کد خبر: ۵۳۲۰۱۳
زمان انتشار: ۰۹:۰۹     ۰۷ آذر ۱۴۰۲
رسانه‌های عبری فاش کردند:
رژیم صهیونیستی در جنگ فعلی غزه دچار ازهم‌گسیختگی داخلی شده، طوری که «حداقل 2هزار سرباز» از ادامه حضور در جنگ خودداری کرده و ‌گریخته‌اند.

به گزارش سرویس بین المللی پایگاه خبری 598،  - آن‌طور که اسکای‌نیوز عربی نوشته- در جنگ فعلی غزه دچار ازهم‌گسیختگی داخلی شده، طوری که «حداقل 2هزار سرباز و نیروی نظامی اسرائیلی» با وجود آن که به میدان جنگ فراخوانده شده بودند، از ادامه حضور در جنگ فعلی خودداری کرده و ‌گریخته‌اند.
 
با وجود آن که غزه طی چهار روز گذشته یک آتش‌بس موقت را تجربه کرده است، اما به تازگی خبرهایی از جنگ اخیر در فلسطین به بیرون درز کرده که اوضاع بحرانی اردوی نظامی صهیونیست‌ها را در نبرد غزه نشان می‌دهد. یکی از این خبرها، گزارشی است که درباره فرار دسته‌جمعی نظامیان صهیونیست از جبهه جنگ در غزه منتشر شده و براساس آن در شرایطی که صهیونیست‌ها مشغول نبرد سنگین در جنگ زمینی غزه بوده‌اند، تعداد زیادی از نظامیان از معرکه نبرد فرار کرده‌ و وارد خط‌مقدم جنگ نشده‌اند. آن‌گونه که شبکه اسکای‌نیوز عربی اعلام کرده، حداقل 2هزار سرباز و نیروی نظامی ارتش از حضور در جنگ خودداری کرده‌اند. «سمیر فضل»، روزنامه‌نگار و پژوهشگر عرب در امور رژیم صهیونیستی در این گزارش با اشاره به «غیبت 2هزار نفری نظامیان»، گفته است که این بزرگ‌ترین تخلفی است که ارتش تل‌آویو از بدو تأسیس تاکنون شاهد آن بوده است. روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» نیز فرار این تعداد از سربازان در ارتش را تأیید کرده و از مجازات احتمالی یک تا سه روز بازداشت به ازای هر روز غیبت پرده برداشته است.
 
بحران درونی است
نکته قابل توجه در انتشار گزارش «فرار بزرگ نظامیان صهیونیستی» آن است که این گزارش نه همزمان با روزهای جنگ، بلکه در زمان آتش‌بس و با فروکش کردن آتش جنگ غزه افشا شده است. انتشار این خبر در زمان آتش‌بس نشان می‌دهد که منابع صهیونیستی احتیاط زیادی به خرج داده‌اند تا مبادا موضوع فرار نظامیان در اوج جنگ به سطح رسانه‌ها برسد. سانسور این خبر در زمان جنگ، حکایت از ترس مقامات و فرماندهان نظامی و سیاسی تل‌آویو از احتمال فروپاشی ارتش در صورت غیبت و فرار دمینو‌وار و پشت‌سر هم دیگر نظامیان دارد و گویی فرماندهان نظامی این ترس را داشته‌اند که در صورت درز خبر غیبت چندهزار نفری سربازان و افسران، دیگر نظامیان نیز به فکر ترک میدان جنگ بیفتند و شیرازه ارتش در اوج جنگ از هم بپاشد.
 
مهم‌ترین بحرانی که ارتش تل‌آویو در یک سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده است، دودستگی و اختلاف‌نظر در میان افسران و برخی فرماندهان رده بالای ارتش بر سر برنامه نتانیاهو برای تغییر قوانین قضائی بوده است. برنامه‌ای که حداقل به امضای نامه کناره‌گیری 20هزار افسر ذخیره منجر شد و در نهایت پس از حمله حماس در 7 اکتبر(15 مهرماه) رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی تل‌آویو با پخش سرودهای حماسی و انتشار تصاویر ملی‌گرایانه توانستند بار دیگر بخشی از نظامیان صهیونیست را به میدان نبرد بکشانند. اختلاف‌نظر و دودستگی در ارتش رژیم اسرائیل بر سر برنامه نتانیاهو برای تغییر قوانین قضائی تا آنجا بود که یک هفته پیش از عملیات حماس در جنوب مناطق اشغالی با عنوان عملیات طوفان الاقصی، «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که دودستگی سیاسی به نهاد نظامی رژیم سرایت کرده و ارتش با خطر تفرقه داخلی رو‌به‌روست. عمده مخالفت‌‎ها در ارتش طی یک سال گذشته متوجه شخص نتانیاهو و همکاران افراطی او در کابینه تل‌آویو بوده است. بسیاری از نظامیان مخالف به صورت علنی اعلام کرده بودند که حاضر به انجام خدمت نظامی برای کابینه تندرو مقامات افراطی نیستند و 12هزار عضو نیروی هوائی ارتش رژیم صهیونیستی در نامه خود مخالفت با انجام وظیفه نظامی در ارتش به‌دلیل حضور نتانیاهو و تندروها را اعلام کرده بودند. این دودستگی تا پیش از عملیات طوفان الاقصی تا آنجا شدت گرفته بود که «محمد وتد»، رئیس دانشکده حقوق در دانشگاهی در شهر اشغالی صفد در گفت‌وگو با شبکه عبری‌زبان «آی24» گفته بود که انتظار کودتای نظامی در ارتش دارم.
 
چرا فرار؟
علاوه‌بر دودستگی ریشه‌دار و سابقه‌دار در ارتش رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته و کناره‌گیری از فعالیت نظامی به‌دلیل مخالفت با نتانیاهو، مسئله مهم دیگری که در ارتباط با چرایی فرار چندهزار نفری نظامیان صهیونیست از خدمت نظامی قابل بررسی است، شرایط جنگ غزه است. بی‌تردید صهیونیست‌ها در جنگ غزه یکی از دشوارترین نبردهای خود در چند دهه اخیر را با حجم گسترده تلفات و انهدام تجهیزات تجربه کردند. به گواه آمار رسمی ارتش رژیم صهیونیستی، تلفات نظامیان صهیونیست از زمان طوفان الاقصی حدود 390 نفر و در جنگ زمینی غزه نیز حدود 60 نفر است. اما بسیاری آمار تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد غزه را بسیار بیشتر می‌دانند. از جمله سرلشکر «فایز الدویری»، نظامی بازنشسته ارتش اردن در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر گفته است که با توجه به گزارش‌های میدانی توسط نیروهای مقاومت، هر یک ساعت و 20 دقیقه یکی از ادوات خودرویی ارتش رژیم صهیونیستی نابود و 6 نفر کشته یا زخمی شده‌اند و این به معنای 3185 کشته و مجروح در جریان 22 روز حمله زمینی به نوار غزه است. این آمار تلفات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد زمینی غزه حکایت از کار بسیار سخت نظامیان صهیونیست در این نبرد دارد و در صورت ادامه جنگ در غزه، احتمالا این جنگ رکوردار پرتلفات‌ترین جنگ برای ارتش رژیم صهیونیستی را به ‌دست خواهد آورد. 
 
ورود دادستانی به بحران فرار
«دورون کادوش»، روزنامه‌نگار اسرائیلی در رابطه با پدیده فرار نظامیان از خدمت گفت که دادستانی نظامی رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید سیاست تعقیب و پیگرد نظامیانی است که از خدمت نظامی و خدمت در نیروهای ذخیره فرار می‌کنند. وی گفت که دادستانی نظامی خواستار کاهش درجه و ماه‌ها زندان برای نظامیانی شده که در هنگام جنگ از خدمت نظامی فرار می‌کنند.
 
در عین حال، همان‌گونه که گفته شد، بخشی از دلایل فرار از خدمت نظامیان در ارتش رژیم صهیونیستی به ‌دلیل توسعه توان و افزایش قدرت نظامی طرف فلسطینی طی سال‌ها گذشته صورت گرفته که این افزایش توان نظامی فلسطینی‌ها در جنگ اخیر غزه خود را نشان داد. روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» نیز به تازگی در گزارشی افشا کرد که در جریان نبرد زمینی اخیر در غزه، پس ‌از گیر افتادن یک گروهان ارتش اسرائیل در کمین حماس و مجبور شدن به عقب‌نشینی، نیمی از نیروهای این گروهان از ارتش استعفا داده و میدان نبرد را ترک کرده‌اند.
 
ما تسلیم شدیم
سایر گزارش‌ها نیز نتیجه‌گیری مشابهی از روند جنگ غزه و بن‌بست ارتش تل‌آویو در جنگ زمینی ارائه می‎‌دهند. «ناحوم بارنیا»، تحلیلگر سیاسی در روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت در مقاله‌ای تحت عنوان «ما آنها را بی‌صدا می‌پذیریم» به طور ضمنی به تسلیم تل‌آویو در برابر خواسته‌های حماس اشاره و اعلام کرد که با اجرائی شدن آتش‌بس موقت معلوم نیست که به کدام سو می‌رویم؟ وی افزود، ادعاهای نتانیاهو درباره دستاورد بزرگ تل‌آویو در مذاکرات آتش‌بس دور از واقعیت است. «یوآو لیمور»، تحلیلگر نظامی در روزنامه اسرائیل‌هیوم نیز معتقد است که جنبش حماس سیاست «طناب‌کشی تا پایان» را اتخاذ کرده تا برای رسیدن به اهداف خود زمان بخرد و آتش‌بس را طولانی کند، چون اسرائیل در تحقق اهداف اعلام‌شده خود در جنگ غزه ناموفق بود. «عاموس هرئیل»، کارشناس نظامی برجسته رژیم صهیونیستی هم در روزنامه هاآرتص تاکید کرد که بازگشت تعداد کمی از اسرای اسرائیلی منجر به شادی در جامعه اسرائیل نخواهد شد و روزهای سختی در رابطه با ادامه مذاکرات در انتظار ماست، چون تکلیف ادامه جنگ هنوز روشن نیست.
 
تمدید آتش‌بس 
رسانه‌های اسرائیلی همچنیان به اظهار نگرانی و ترس از بی‌فایده بودن جنگ اسرائیل در نوار غزه ادامه می‌دهند و تأکید می‌کنند که جنگ به اهدافی که اسرائیل اعلام کرد یعنی«ساقط کردن حماس و نابودی قدرتش» نرسیده است. مجله آمریکایی فارن‌افرز نیز تاکید کرد که به‌رغم توانمندی و برتری نظامی رژیم صهیونیستی، جنبش حماس ثابت کرده که سخت و شاید غیرممکن است از طریق نظامی بتوان این جنبش را شکست داد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اروپا هم گفته است که حماس یک گروه از افراد نیست بلکه یک اندیشه و ایدئولوژی‌ای است که نمی‌توان آن را کشت.
 
روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نیز در مطلبی نوشت که «ارتش اسرائیل درخصوص نابودی حماس در غزه هنوز با چالش‌های دشواری مواجه است.» دیگر رسانه‌های اسرائیلی نیز اعلام کردند که بر اساس برخی تخمین‌ها تعداد اسیران اسرائیلی که تاکنون همچنان در غزه هستند بیش از 200 نفر است. از سوی دیگر نشانه‌های اولیه حاکی از آن است آتش‌بس اولیه در غزه ممکن است تمدید شود.
 
جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد که اسرائیلی‌ها با تمدید آتش‌بس موقت در غزه به منظور آزادی شمار بیشتری از اسرا از غزه و ورود کمک‌ها به این باریکه موافقت کرده‌اند. روزنامه عبری‌زبان هاآرتص هم روز دوشنبه تاکید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی نیاز چندانی به ازسرگیری جنگ در غزه احساس نمی‌کند و از تمدید آتش‌بس در غزه در مقابل آزادی شمار بیشتری از اسرای اسرائیلی حمایت می‌کند.
 
یک کارشناس اسرائیلی در شبکه ۱۲عبری نیز در برنامه تلویزیونی تاکید کرد که گردان‌های قسام موفق شد آتش‌بس را به ما تحمیل کند. این کارشناس افزود: «عذرخواهی می‌کنم اما حماس نشان داد همچنان قدرتمند است و بر میدان نبرد تسلط دارد.»
 
روز گذشته نیز 9 اسیر کودک و نوجوان فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شدند. این سومین گروه از اسرای فلسطینی آزادشده از زندان‌های رژیم صهیونیستی است که وارد کرانه باختری شدند. رژیم صهیونیستی گفته است که به ازای هر ۱۰ اسیر آزاد شده، یک روز دیگر جنگ در غزه متوقف می‌شود، چیزی که حماس گفته می‌تواند با آن موافقت کند.
 
حمایت جهانی از فلسطین
در ادامه حمایت جهانی از مردم غزه، راهپیمایی حمایت از فلسطین بار دیگر و برای چندمین‌بار در منهتن نیویورک برگزار شد. گفته شده تظاهرکنندگان با شعار «آتش‌بس، نه نسل‌کشی، بایدن یکی را انتخاب کند»، ترافیک در دو جهت پل منهتن را مسدود کردند. تظاهرات ضدصهیونیستی همچنین در قبرس از سوی دیگر در قزاقستان حمله شهروندان به دو مرکز اسرائیلی تأیید شده است.
 
سایر رویدادها
* الجزیره: «غسان ابوسته» جراح فلسطینی- انگلیسی اعلام کرد که ۱۶۰ پزشک و‌ پرستار در جریان جنگ رژیم اسرائیل در نوار غزه کشته شدند.
* اُوِن جونز: در حال حاضر از هر ۲۰۰ نفر در غزه یک نفر کشته شده است. اگر بخواهید با جمعیتی در اوکراین تشبیه کنید، این جمعیت معادل ۳۰۰هزار غیرنظامی اوکراینی خواهد بود.
* فاکس‌نیوز: پنتاگون مدعی شده است که توانسته حمله به یک کشتی تجاری را که توسط نیروهای یمنی انجام شده، دفع کند. یمن این خبر را تأیید نکرده است.
* خبرنگار الجزیره در غزه: اینجا با وجود آنکه گرسنگی و بحران انسانی وجود دارد و خانه‌ها ویران شده، مردم نه دزدی می‌کنند و نه قتل و تخلفی صورت می‌گیرد. آنها وقتی به خانه‌هایشان برمی‌گردند- اگر صهیونیست‌ها چیزی ندزدیده باشند- خانه‌هایشان را همان‌طور که ترک کرده بودند می‌بینند. 
* مصر اعلام کرد: آتش‌بس دو روز دیگر تمدید می‌شود و شامل آزادی ۲۰ اسير اسرائیلی و ۶۰ فلسطینی اسير می‌شود.
* وزارت خارجه قطر نیز تمدید آتش بس در غزه تا دو روز دیگر را تایید کرد.
منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها