کد خبر: ۵۳۱۰۰۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۰۸ آبان ۱۴۰۲
جایزه سیاسی بنیاد رسانه زنان به «یلدا معیری»، عکاسی تعلق گرفت که با حاشیه‌های ریز و درشت در ذهن افکار عمومی شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، «یلدا معیری» به عکاس جعلی معروف است که با کارگردانی و چیدمان مصنوعی المان‌های مختلف عکس‌هایی تولید می‌کند تا مخاطب را فریب دهد. بر همین اساس «فریب مخاطب» از جمله عناصر اصلی عکس‌های این فرد است که سعی دارد خود را «عکاس خبری» معرفی کند. این درحالی است که به هیچ وجه وی به عنوان عکاس خبری خصوصا در میان افکارعمومی که وی را می‌شناسند، شناخته نمی‌‎شود.

رسوایی بزرگ معیری برای عکس جعلی

این فرد بیشتر با عکسی که در جریان حوادث دی‌ماه سال ۹۶ منتشر کرد مورد توجه رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب قرار گرفت. عکسی برگرفته از پوستر فیلم «ایستاده در غبار» که در آن دختری در مقابل سردر دانشگاه تهران و در میانه دود ایستاده و مشتش را گره کرده است. بعد از مدتی که این عکس مورد توجه رسانه‌های بیگانه قرار گرفت مشخص شد که غبار در عکس حاصل از دود کپسول آتش نشانی بوده و این زن نیز بازیگر است که به طور عمد از آن استفاده شده است.

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

این عکس باعث رسوایی شدید یلدا معیری شد و بویژه افکارعمومی نسبت به فریبکاری وی با یک عکس ساختگی واکنش شدیدی نشان داد و صفحه اینستاگرام وی با موج اعتراض کاربران مختلف روبرو شد. وی در یک رسانه خارجی به استفاده از کپسول آتش نشانی برای ساختن این عکس اعتراف کرده بود و بعد از آن در مصاحبه با یک سایت تخصصی عکس نیز افشا کرد که از کپسول آتش نشانی استفاده کرده است.

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

 

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

جالب اینجاست در همان سال وی با همین عکس جعلی برنده جایزه «تک عکس خبری» شد. هر چند وی این موضوع با رسوایی شدیدی روبرو شد اما هنوز رسانه‌های ضدانقلاب و غربی از این عکس به عنوان نماد اعتراضات ایران استفاده می‌کنند.

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

 

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

نمایش تراژیک برای محکومیت ساختگی

پس از این ماجرا بود که وی در جریان اغتشاشات سال گذشته بازداشت و چندی بعد به قید وثیقه آزاد شد. بعد از مدتی ویدیویی از یلدا معیری در فضای مجازی منتشر شد که این فرد با پوشیدن لباس شریف پاک‌بانی مدعی شد براساس حکم دادگاه وی به پاک‌بانی محکوم شده است و کرامت زنانه وی در این حوزه خدشه‌دار شده است. این درحالی بود که بر اساس حکم قوه قضائیه که از جمله احکام جایگزین بود وی به خدمات عمومی رایگان در پارک بانوان محکوم شده بود. پارکی که ویژه استفاده بانوان بوده و آقایان اجازه ورود به آن را ندارند.

این درحالی است که او در ویدیو ضبط شده مدعی شد که به پاکبانی در پارک بانون محکوم شده و به طور خودسر البسه این شغل شریف را بر تن کرده و به دلخواه نه در پارک بانوان بلکه در محله دوران کودکی خود مشغول نظافت خیابان است. درواقع در حکم خدمات عمومی لحاظ شده بود اما وی با پوشیدن لباس نارنجی پاکبانی سعی کرد یک نمایش مظلوم نمایی را کلید بزند.

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

این درحالی است که با توجه به سبقه وی در فریب افکارعمومی کاربران شبکه اجتماعی توئیتر پس از انتشار این ویدیو، سابقه جعل عکس توسط معیری را یادآور شده و این اقدام او را تبلیغات رسانه‌ای قلمداد کردند.

جایزه سیاسی برای یک عکس ساختگی

اخیرا خبری منتشر شد که نشان می‌دهد یلدا معیری به عنوان یکی از برندگان امسال جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» بنیاد بین‌المللی رسانه زنان معرفی شده است. جالب اینجاست که این خبر در شبکه های اجتماعی و رسانه‌های ضدانقلاب بازتاب داشته است اما در رسانه‌های داخلی بازتاب نیافته است زیرا با توجه به سبقه وی این موضوع وجاهت حرفه‌ای برای رسانه‌ها حتی رسانه‌های منتقد ندارد. نکته جالب این است که همان عکس خبری جعلی و ساختگی به عنوان نقطه عطف کارهای معیری برای انتخاب به وی عنوان روزنامه نگار شجاع در نظر گرفته شده است!

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

در همین راستا، معیری با رسانه ضدانقلاب ایران اینترنشنال گفت و گو کرده است و مدعی شده که این جایزه را به سبب صداقت در فعالیتش به او داده‌اند و عکاسی خبری در ایران را بسیار دشوار توصیف کرده است.

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

جالب است که این بنیاد که به یک عکاس چیدمان به جای یک عکاس خبری جایزه داده، توضیح می‌دهد جوایز «شجاعت در روزنامه‌نگاری به مردم نشان می‌دهد که زنان روزنامه‌نگار دست از کار نمی‌کشند، نمی‌توان آنها را ساکت کرد و باید مقاومتشان در برابر ناملایمات قدر دانسته شود. این جوایز از روزنامه‌نگاران شجاعی تجلیل می‌کند که در مورد موضوعاتی که تابو هستند گزارش می‌کنند، در محیط‌های زن‌ستیز کار می‌کنند و حقایق دشوار را به اشتراک می‌گذارند.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها