کد خبر: ۵۳۰۱۴۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۱۰ مهر ۱۴۰۲
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه طرح اخیر سلطان عمان را ابتکار عملی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین برجام دانست و گفت: این ابتکار عمل نه یک توافق جدید و نه یک طرح جدید است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و برگزاری  اجلاس وحدت  در تهران گفت : امیدوارم شاهد انسجام  هرچه بیشتر  در جهان اسلام باشیم تا بتواند نقش خود را در عرصه  منطقه‌ای و بین‌المللی به نحو موثری انجام دهد و جهان اسلام در سایه وحدت بتواند از شر نظام سلطه در امان باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد طرح سلطان عمان که این روزها در رسانه‌ها از آن یاد می‌شود، گفت: ابتکارات و طرح‌هایی  که از سوی برخی از کشورهای دوست از جمله ابتکار سلطان عمان مطرح شده است نه یک توافق جدید و نه یک طرح جدید است بلکه ابتکار عملی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها طرفین برجام و بازگشت  همه طرف‌ها به توافق برجام است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد.

کنعانی دامه داد : همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم ما از تلاش‌ها و ابتکارات کشورهای دوست از جمله کشور عمان برای کمک به بازگشت تمام طرف‌ها به توافق استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: روند دیپلماسی و تبادل پیام‌ها باز است و این روند ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ارائه توضیحاتی در مورد سفر اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان به تهران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر  اردوغان در مورد ارسال پالس‌های مثبت از سوی ایران در مورد کریدور زنگزور گفت: ما با توسعه راه‌های مواصلاتی به نحوی که منافع همه کشورهای منطقه تامین شود ، موافق هستیم، اما در عین حال تاکید داریم که مخالف تغییر مرزهای بین‌المللی و مخالف ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه هستیم و دیدگاه خود را در این ارتباط به صورت روشن و شفاف اعلام کرده‌ایم.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اجرای توافقنامه  امنیتی ایران و عراق که مهلت زمان اجرای آن ۲۸ شهریورماه به اتمام رسید و سفر اخیر مشاور شورای عالی امنیت ملی عراق به ایران در مورد اجرای این توافق گفت : براساس ارزیابی‌های ما بخشی از این توافقنامه اجرا شده است و بخشی از آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: هیات ارزیابی ایران برای ارزیابی میدانی از میزان اجرای دقیق  این توافق نامه امنیتی به عراق سفر کرده است که این موضوع با همکاری و استقبال خوب مقامات عراقی همراه بود  و ما از همکاری آنها تشکر می‌کنیم.

کنعانی تاکید کرد : ارزیابی دقیق از میزان اجرای این توافقنامه امنیتی  موکول  به بررسی دقیق گزارش هیات اعزامی است.

وی ادامه داد: مقامات عراق بارها اعلام کرده‌اند به اجرای کامل توافق امنیتی  متعهد هستند و در گزارش‌هایی که به مقامات ذیربط ایران ارائه کرده‌اند اعلام کرده‌اند که بخش قابل توجهی از مقرهای نظامی نیروهای تروریستی در این منطقه تخلیه شده است و این نیروها خلع سلاح و به عمق خاک عراق منتقل شده‌اند. همچنین بخشی از مقرهای تروریست‌ها تخریب شده و مقرهای باقی مانده هم تخریب می‌شوند.

کنعانی با بیان این که ایران بر اجرای کامل این توافق امنیتی تاکید دارد، گفت: ما در ارتباط با امنیت مرزهای خود هیچ مسامحه‌ای نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: مذاکره مستقیمی با آمریکا نداشته‌ایم و  هیچ برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا وجود ندارد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با احتمال پیوستن ایران به FATF گفت: ایران در مورد موضوع  شفافیت های مالی سازوکارهای خود را در داخل کشور  دارد .
وی ادامه داد: اطلاعی از این که برنامه‌ای برای پیوستن به FATF در کشور وجود دارد یا نه ، ندارم.

ناصر کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر یک هیات آذربایجانی به ایران در آینده نزدیک گفت: برنامه ای برای سفر مقامات آذربایجان به تهران در چارچوب تبادل هیات بین دو کشور وجود دارد ولی من تاریخ دقیق آن را نمی دانم .
وی ادامه داد: گفت‌وگو و رایزنی بین مقامات دو کشور ادامه دارد و در این گفت‌وگو ها در مورد آخرین تحولات منطقه و همچنین ازسرگیری مجدد فعالیت سفارتخانه آذربایجان  در ایران رایزنی و گفت‌وگو می‌شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: روند گفت‌وگوها و رایزنی‌ها برای از سرگیری فعالیت دیپلمات‌های آذربایجانی روند مثبتی است و در روند دلگرم کننده‌ای قرار داریم و ان‌شاءالله با تکمیل روندهای طی شده به زودی شاهد آغاز فعالیت مجدد دیپلمات‌های آذربایجانی در ایران باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در  مورد برنامه ایران برای کمک به آوارگان قره باغ گفت: تا آن جایی که مطلع هستم قرار است اقداماتی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه انجام شود و این موضوع در دستور کار قرار دارد و نهادهای ذیربط از جمله هلال احمر  می‌توانند توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با احتمال لغو روادید بین ایران و عربستان گفت: در ارتباط با برخی از کشورها از جمله عربستان که در خصوص آنها این اخبار منتشر شده است، این موضوع توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دست بررسی قرار دارد.

کنعانی گفت: چند طرح و ایده در این زمینه وجود دارد. جلساتی با نهادها و سازمان‌های ذیربط در داخل کشور برگزار شده است و لازم است بعد از بررسی دقیق ابعاد فرهنگی و اجتماعی موضوع و همچنین توجه به  موضوع سیاست افزایش جذب گردشگر خارجی ، طبق قانون، وزارت امور خارجه جمع‌بندی کارشناسی و نهایی خود را برای بررسی و تصویب به هیات وزیران اعلام می‌کند.
وی تصریح کرد: این روند در چارچوب ساز و کارهای خود دنبال می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها