کد خبر: ۵۳۲۳۷۲
زمان انتشار: ۲۱:۲۶     ۱۹ آذر ۱۴۰۲
گاردین: جوانان آمریکایی قرآن را برمی‌دارند تا مقاومت مسلمانان فلسطینی را درک کنند. خوانندگان قرآن مضامینی را پیدا می‌کنند که با ارزش‌های آنها همخوانی دارد، زیرا آنها به دنبال «افزایش همدلی» با دینی هستند که مدت‌ها در غرب مورد اهانت قرار گرفته است.

مقاومت فلسطین پیوندی برای روی آوردن جوانان آمریکایی به قرآن

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه تحلیلی خبری 598؛ امروز برخلاف گذشته صدای مقاومت فلسطین پرده‌های سانسورینگ و تبلیغات رسانه‌ای رژیم صهیونیستی کنار زده و ندای مظلومیت خود را به گوش آزدگان جهان رسانیده است. پس از 7 اکتبر برای اولین بار تمام آزادی‌خواهان جهان یکصدا و همدل در حمایت از مظلومان فلسطینی علیرغم ممانعت دولت‌های آمریکایی و اروپایی، به میدان آمدند.

حال با گذشت چندین ماه از داستان جنایات اسرائیل و مظلومیت فلسطین، روایت مقاومت 75 ساله مردم فلسطین در باریکه محاصره شده‌ای بنام غزه سوژه جوانان آزادی‌خواه آمریکایی شده است. در این روزها جوانان آمریکایی بدنبال کشف راز چگونگی مقاومت 75 ساله فلسطینیان به قرآن رجوع کرده‌اند.

در روزهای اخیر گاردین در گزارشی به این موضوع پرداخته و با برخی افرادی که پس از واقعه 7 اکتبر به مطالعه قرآن پرداختند و امروز مسلمان شده‌اند گفتگو کرده است.

 

گزارش گاردین به شرح ذیل است:

مگان بی رایس عاشق خواندن است. او یک باشگاه رمان عاشقانه را در پلتفرم پیام‌رسانی فوری دیسکورد راه‌اندازی کرد و نقدهای کتاب را در تیک‌تاک پست می‌کند. ماه گذشته رایس که 34 ساله است و در شیکاگو زندگی می کند، از حساب های رسانه های اجتماعی خود برای صحبت در مورد بحران انسانی در غزه استفاده کرد.

مقاومت فلسطین پیوندی برای روی آوردن جوانان آمریکایی به قرآن

او در مصاحبه‌ای گفت: «می‌خواستم در مورد ایمان مردم فلسطین صحبت کنم که چقدر این ایمان قوی است، و آن‌ها هنوز هم جایی پیدا می‌کنند که شکر خدا را در اولویت قرار دهند، حتی وقتی همه چیز از آنها سلب شده است».

برخی از پیروان مسلمان پیشنهاد کردند که او ممکن است علاقه مند به خواندن قرآن، متن اصلی دینی اسلام، برای زمینه بیشتر در مورد ایمان باشد. بنابراین رایس، که مذهبی بزرگ نشده بود، «باشگاه کتاب ادیان جهانی» را در دیسکورد ترتیب داد، جایی که افراد با هر پیشینه می توانستند در کنار او قرآن را مطالعه کنند.

هرچه رایس بیشتر می خواند، محتوای متن با سیستم اعتقادی اصلی خودش همسو می‌شد. او قرآن را ضد مصرف گرایی، ستم ستیز و فمینیستی یافت. رایس در عرض یک ماه، شهادت را، که مسلک رسمی دین اسلام بود، گفت، حجابی برای پوشیدن خرید و مسلمان شد.

تنها رایس نیست که می خواهد قرآن را تجربه کند. در تیک‌تاک، جوانان متن را می‌خوانند تا دینی را که مدت‌ها توسط رسانه‌های غربی مورد تحقیر قرار گرفته است، درک کنند و با بسیاری از مسلمانان غزه ابراز همبستگی کنند. ویدئوهایی که با هشتگ قرآن بوک کلاب (quranbookclub) - که 1.9 میلیون بازدید در برنامه دارد - کاربران را نشان می دهد که متون تازه خریداری شده خود را بالا نگه داشته و آیات را برای اولین بار می خوانند. دیگران نسخه های رایگان را به صورت آنلاین پیدا می‌کنند، یا به خواندن آیات در حین رانندگی به محل کار گوش می‌دهند. همه افرادی که قرآن را در تیک‌تاک می خوانند زن نیستند، اما علاقه با فضای #BookTok همپوشانی دارد، جامعه‌ای فرعی که اکثر کاربران زن در آن جمع می‌شوند تا درباره کتاب ها بحث کنند.

 

زارینا گروال دانشیار دانشگاه ییل است که روی کتابی درباره کتاب مقدس اسلامی و مدارا مذهبی در فرهنگ آمریکایی کار می کند. او گفت که این علاقه تیک‌تاک کاملاً بی سابقه نبوده است.

پس از 11 سپتامبر، قرآن به یکی از پرفروش‌ترین‌ها تبدیل شد، اگرچه در آن زمان بسیاری از آمریکایی‌ها آن را خریداری کردند تا تعصب‌هایی را که درباره اسلام دینی ذاتاً خشونت‌آمیز داشتند، تأیید کنند. گروال گفت: «تفاوت این است که در این لحظه، مردم برای درک حمله 7 اکتبر توسط حماس به قرآن روی نمی‌آورند. آنها به قرآن روی می‌آورند تا مقاومت، ایمان، قدرت اخلاقی و شخصیت باورنکردنی را که در فلسطینیان مسلمان می‌بینند، درک کنند.»

مقاومت فلسطین پیوندی برای روی آوردن جوانان آمریکایی به قرآن

این چیزی است که نفرتاری مون، 35 ساله اهل تامپا، فلوریدا را وادار کرد تا قرآن همسرش را بردارد. مون خود را روحانی می‌دانست نه مذهبی و شوهرش را مسلمانی غیر اهل عمل توصیف می‌کرد. او گفت:«می‌خواستم ببینم چه چیزی باعث می‌شود مردم وقتی به مرگ خیره می‌شوند خدا را صدا کنند. «دیدن قسمت پشت سر هم در من طنین انداز شد. من شروع به داشتن چنین وابستگی عاطفی به آن کردم.»

به همین دلیل، مون تصمیم گرفت که شهادت را بگوید و تبدیل به یک مسلمان بازگشته شود (اصطلاحی که برخی مسلمانان برای پیوستن به این دین ترجیح می دهند).

او گفت: «نمی‌توانم آن را توضیح دهم، اما آرامشی با خواندن قرآن حاصل می‌شود. احساس سبکی می‌کنم، مثل اینکه به چیزی برگشتم که همیشه آنجا بود و منتظر بازگشتم بود.»

 

میشا یوسف، نویسنده و مجری پادکست پاکستانی آمریکایی که به مطالعه تفاسیر مترقی قرآن می پردازد، از سال 2020 مجموعه اینستاگرامی باشگاه کتاب قرآن خود را برگزار کرده است. او می گوید موضوعات خاصی در متن با ارزش های جوان و چپ همسو (آمریکایی های متمایل) هستند.

یوسف گفت: «قرآن مملو از استعاره های طبیعت است و شما را تشویق می کند که یک محیط بان باشید. قرآن همچنین این نگرش ضد مصرف‌گرایی را دارد، این حس که همه ما مباشر زمین هستیم که نباید با دنیا یا همنوعان رابطه استثماری برقرار کنیم.»

در قرآن، زن و مرد در نزد خداوند برابرند و رایس و دیگر نوکیشان تیک تاک می گویند که تفسیرهایشان از متن، پشتوانه اصول فمینیستی آنهاست. همچنین با توضیحات علمی برای خلقت، با آیاتی در قرآن که انفجار بزرگ و سایر نظریه ها را پوشش می دهد، درگیر است.

رایس گفت: «معمولاً ما بسیار به مبارزه جامعه مذهبی با علم عادت کرده ایم. "اکنون می بینم که دینی علم را پذیرفته و از متون مقدس آن برای حمایت از آن استفاده می کند."

سیلویا چان مالک پس از 11 سپتامبر در مقطع کارشناسی ارشد در بحبوحه افزایش جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان و زبان بیگانه هراسی که در رسانه ها استفاده می شود، تحصیل می کرد. "من بسیار علاقه مند به مقایسه کردن بودم.

این به تاریخ آمریکایی های ژاپنی پس از پرل هاربر است. من خودم شروع به بررسی این موضوع کردم و با مسلمانان واقعی ملاقات کردم، و وقتی تکالیفم را درباره اسلام انجام دادم ناراحت شدم.»

در طول راه، چان مالک به اسلام گروید. او اکنون دانشیار دانشگاه راتگرز است که تحقیقاتش بر تاریخ اسلام و اسلام هراسی در ایالات متحده متمرکز است. او گفت: "من تجربه بسیار مشابهی با آنچه اکنون در تیک‌تاک اتفاق می افتد داشتم." «در آن زمان، من متعجب بودم که چرا افرادی که با آن‌ها آشنا شدم و مسلمان بودند، با آنچه در اخبار شنیدم تفاوت داشتند. من هرگز چنین گسست گسترده ای بین ادراک عمومی و حقیقت را تجربه نکرده بودم.»

 

مقاومت فلسطین پیوندی برای روی آوردن جوانان آمریکایی به قرآن
میشا یوسف در ماه ژانویه در مسجد شاه جهان در تاتا، پاکستان

 

گروال، استاد دانشگاه ییل، معتقد است که مردم اغلب شروع به خواندن متون می کنند به این امید که از جهان بینی خود حمایت کنند. او گفت: «همانطور که افراد نژادپرست به دنبال آیاتی برای تأیید تعصبات نژادی خود هستند، افراد چپ نیز به دنبال این کتاب هستند تا پیام های مترقی را تأیید کنند. «هر کتاب مقدس پیچیده است و چندین مطالعه را دعوت می‌کند» و TikTokers «به دنبال آنچه که امیدوارند پیدا کنند به متن می‌آیند».

رایس گفت که در سایه 11 سپتامبر بزرگ شد، اسلام هراسی و تبعیض را که مسلمانان آمریکایی را هدف قرار می داد را رد کرد. او گفت: «به عنوان یک زن سیاه‌پوست، من عادت دارم که دولت آمریکا کلیشه‌های مضری را منتشر کند که منجر به برداشت‌های نادرستی می‌شود که افراد خارج از جامعه من درباره من دارند. من هرگز کلیشه هایی را که در مورد جامعه مسلمانان پس از 11سپتامبر منتشر شد، باور نکردم، اما تا زمانی که شروع به خواندن قرآن کردم، متوجه شدم که به نوعی آن باورهای غلط را درونی کرده ام، زیرا معتقد بودم که اسلام یک دین بسیار سختگیرانه‌ای است.

خواندن قرآن به عنوان راهی برای رایس برای ابراز همدردی با فلسطینی های گرفتار در غزه آغاز شد. اکنون، این به عنصر اصلی زندگی او تبدیل شده است. لازم نیست برای همه آنقدر وحیانی باشد. او گفت: «من می‌گویم که مهم نیست پیشینه مذهبی شما چیست. "شما می توانید با یادگیری صمیمی ترین بخش های او، که شامل ایمان او نیز می شود، همدلی را با کسی افزایش دهید."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها