کد خبر: ۵۳۱۲۰۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۱۳ آبان ۱۴۰۲
مهدی خورسند در گفتگو با ۵۹۸؛
کارشناس مسائل بین‌الملل: کلام رمزآلود سیدحسن نصرالله بمنظور حفظ اسرار نظامی، سردرگم کردن دشمن و پیچیده کردن پازل بقای رژیم منحوس صهیونیستی است.
سخنان نصرالله بهترین سخنرانی استراتژیک / نصرالله با سخنان خود دشمن را دچار گنگی و سردرگمی کرد / جنگ با اسرائیل عین عقلانیت و دفاع از انسانیت است

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه تحلیلی خبری 598؛ شب گذشته سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان برای اولین بار پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی و شکست غیرقابل ترمیم رژیم صهیونیستی سخنرانی کرد.

اهمیت این سخنرانی به اندازه‌ای بوده که تقریبا هیچ رسانه‌ای در دنیا نبوده که آنرا پوشش نداده باشد. رویترز پیش از شروع سخنرانی سیدحسن نصرالله در گزارشی عنوان کرد که حدود 4 میلیارد نفر در دنیا آماده شنیدن سخنان سیدحسن نصرالله هستند.

در این گزارش خبرنگار 598 در مصاحبه با مهدی خورسند کارشناس مسائل بین‌الملل درخصوص اهمیت این سخنرانی گفتگو کرد.

 

در روزهای اخیر رسانه‌های داخلی و خارجی، توقع مخاطب را از سخنان سیدحسن نصرالله بالا بردند به نوعی که احساس می‌شود انتظار مخاطب برآورده نشده است. نظر شما در این باره چیست؟

بنده با احترام؛ با این نظر مخالفم. ما همواره از سیدحسن نصرالله سخنرانی‌های آتشینی را مشاهده کرده‌ایم. اینبار آنقدر توقع بالا رفته بود که انتظار میرفت ایشان بخواهد عنوان «جهاد» را به محور مقاومت بدهد و اعلام کند که محور مقاومت چنین و چنان خواهد کرد؛ اما شاید در لابه‌لای سخنان سیدحسن نصرالله کاملا این مسائل مطرح بود.

توجه داشته باشید کدهایی که در سخنرانی ایشان وجود داشت کاملا برآورده کننده انتظارات مخاطب هوشمند بود. آقای سیدحسن نصرالله صراحتا اعلام کرد که پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه مورد حملات مقاومت قرار خواهند گرفت و این تصمیم عاقلانه و شجاعانه است.

همانطورکه رهبرمعظم انقلاب فرموده بودند، سیدحسن نصرالله نیز در ادامه سخنان خود گفت که آمریکا مسئول کامل جنگ غزه است و اسرائیل صرفا یک ابزار است و مقاومت پایگاه‌های آمریکا در منطقه را خواهد زد. وی همچینی بیان کرد که اسرائیل بخودی خود چیزی نیست اگر آمریکا در منطقه نباشد و ازطرفی مدیریت فضای عراق و سوریه را محور مقاومت برعهده گرفته است. ایشان همچنین از گروه‌های مقاومت در یمن، عراق و سوریه نیز حمایت کرد و اعلام نمود که ابتکار عمل را در این کشورها مقاومت برعهده گرفته است. همچنین اعلام کرد که اقدامات بیشتری برعلیه اسرائیل از چند جبهه مختلف ادامه پیدا خواهد کرد. در واقع این‌ها پیام و کد برای من تحلیلگر و شمای رسانه‌ای است تا روی آنها کار کنیم.

باید توجه داشت که ایشان نمی‌تواند در سخنرانی خود اسرار نظامی را فاش کند چراکه دشمن صهیونیستی منتظر نشسته است؛ اما می‌تواند با کد و رمز دشمن را متحیر کند. از این رو اتفاقا ایشان با مردم صریح صحبت کردند. اگرچه ما انتظارات مردم از سخنان نصرالله را بالا بردیم ولی ایشان نیز عین انتظارات مردم سخن گفتند و کد دادند.

از طرفی شاید نیاز باشد که تحلیلگران و رسانه‌ها ساعت‌ها و روزها روی کدهای ایشان همچون «از جهات و جنبه‌های مختلف این حملات ادامه خواهد داشت» بحث کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با سخنان خود یک نوع گنگی و سردرگمی در دل و ذهن دشمن انداخته که به مراتب لطمات روحی و روانی بیشتری بر دشمن وارد می‌کند و دشمن هزینه‌های بیشتری برای آماده‌باش 24ساعته خود خواهد پرداخت. از این رو و از لحاظ فنون استراتژیک جنگ، سخنان سیدحسن نصرالله شاید بهترین سخنرانی استراتژیک بوده است.

 

شما در صحبت‌های خود گفتید که سخنان سیدحسن نصرالله کاملا برآورده کننده انتظارات «مخاطب هوشمند» بوده است اما «مخاطب عام» چطور؟

قرار نیست که خطاب سخنرانی به این مهمی، مخاطب عام باشد. شما ببینید که نصرالله به عنوان دومین رهبر جبهه مقاومت پس از رهبرمعظم انقلاب صراحتا اعلام می‌کند که «حتی حزب‌الله هم خبر نداشت که حماس چنین کاری خواهد کرد و اصلا ایرادی ندارد. ما به حماس تبریک می‌گوییم»؛ چراکه می‌خواهد بُعد رازآلود بودن، پنهانی بودن، نوع، شیوه و زمان عملیات و حملات رعایت شود.

 

به نظر شما عدم بیان مواردی که فرمودید صرفا حفظ اسرار نظامی است یا اینکه حزب‌الله بدنبال انعکاس چهره‌ای عاقلانه از مقاومت به دنیاست؟

این نکته را یادآور شوم که ایشان صراحتا یاد کردند که حمایت از فلسطین و غزه و جنگ علیه اسرائیل عین عقلانیت و عین دفاع از مقام انسان و انسانیت است.

درخصوص اینکه «اسرائیل باید برود»؛ تفکر سید حسن نصرالله و رهبر معظم انقلاب که برگرفته از تفکر بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران است، بینانگر آن است که ما باک و ابایی از اعلام حمایت از گروه، کشور یا محورهای مقاومت برای «نابودی اسرائیل» نداریم.

از طرفی اتفاقا اعلام جنگ ما علیه رژیم صهیونیستی همانطورکه سیدحسن نصرالله گفت عین عقلانیت است. اما کلام رمزآلود سیدحسن نصرالله بمنظور حفظ اسرار نظامی، سردرگم کردن دشمن و پیچیده کردن پازل بقای رژیم منحوس صهیونیستی است. حتی سیدحسن بزرگوار در سخنان خود بیان کردند:«ما هم از زمان و مکان حمله خبر نداشتیم ولی دست مریزاد به حماس».

راهبرد حزب‌الله از بیان تهدیدهایی همچون «معادله شهروند مقابل شهروند» یا یادآوری «بمب‌گذاری‌های دهه 80 علیه اهداف نظامی و دیپیلماتیک آمریکا» چه هست؟

من معتقدم که ایشان در سخنرانی خود دو هدف گذاری را مطرح کرد. اول اینکه ابتداعا باید درگیری‌ها و کشتار مردم غزه متوقف شود و دوم نیز صراحتا اعلام کردند که حماس باید پیروز شود.

در این خصوص چند راهبرد در هدف‌گذاری‌های سیدحسن نصرالله وجود دارد؛ اول اینکه توقف جنگ باید جلوی کشتار مردم و غیرنظامیان را بگیرد و اینجاست که چهره رحمانی و کریمانه مقاومت در منطقه نشان داده می‌شود. دوم اینکه ایشان در سخنرانی خود اعلام می‌کند که پیروزی حماس در غزه درجهت منافع کشورهای منطقه است و صراحتا می‌گوید که قبل از هرچیزی به نغع لبنان است و اتفاقا نام ایران را هم برده و می‌گوید که برخی‌ها فکر می‌کنند که پیروزی حماس، پیروزی ایران است اما در جواب باید گفت که این اتفاق یک پیروزی ملی برای کشورهای منطقه است.

 

سیدحسن در سخنان خود از واژه‌ای همچون «جنگ مقدس» بکار برد که تا پیش از این در درگیری‌های بین مقاومت و رژیم صهیونیستی بکار نرفته بود. به نظر شما چه مفهومی در پشت این عنوان نهفته است؟

تولید ادبیات نوین اینچنینی در راستای همان مبهم سخن گفتن سیدحسن نصرالله در خصوص زمان و مکان و راهبرد عملیات‌ها علیه اسرائیل است. مثلا رهبرمعظم انقلاب درخصوص عملیات طوفان‌الاقصی نسبت به رژیم صهیونیستی گفتند «شکست غیرقابل ترمیم».

تولید ادبیات در واقع باعث تضعیف دشمن خواهد شد. قطعا این جنگ مقدس دو وجه دارد؛ اول اینکه این اتفاق جنگی برای بازپس‌گیری مناطق اشغال شده توسط دشمن است. دوما اینکه این جنگ، مقدس است چراکه یک ایدئولوژی و آرمان بزرگی را بازتعریف کردیم و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم و آنرا به شکلی با خون، نیرو و جهادمان عملیاتی می‌کنیم.

جنگ مقدسی که سیدحسن از آن یاد می‌کند عملا جهادی است که مراتب آن بر اساس آرمان اسلام در راستای همه‌گیری اسلام ناب محمدی در کل دنیا، راهش از آزادی فلسطین می‌گذرد. همانطورکه رهبرمعظم انقلاب فرمودند؛ فلسطین کلید رمزآلود ظهور است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها