کد خبر: ۵۳۱۱۳۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۱۱ آبان ۱۴۰۲
یک متخصص دندانپزشک کودکان گفت: دو الی سه بار مسواک زدن در روز جایز است. اما مهمترین زمانی که مسواک زدن در آن اصلاً نباید فراموش شود، مسواک شب قبل از خواب است.

به گزارش پایگاه خبری 598، سیده فاطمه محمودآبادی متخصص دندانپزشکی کودکان، درخصوص اهمیت مسواک زدن در کودکانی که به تازگی دندان‌هایشان رویش داشته است، گفت: مسواک زدن دندان‌های شیری از ابتدای رویش بسیار اهمیت دارد. برخی از کودکانی که همچنان شیر می‌خورند و فقط دندان‌های نیش و جلویی‌شان درآمده است می‌توانند از مسواک‌های انگشتی که موهای پلاستیکی خیلی کم پشت و کوتاهی دارند، برای تمیز کردن دندان‌هایشان استفاده کنند.

وی در ادامه توضیح داد: اما از سن یک سال و نیم به بعد که معمولاً دندان‌های کرسی کودک رشد می‌کند، دیگر مسواک‌های انگشتی کارایی لازم را ندارد. در این زمان کودک به سنی رسیده است که والدین آن را از شیر گرفتند و مسواک انگشتی نمی‌تواند عمق شیار دندان کودک را تمیز کند. بنابراین والدین باید مسواک‌های کوچک و دارای موهای نرم برای کودکشان تهیه کنند.

این دندانپزشک کودکان درخصوص اهمیت استفاده از خمیر دندان در کودکان توضیح داد: سر این قضیه که آیا کودکان باید از خمیردندان استفاده کنند یا خیر، میان متخصصان مختلف اختلاف نظر وجود دارد. در منابع بین‌المللی ذکر شده که اگر مقدار کمی از فلوراید به دندان کودک برسد تأثیری و ضرری برای کودک نخواهد داشت.

وی در ادامه تأکید کرد:من حتماً توصیه می‌کنم که والدین از خمیردندان برای تمیز کردن دندان‌های فرزندشان استفاده کنند. چون فقط فلوراید داخل خمیردندان است که از پوسیده شدن دندان جلوگیری می‌کند. اما مقدار استفاده از خمیر دندان در هر وعده به تناسب سن کودک اهمیت دارد.

محمودآبادی در خصوص مقدار مناسب خمیردندان برای هر وعده مسواک زدن به تناسب سن کودک بیان کرد: در ابتدا یعنی از زمانی که دندان‌های شیری رویش پیدا می‌کند، والدین باید به اندازه یک ارزن برای کودکشان خمیر دندان استفاده کنند. از سن دو الی چهار سالگی به اندازه یک عدس و از سن چهار سالگی به بعد به اندازه یک نخود فرنگی برای هروعده از مسواک زدن باید از خمیر دندان استفاده شود.

وی در خصوص ویژگی‌های خمیر دندان مناسب کودکان توضیح داد: در حال حاضر خمیردندان‌هایی در بازار وجود دارد که میزان فلوراید موجود در آن استاندارد و خوب است. ما به والدین نمی‌گوییم که حتماً از برند خاصی از خمیر دندان‌ها برای کودکشان استفاده کنند. زیرا والدین در زمان خرید خمیر دندان برای فرزندشان نباید به برند، خمیری یا ژله‌ای بودن یا طعم خمیر دندان نگاه کنند. بلکه باید به میزان فلوراید موجود در آن توجه کنند.

این دندانپزشک درباره اندازه مناسب فلوراید در خمیردندان کودکان بیان کرد: خانواده‌ها باید بدانند که از خمیردندانی برای کودکشان استفاده کنند که میزان فلوراید موجود در آن ۱۰۰۰ یا ۱۱۰۰ باشد. در خمیردندان ترکیبات بسیاری وجود دارد اما هیچ‌کدام به غیر از فلوراید ضد پوسیدگی دندان نیست. هیچ کدام از خمیردندان‌ها تقویت کننده بافت دندان نیستند. مگر یک سری از خمیردندان‌های خیلی خاص که حاوی کلسیم و فسفر بسیار زیادی هستند و مانع پوسیدگی می‌شوند اما قیمت آنها بسیار بالاست.

محمودآبادی در آخر مسواک شب را خط قرمز وعده‌های مسواک زدن دانست و گفت: دو الی سه بار مسواک زدن در روز جایز است. اما مهمترین زمانی که مسواک زدن در آن اصلاً نباید فراموش شود، مسواک شب قبل از خواب است. اگر والدین این خط قرمز را رعایت کنند، اصراری بر زدن مسواک در وعده صبح و ظهر نیست. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کودک بعد از مسواک شب اصلاً نباید چیزی بخورد و باید با دندان‌های تمیز بخوابد.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها