کد خبر: ۵۳۱۳۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۱۸ آبان ۱۴۰۲
دولت آفریقای جنوبی اقدام به احضار سفیر رژیم صهیونیستی به منظور اعتراض رسمی به وی در رابطه با صحبت‌های توهین آمیز او کرده است.

به گزارش پایگاه خبری 598؛ یک مقام سیاست خارجی آفریقای جنوبی روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت، دولت این کشور سفیر رژیم صهیونیستی را با هدف توبیخ رسمی به سبب طرح اظهارات توهین‌آمیز احضار کرده است.

اخیرا رسانه‌های آفریقای جنوبی گزارش دادند، یکی از وزرای کابینه «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور این کشور گفت، وی به وزارت روابط و همکاری‌های بین‌المللی در دولتش دستور داده علیه سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور اقدام کند و در عین حال دیپلمات‌های آفریقای جنوبی از تل‌آویو برای رایزنی فراخوانده شوند.

به گفته این مقام، کابینه دولت آفریقای جنوبی به تداوم اظهارات توهین‌آمیز «الیو بلوتسرکوفسکی» سفیر اسرائیل درباره مخالفان جنایت و نسل‌کشی تل‌آویو در غزه اشاره کرد. او گفت موضع سفیر اسرائیل در آفریقای جنوبی بسیار غیرقابل دفاع می‌شود و افزود کابینه تصمیم گرفته به وزارت روابط و همکاری‌های بین‌المللی دستور دهد تا اقدامات لازم را از طریق کانال‌های دیپلماتیک و پروتکل‌ها برای برخورد با رفتار وی انجام دهد. 

یک روز بعد از انتشار این مطلب، «زین دانگور»، مدیر کل وزارت روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی به خبرگزاری رویترز اعلام کرد، بلوتسرکوفسکی به منظور اعتراض رسمی به صحبت‌هایش به این وزارتخانه احضار شده است.

«نالدی پاندور»، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی پیشتر گفت: «سفر اسرائیل اخیرا یک سری اظهرنظرهایی را بدون اینکه هیچ بحثی با اعضای بلند پایه دولت آفریقای جنوبی انجام داده باشد ایراد کرده است. نمی‌دانم آیا انگیزه آنها این بوده که چون اینجا یک کشور آفریقایی است خواستند به ما بی احترامی کنند اما ما نباید اینها را تحمل کنیم».

پاندور روز چهارشنبه در پارلمان آفریقای جنوبی از احتمال اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از کشورش نیز حرف زد اما گفت هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

دولت آفریقای جنوبی روز دوشنبه مخالفتش با بمباران غزه را تکرار کرد و گفت، رژیم صهیونیستی و آمریکا قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت را تضعیف می‌کنند.

یک مقام ارشد این دولت گفت: «اسرائیل ثبات سیستم جهانی را با رفتار خود علیه فلسطینیان تهدید می‌کند. حمایت آمریکا از اسرائیل آن را قادر می‌کند سیستم جهانی چندجانبه‌گرایی و حکمرانی خوب را تهدید کند و نظم جهانی صلح‌آمیز را در معرض تهدید قرار دهد».

این مقام آفریقای جنوبی در ادامه سخنانش به حملات رژیم صهیونیستی به مدارس، بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و غیرنظامیان اشاره کرد و گفت «همانطور که قبلاً گفته شد نسل‌کشی در مقابل دیدگان جامعه بین‌المللی قابل تحمل نیست...و دولت آفریقای جنوبی تصمیم گرفته همه دیپلمات‌هایش را از تل‌آویو برای رایزنی فرابخواند».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها