند و هویت اسلامی خود را بازیافته‌اند به این معنا که فقط تحقیقات و پژوهش‌های دانشمندان در کتابخانه‌ها نباشد و در عرصه زندگی انسان معاصر راه‌گشا باشد چرا که این خواست انسان معاصر از فرهیختگان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه روشنفکر کسی نیست که جوامع را به سمت فرهنگ غربی سوق دهد، بلکه کسی است که بفهمد قبل از آنکه دیگران بفهمند و آماده نظریه پردازی و دفاع از نظریه نجات از انسان باشد، خاطرنشان کرد: علم نافع می‌تواند فساد را کنار بزند و به زندگی انسان هویت ببخشد و آینده انسان را به درستی ترسیم کند.

رئیسی در پایان با تشکر از برگزارکنندگان این رویداد، گفت: برای خودم توفیق می‌دانم که در این نشست علمی و در حضور دانشمندان توانستم صحبت کنم و امیدوارم همدلی و همکاری دانشمندان گشایشی در زندگی انسان ایجاد کند و موجب رشد علم نافع شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها