کد خبر: ۵۳۰۷۷۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۸     ۰۱ آبان ۱۴۰۲
یخ زدن ماشین اتفاقی است که اغلب ما در فصل سرما آن را تجربه کرده‌ایم، از این رو تصمیم گرفتیم در آستانه فصل سرما، در رابطه با یخ زدن ماشین در سرما و راه‌ کارهای مقابله با آن مطلبی را گردآوری نماییم. با ما همراه باشید.

به گزارش پایگاه خبری 598، زمانی که دما کاهش پیدا می‌کند، ممکن است مشکلات مختلفی برای ماشین شما پیش بیاید. یکی از جدی ترین عیوب مکانیکی که می تواند در زمستان رخ دهد، یخ زدگی موتور است.

یخ‌زدن ماشین یکی از آن تجربه‌های ناخوشایندی محسوب می‌شود که معمولا موجب غافلگیری ما می‌شود.

برای مثال صبحی سرد و یخی را متصور شوید با خودرویی که از سرما روشن نمی‌شود، درهای آن یخ زده یا بخش‌های دیگرش به‌ علت دمای پایین هوا از کار افتاده، اصلا و ابدا خوشایند نیست. حال در نظر بگیرید که باید صبح زود حتما به سر کار بروید یا قراری مهم دارید و… .

برای این که در یک روز برفی یا زمستانی با یخ‌زدن ماشین خود جا نخورید و اذیت نشوید، نکاتی در این بخش بیان شده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

به طور کلی برای روشن کردن خودرو در یک روز سرد زمستانی، بهتر است کمی صبر و حوصله به خرج دهید. اگر خودرو شما انژکتوری است، پس از باز کردن سوئیچ، چند لحظه تامل کنید تا صدای قطع کردن پمپ را بشنوید. سپس استارت زده و پس از گرم شدن ماشین شروع به حرکت نمایید.

اما این روند در ماشین‌های کاربراتوری کمی متفاوت است. زیرا در این خودروها ابتدا باید ساسات را به صورت دستی کشیده و چند بار پدال گاز را بفشارید. سپس ماشین را روشن نموده و به آن زمان دهید تا به خوبی گرم شود. در نهایت حرکت را آغاز کنید. اگر هم خودرویتان دوگانه سوز است، پیشنهاد می‌کنیم اول صبح زمستانیتان را با بنزین آغاز نموده و پس از گرم شدن ماشین به سوخت گاز سوئیچ نمایید.

چه بخش‌ هایی از خودرو بیشتر دچار یخ‌ زدگی می‌شود؟

بخش‌های مختلف خودرو در هوای سرد در معرض یخ‌زدن هستند. باید حواستان به همه‌چیز باشد:

  • یخ‌زدن رادیاتور

  • یخ‌زدن شیشه ماشین

  • یخ‌زدن موتور خودرو

  • یخ‌زدن درهای خودرو

1. یخ زدن رادیاتور ماشین

رادیاتور ماشین و شلنگ‌های آن همواره حاوی آب و مایعات مختلف است. از این جهت در فصل زمستان نخستین قطعه‌ای که در معرض یخ زدن قرار می‌گیرد، رادیاتور و دیگر متعلقات آن است. به همین علت باید به طور مداوم آن را چک کرده و از سلامتش اطمینان داشته باشید.

اولین و مهم‌ترین قدم برای پیشگیری از یخ زدن ماشین در قسمت رادیاتور، استفاده از ضدیخ است. این مایع خاصیت ضد یخ زدن و حتی ضد جوش و ضد خوردگی را داراست. از این رو وجود آن درون رادیاتور یک امر ضروری در تمام فصول سال است. اما در زمستان نیاز به ضدیخ بیش از دیگر فصل‌ها احساس می‌‌شود.

قدم بعدی در جلوگیری از یخ زدن سیستم خنک کننده خودرو، پرهیز از پارک کردن آن در فضاهای باز و بادخیز است. هر چه شدت باد بیشتر باشد، احتمال یخ‌زدگی در رادیاتور هم بیشتر خواهد شد. اگر ناچار به پارک کردن در محیط‌های بادخیز و بسیار سرد هستید، بهتر است از یک پتو در اطراف موتور و رادیاتور کمک بگیرید.

زمانی که رادیاتور ماشین یخ می‌‌زند، دیگر خودرو با استارت اول روشن نمی‌شود. اگر با صحنه ناخوشایند یخ زدن رادیاتور ماشین روبه‌رو شدید، اصلا نترسید و هول نشوید. برای نخستین گام، بهتر است که آب گرمی روی رادیاتور و شلنگ‌ها بریزید. ریختن آب گرم روی بلوک موتور و سرسیلندر هم ایده خوبی است و باعث می‌شود که یخ‌های موجود در مسیر رادیاتور آب شود.

استفاده از سشوار هم گزینه بعدی است. البته به‌اندازه آب گرم نمی‌تواند یخ‌زدگی را رفع کند ولی گاهی می‌تواند ایده مفیدی باشد پس آن را هم به ذهن بسپارید.

۲. یخ زدن شیشه ماشین

یخ زدن شیشه ماشین در روزهای سرد سال یک اتفاق رایج محسوب می‌شود. اما شاید بتوان با انجام اقداماتی مانع از بروز این مشکل شد. به طور مثال استفاده از چادر (روکش ماشین) بر روی بدنه آن مانع از یخ زدگی شیشه‌ها در طول یک شب سرد خواهد شد. برای آینه‌های بغل همچنین می‌توانید از یک کیسه پلاستیکی و کِش استفاده کنید. این کار مانع از برخورد مستقیم هوای سرد به شیشه و آینه‌ها شده و در نهایت از یخ زدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

اسپری‌های ضدیخی نیز وجود دارد که با خرید آنها از فروشگاه‌ها می‌توانید یخ روی شیشه خودرو را از بین ببرید. پیش از خرید این اسپری‌های ضدیخ دقت کنید که مناسب آب‌‌وهوای محل زندگی‌تان هستند یا خیر. شاید محیط‌تان بسیار سرد است. در این صورت، اگر ضدیخ روی شیشه به‌خوبی کار نکرد، حجم بیشتری از آن را روی شیشه اسپری کنید. بعد از اینکه یخ‌های شیشه شکسته شدند، با دستمال آنها را پاک کنید.

گاهی‌اوقات، چنین امکاناتی در دسترس‌تان نیست. نگران نشوید. ماشین را کمی روشن کنید و بگذارید که گرم شود، بعد یخ‌های شیشه‌ هم شروع به آب‌شدن خواهند کرد. استفاده از کارت اعتباری برای کَنده‌شدن یخ‌های شیشه هم گزینه بدی نخواهد بود. یادتان باشد که در شرایط اضطراری از آن استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که کارت‌تان زیادی خم نشود و نشکند. در این صورت، یک مشکل به دو مشکل بدل می‌شود. اگر کارتی دارید که دیگر قابل‌استفاده نیست، آن را در داشبورد بگذارید. شاید در چنین روزهایی به‌دردتان خورد.

۳. یخ زدن موتور خودرو

یخ زدن آب درون موتور ماشین یکی دیگر از مشکلاتی است که رانندگان در زمستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل نسبت به دیگر موارد، حادتر بوده و احتمال آسیب‌های جدی برای خودرو وجود دارد. زیرا اگر آب درون بلوک موتور یا سرسیلندرها یخ بزند، حجم بیشتری یافته و به مجراهای آب‌رسانی موتور فشار زیادی وارد می‌کند. در پی این اتفاق احتمال ترکیدگی در نواحی مختلف موتور وجود داشته و هزینه‌های گزافی روی دست مالکان باقی می‌گذارد.

برای بازکردن یخ‌های موتور خودرو باید با احتیاط زیاد به سراغ وسایلی گرمازا بروید. در واقع، باید کاری کنیم که با ایجاد گرما زیر موتور بخشی مانند واترپمپ از یخ‌زدگی بیرون بیاید. گرم‌کردن این قسمت برای آب‌کردن یخ موتور و روشن‌کردن خودرو بسیار اهمیت دارد. استفاده از لامپی رشته‌ای و روشن‌کردن آن با احتیاط زیر موتور فکر خوبی است. اگر در فضایی باز بودید، آتش‌روشن‌کردن با رعایت نکات ایمنی هم می‌تواند گزینه‌ای دیگر باشد.

گرم‌کردن واترپمپ خیلی مهم است. باقی بخش‌های موتور با روشن‌کردن پیشرانه گرم می‌شوند و از یخ‌زدگی بیرون می‌آیند. دقت کنید که چرخش تسمه متصل به موتور موجود در آن باعث آسیب‌دیدگی شدیدی می‌شود. در صورت قرارداشتن واترپمپ در بخش بالایی موتور، تسمه را به‌کمک دست‌ها تکان بدهید و ببینید که رها و آزاد است یا خیر.

اگر هم واترپمپ در زیر موتور قرار داشت، سعی کنید که با استارت‌زدن به یخ‌زدگی آن پی ببرید. این دو حرکت به شما کمک می‌کنند که با توجه به موقعیت مکانی واترپمپ درباره یخ‌زدن یا نزدن آن اطلاعاتی به‌دست بیاورید. اگر هم متوجه یخ‌زدگی شدید از همان روش گرم‌کردن استفاده کنید.

 

همان‌طور که گفتیم اگر موتور ماشین یخ بزند باید با استفاده از وسایل گرمازا یخ واترپمپ را آب کنید. سپس استارت زده و اجازه دهید خودرو مدتی درجا کار کند. پس از آن ماشین را خاموش نموده و بلوک موتور را بررسی نمایید تا اگر جایی دچار ترکیدگی شده به سرعت شناسایی کنید. زیرا ترکیدن موتور و اجزای آن می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای به خودرو وارد کند.

هنگام درجا کار کردن ماشین باید به دمای آب و عملکرد ترموستات نیز توجه داشته باشید. زیرا اگر رادیاتور یخ زده باشد، ترموستات عمل نکرده و ماشین جوش می‌آورد. تنها چاره کار این است که درب رادیاتور را باز کرده و تغییرات دمایی آن را بررسی کنید. اگر احساس کردید در حال جوش آوردن است، به سرعت خودرو را خاموش کنید. کنترل کردن دماسنج ماشین هم می‌تواند کمک کننده باشد.

۴. یخ زدن درهای خودرو

اگر زمستانی سرد فرابرسد و دما خیلی پایین بیاید، امکان یخ زدن ماشین در ناحیه درهای آن هم دور از ذهن نخواهد بود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای جلوگیری از یخ زدن در ماشین در نظر بگیرید، سالم‌بودن درزها و زوارهای دور درهاست. اگر پارگی و سوراخ در آنها وجود داشته باشد، امکان یخ‌زدن درها بیشتر و بیشتر خواهد شد.

علاوه بر اهمیت سالم‌بودن درزهای خودرو و زوار درهای آن، عاری‌بودن از گردوغبار هم نکته دیگری است که باید به‌خاطر بسپارید.

برای جلوگیری از یخ زدن ماشین و درب‌های آن در شب‌های سرد زمستانی، یک راه‌کار جالب توجه وجود دارد. در این روش می‌توانید از یک پارچه یا حوله بین درب‌های ماشین گذاشته و سپس آن را ببندید. به این ترتیب با یخ زدن درها، تنها با کشیدن پارچه یا حوله می‌توانید آن را باز کنید. علاوه بر این استفاده از روکش خودرو نیز در کاهش احتمال یخ زدگی درب‌ها موثر خواهد بود.

اگر با رعایت تمام نکات بیان شده باز هم در خودرو یخ زد، می‌توانید از روش‌های زیر برای باز کردن آن کمک بگیرید:

  • استفاده از اسپری و محلول‌های ضدیخ سیلیکونی بر روی زوارها و اطراف درب

  • کمک گرفتن از گرمای سشوار برای باز کردن یخ‌ها

  • استفاده از روان‌کننده‌های بدون گریس برای باز کردن قفل‌های یخ زده

  • گرم کردن کلید و قرار دادن آن درون قفل یخ زده

منبع : موج

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها