کد خبر: ۵۳۱۸۳۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۶     ۰۱ آذر ۱۴۰۲
یادداشت به بهانه مراسم نکوداشت استاد نقره‌کار (پیشکسوت معماری اسلامی و مدیر قطب علمی معماری اسلامی)
احمدحسین شریفی

پایگاه خبری 598: رسالت اصلی يک معمار و شأن اصلی معماری عبارت است از «مديريت فضا؛ به منظور مديريت رفتاری که در آن فضا انجام می‌گيرد.» يعنی يک معمار، فضايی را که در اختيار دارد به گونه‌ای طراحی و مديريت می‌کند که به صورت غیرمستقیم به مديريت رفتاری که در آن فضا انجام می‌گيرد، منجر می‌شود.

به تعبير ديگر، معماری «ساختمان» در حقيقت معماری و مهندسی رفتار «ساکنان ساختمان» است. طراحی فضا می‌تواند به گونه‌ای باشد که اعضای خانه ساعاتی در روز را بالاجبار کنار هم باشند، يا بالاجبار از هم دور باشند.

معماری خانه می‌تواند به گونه‌‌ای باشد که مهمان‌پذيری و ديد و بازديدها را افزايش دهد و يا به گونه‌‌ای باشد که موجب کاهش مهمان‌داری و کاهش رفت و آمدها اقوام و آشنايان شود. همه‌ی اينها بستگی به نوع باورها و ارزش‌ها و يا جهان‌بينی و نظام ارزشی حاکم بر معمار و معماری دارد.

معماری کاملاً متأثر از جهان‌بينی حاکم بر شخص معمار است. معماری آيينه‌ی تمام‌نمای باورها و ارزش‌های حاکم بر معمار است. معماری يک هنر جامع است؛ ظرفی است که مظروف آن تمام باورها و ارزش‌های معمار است. معماری فی‌الواقع فناوری رفتار اجتماعی و نوعی تکنولوژی برای رفتارسازی و فرهنگ‌سازی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها