کد خبر: ۵۳۱۱۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۱۱ آبان ۱۴۰۲
با سردشدن هوا، بیماری‌های فصلی نیز شیوع پیدا می‌کنند. از همین‌رو، تقویت سیستم ایمنی اهمیت دارد که تغذیه مناسب و انتخاب منابع غذایی حاوی آهن، منیزیوم و ویتامینC ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری 598، در ادامه این مطلب به معرفی مواد مغذی که در فصل پاییز به تقویت سیستم ایمنی و رفع خستگی کمک می کنند، اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

منابع آهن

خوراکی‌های سرشار از آهن انتخاب عالی برای این دوره از سال هستند. آهن یکی از عناصری است که در بسیاری از عملکردهای بیولوژیک بدن نقش دارد و اولین نقش آن را باید اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و عضلات دانست. کمبود آهن یکی از شایع‌ترین کمبودهای غذایی در دنیا ست و زمینه‌ساز کم‌خونی و احساس خستگی می‌شود. آهن موجود در منابع حیوانی مانند گوشت، تخم‌مرغ و جگر جذب نسبتا بهتری در سیستم گوارش دارد. نوع دیگری از آهن در میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات وجود دارد و در مقایسه با منابع حیوانی جذب کمتری دارد.

منابع ویتامینC

میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی منبع غنی ویتامینC هستند که نقش اساسی در تقویت ایمنی بدن دارد. این خوراکی‌ها علاوه بر خواص آنتی‌اکسیدانی بالا در جلوگیری از پیری سلول‌ها و تحریک سیستم ایمنی بدن نیز موثر هستند. کیوی، مرکبات، انار و میوه‌های قرمز بهترین منابع ویتامینC محسوب می‌شوند. کیوی انتخاب عالی است و حتی ویتامینC آن بیشتر از پرتقال است. در مورد سبزیجات نیز می‌توان با خوردن کدو سبز، کدو حلوایی، ترب سیاه و انواع فلفل به تامین ویتامینC بدن کمک کرد. انواع فلفل همچنین حاوی کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها هستند که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارند.

یک دوره منیزیم

تامین منیزیم موردنیاز بدن با مصرف خوراکی‌هایی مانند بادام روش خوبی برای مقابله با احساس خستگی در پاییز است. در واقع، کمبود منیزیم در بعضی موارد می‌تواند موجب حالات خستگی شود که بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی می‌کند. برای پیشگیری از کمبود این ماده در بدن بهتر است خشکباری نظیر خرما و انجیر همچنین شکلات کاکائو در رژیم غذایی گنجانده‌ شود. شکلات کاکائو به‌خصوص شکلات تلخ منبع سرشار منیزیم است و هر ۱۰۰ گرم آن، ۱۱۰ میلی‌گرم منیزیوم دارد که گرفتگی عضلانی را کاهش می‌دهد و در بهبود عملکرد عضلات نقش دارد.

ویتامینD به صورت مکمل

ویتامین D جذب کلسیم را در روده‌ها تسهیل می‌کند و موجب استحکام استخوان‌ها می‌شود. این ویتامین همچنین در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان‌ها نیز نقش دارد. منابع غذایی ویتامینD محدود است و ماهی‌های چرب علاوه بر تامین این ویتامین به‌دلیل وجود امگا۳ فراوان برای سلامت قلب نیز مفید است. با این حال، نمی‌توان ویتامینD مورد نیاز بدن را از طریق تغذیه تامین کرد زیرا حتی اگر روزانه ۲۰۰ گرم ماهی چرب نیز میل شود، پاسخگوی نیاز روزانه به ویتامینD نیست. به همین‌دلیل بهترین روش اطمینان از دریافت کافی، مصرف مکمل‌ این ویتامین است.

منبع:ایسکانیوز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها