کد خبر: ۵۳۰۷۳۱
زمان انتشار: ۱۷:۲۶     ۲۵ مهر ۱۴۰۲
منصور براتی در گفتگو با ۵۹۸؛
کارشناس مسائل فلسطین: حمایت کشورهای عربی از فلسطین وارد فاز عملیاتی نخواهد شد و صرفا در حد لفظی و سیاسی باقی خواهد ماند و نهایتا کمک‌های آنان از نوع کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی برای بازسازی غزه خواهد بود.

حماس در وارد کردن ضربه اول بر اسرائیل هوشمندانه عمل کرد / حمایت کشورهای عربی از فلسطین در حد لفظ باقی خواهد ماند

به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه تحلیلی خبری 598؛ طوفان الاقصی شروعی برای ایراد بزرگترین ضربه بر پیکره رژیم صهیونیستی بود و کماکان ادامه دارد. حماس توانست برای اولین بار در تاریخ اشغال فلسطین بزرگترین پیروزی‌ها را بدست آورد و از طرفی اسرائیل را با بزرگترین شکست خود در تاریخ 75 ساله اشغالگری مواجه سازد.

این عملیات توانست رژیم صهیونیستی را در روزهای آغازین این عملیات با شوک مواجه ساخته و آنها را تا چندین روز از پاسخگویی ناتوان سازند. درپی این عملیات هیمنه پوشالی قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی به باد رفت و بر همگان ثابت شد که پروپاگاندای رسانه‌ای صهیونیست‌ها در تداعی قدرت اسرائیل، دروغ بوده و هرگز واقعیت ندارد.

اما رژیم صهیونیستی پس از چند روز بلاخره توانست خود را برای تجاوز وحشیانه دوباره به مردم مظلوم فلسطین آماده کند و در ادامه بزرگترین جنایات جنگی را مرتکب شد. جنایاتی همچون حمله به مدارس، بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها و... .

در میان حملات خونخوارانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه، عدم حضور فعالانه برخی گروه‌های مقاومت در این نبرد سنگین این گزاره را به ذهن تداعی می‌کند که حماس محاسبه دقیقی برای وقایع پس از عملیات طوفان الاقصی نداشته و بدین جهت از همراه سازی سایر گروه‌های مقاومت با خود ناتوان بوده است. از این رو و برای پاسخ به این سئوالات با دکتر منصور براتی کارشناس مسائل فلسطین گفتگو کردیم. مشروح این گفتگو بصورت ذیل است:

باتوجه به حجم حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به غزه، دلیل عدم ورود جدی گروه‌های مقاومت فلسطینی و حزب الله به جنگ با اسرائیل چه هست؟

اخبار فلسطین گویای این هستند که 3 گروه اصلی فلسطینی حاضر در غزه، وارد جنگ با اسرائیل شده‌اند و موشک باران و حملات راکتی بسیاری را بر علیه صهیونیست‌ها  انجام می‌دهند. درحالی که یازدهمین روز جنگ را می‌گذارنیم همچنان گروه‌های مقاومت امکان این را دارند که به سمت شهرهای مختلف فلسطین اشغالی حملات موشکی و راکتی داشته باشند. از طرفی دیگر نیروهای متعلق به این گروه‌ها مخصوصا حماس همچنان به نفوذ زمینی در بعضی از شهرک‌های اشغالی ادامه می‌دهند و این موضوع باعث شده تا همچنان رژیم صهیونیستی نتواند به فکر ورود زمینی به غزه بیافتد و هنوز بمباران هوایی را ادامه می‌دهد؛ درصورتیکه گفته بودند حمله زمینی به غزه قطعا اتفاق خواهد افتاد.

آیا حماس بدون پیش‌بینی وارد جنگ با اسرائیل شده یا اینکه سناریویی مطرح است که در آینده گروه‌های مقاومت به کمک حماس و غزه بیاند؟

این برداشت که حماس بدون پیش بینی وارد جنگ شده به نظر نادرست می‌آید بخصوص که حماس در وارد کردن ضربه اول بسیار هوشمندانه عمل کرد و تلفاتی از اسرائیلی‌ها گرفت که در تاریخ بی‌سابقه بوده است. تا این لحظه حدود 1500 صهیونیست کشته شدند، بیش از 3600 نفر زخمی شدند و فلسطینی‌ها حداقل 200 نفر هم اسیر از صهیونیست‌ها گرفتند. یک چنین تلفاتی در تاریخ رژیم صهیونیستی بی‌سابقه است. به عنوان مثال؛ در جنگ 33 روزه سال 2006 شاهد کشته شدن تنها 165 صهیونیست بودیم.

فلذا به نظر می‌رسد که حماس آگاه بوده که حمله به اسرائیل باعث هزینه‌های زیاد و حملات شدید اسرائیل به غزه خواهد شد و برای آن برنامه ریزی خاصی را هم داشته‌اند. حال انتظار می‌رود که در روزهای بعد حمله زمینی اسرائیل به غزه هم چه در سطح محدود و چه در سطح فراگیر اتفاق بیافتد. از سوی دیگر حماس قطعا این موضوع را پیش بینی کرده که در برابر این حمله چه اقدامی انجام بدهد. فلذا این حمله تماما به نفع اسرائیل نخواهد بود و احتمال وارد شدن تلفات زیاد به نیروهای رژیم صهیونیستی نیز وجود دارد.

همراهی عربستان سعودی و کشورهای عربی در حمایت از فلسطین تا چه اندازه در سرنوشت جنگ موثر است؟

همراهی عربستان سعودی و کشورهای عربی با فلسطین در میزان جسارت صهیونیست‌ها به فلسطین بسیار موثر است و در صورت عدم اتخاذ مواضع این دولت‌ها در حمایت از فلسطین، صهیونیست‌ها با جسارت بیشتر و دست بازتر حملات خودشان را بر علیه فلسطینیان برنامه‌ریزی و سامان می‌دهند. قابل توجه است که بن سلمان دو مرتبه در طول جنگ در حمایت از فلسطین اعلام موضع کرده که بار اول لغو موقت مذاکرات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و بار دوم نیز بطور رسمی از مردم غزه حمایت کرد. این مواضع تا این لحظه موفق شده تا فشار دیپلماتیک را بر اسرائیلی‌ها را افزایش دهد و بازیگری سعودی‌ها در این زمینه مثل ایران و آمریکا که خواستار باز نشدن مرزهای جدیدی برای جنگ و توسعه آن هستند، در فشار بر اسرائیل اگرچه تاثیر کمتری از ایران داشته اما در عین حال قابل توجه بوده است.

باتوجه به حمایت رسمی آمریکا از رژیم صهیونیستی و ترس کشورهای عربی از آمریکا، به نظر شما حمایت کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی از فلسطین تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟

به نظر بنده حمایت کشورهای عربی از فلسطین وارد فاز عملیاتی نخواهد شد و صرفا در حد لفظی و سیاسی باقی خواهد ماند و نهایتا کمک‌های آنان از نوع کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی برای بازسازی غزه خواهد بود؛ بطوریکه این کشورها ارسال نیرو یا قطع روابط با رژیم صهیونیستی و آمریکا را در دستور کار قرار نخواهند داد. بنابراین موضع آنها یک کمک منفعلانه است که تاثیر مستقیم بر روند جنگ و صحنه میدانی ندارد اما به نظر می‌رسد که این حمایت در سطحی که عرض کردم ادامه پیدا خواهد کرد و این جنگ تا حدی در طول ماه‌های آتی باعث برهم خوردن مناسبات کشورهای عربی با اسرائیل خواهد شد بطوریکه دولت‌های عربی برای چندماه منتقد اسرائیل خواهند شد و سطح روابط خود را تا حدی کاهش خواهند داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها