کد خبر: ۵۳۲۵۳۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۲۵ آذر ۱۴۰۲
یمن حاکم دریای سرخ؛
ارتش یمن طی روزهای پنجشنبه و جمعه 3 کشتی تجاری را که در حال حرکت به سمت فلسطین اشغالی بودند با موشک هدف قرار داد
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری 598، روز گذشته سرلشکر یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در اجتماع بزرگ مردم یمن در صنعا که ضد تجاوزات رژیم صهیونیستی برگزار شد، از هدف قرار دادن ۲ کشتی تجاری که قصد ورود به بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی را داشتند خبر داد و اعلام کرد تا زمانی که تجاوز به غزه ادامه دارد، هیچ کشتی‌ای حق ورود به سرزمین‌های اشغالی را نخواهد داشت. 
 
روز گذشته بود که پایگاه خبری آکسیوس اعلام کرد ۲‌کشتی در دریایی سرخ مورد هدف موشک بالستیک قرار گرفته‌اند. در همین چارچوب سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح یمن در سخنرانی زنده اعلام کرد این ۲ کشتی توسط نیروهای یمنی مورد اصابت موشک قرار گرفته‌اند. یحیی سریع عصر دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای این کشور ۲ کشتی را که در حال حرکت به سمت فلسطین اشغالی بودند، هدف حمله قرار دادند.
 
 سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد نیروی دریایی این کشور در حمایت از مردم غزه و در راستای اجرای دستورات «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله، ۲ کشتی کانتینری به نام‌های «MSC Alanya» و «MSC PALATIUM III» را با موشک‌های دریایی مناسب هدف قرار داده که در حال حرکت به سمت فلسطین اشغالی بودند. یحیی سریع اضافه کرد این ۲ کشتی پس از آن هدف حمله قرار گرفتند که خدمه آن به هشدارهای نیروی دریایی یمن واکنشی نشان ندادند. او همچنین تاکید کرد تمام کشتی‌ها می‌توانند آزادانه برای رفتن به مقصدهای موردنظر خود به جز فلسطین اشغالی از دریای سرخ عبور کنند. سریع در پایان تاکید کرد تا زمان ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه، حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که مقصد آنها اراضی اشغالی فلسطین است، ادامه خواهد داشت. این بیانیه در حالی صادر شد که منابع خبری ساعاتی پیش از آن از حمله به ۲ شناور در مجاورت تنگه باب‌المندب در جنوب غرب یمن خبر داده بودند.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی در این باره گزارش داده بود یک کشتی با پرچم لیبریا در دریای سرخ، پس از اصابت موشکی که از یمن شلیک شده بود، دچار آتش‌سوزی شد. دقایقی بعد خبرگزاری رویترز به نقل از اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس گزارش داد یک قایق تندرو با ۱۰ سرنشین مسلح به یک کشتی دستور داده مسیر خود را به سمت یمن تغییر دهد. شرکت امنیت دریایی انگلیسی «امبری» توضیح داد شناور مذکور در حال عبور از باب‌المندب به سمت جنوب بود که مورد اصابت قرار گرفت و یکی از کانتینرها به داخل آب پرتاب شد.
 
پایگاه آکسیوس روز پنجشنبه به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد ارتش یمن از زمان آغاز جنگ در غزه بیش از 70 موشک بالستیک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرده است. در نتیجه این حملات، ورود کشتی‌های تجاری به بندر ایلات واقع در جنوب اسرائیل به طور کامل متوقف شده است. اکنون کشتی‌هایی که از آسیا عازم اسرائیل می‌شوند، مجبورند از مسیری حرکت کنند که آفریقا را دور می‌زند.
 
این مساله باعث شده سفر کشتی‌های اسرائیلی ۳ هفته بیشتر به طول بینجامد و پرهزینه‌تر نیز باشد. طی ۲ هفته گذشته همچنین کشتی‌های عازم دیگر بنادر خارج از اسرائیل هم مجبور شده‌اند از مسیر طولانی‌تری که به اروپا می‌رسد استفاده کنند. این حملات نگرانی رژیم اسرائیل و آمریکا را به همراه داشته است. طبق گزارش آکسیوس، دولت بایدن از طریق چندین کانال پیام‌های مختلفی برای ارتش ملی یمن ارسال کرده و به آنها هشدار داده حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ و علیه اسرائیل را متوقف کنند.
 
ارتش ملی یمن بعد از حملات اسرائیل به غزه اعلام کرده تا زمان ادامه تجاوزات، کشتی‌های تحت مالکیت اسرائیل یا عازم فلسطین اشغالی را هدف حمله قرار خواهد داد. آمریکا علاوه بر این در تلاش است از طریق ایجاد یک ائتلاف دریایی با مشارکت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانع ادامه حملات ارتش یمن شود. با وجود این، طبق نوشته آکسیوس، مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند تهدیدها تاکنون اثری در کاهش حملات ارتش یمن نداشته ‌است.
 
آکسیوس نوشته نگرانی‌ها در اسرائیل درباره حملات یمنی‌ها افزایش یافته و برخی مقام‌های این رژیم بر این باورند لازم است به این حملات پاسخ نظامی داده شود. یک مقام ارشد اسرائیلی اما روز پنجشنبه به آکسیوس گفت کابینه جنگ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تصمیم گرفته فعلا از دادن پاسخ نظامی اجتناب کند تا این حملات حواس اسرائیل را از جنگ غزه منحرف نکند.
 
۳ روز قبل هم سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده بود ارتش این کشور به چند کشتی که در حال عزیمت به سرزمین‌های اشغالی بودند، اجازه عبور نداده است. یحیی سریع هشدار داده است تا زمانی که غذا و دارو به مردم غزه نرسد و همچنین آتش‌بس در این باریکه اجرا نشود، هیچ کشتی مرتبط با اسرائیل حق ورود به دریای سرخ را نخواهد داشت. یک پایگاه خبری نزدیک به منابع آمریکایی و صهیونیستی گزارش داده تهدیدها و حملات ارتش یمن در روزهای گذشته موجب طولانی‌تر و گران‌تر شدن سفر کشتی‌های اسرائیلی شده است. پایگاه آکسیوس در این گزارش بامداد جمعه به نقل از ارتش رژیم اسرائیل نوشت از زمان آغاز جنگ در غزه، ارتش یمن بیش از ۷۰ پهپاد و موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرده‌ است. این رسانه با گزارش این خبر مدعی شد تقریبا تمام این موشک‌ها و پهپادها به وسیله سامانه‌های پدافندی اسرائیلی، آمریکایی، فرانسوی و عربستانی رهگیری شده‌اند. 
 
با وجود این، این حملات موجب شده ورود کشتی‌های تجاری به بندر ایلات کاملا متوقف شود. آکسیوس نوشته است: «در نتیجه این حملات، ورود کشتی‌های تجاری به بندر ایلات در جنوب اسرائیل تقریبا به طور کامل متوقف شده است». طبق این گزارش، در حال حاضر کشتی‌هایی که از آسیا قصد دارند عازم اسرائیل شوند، مجبورند از مسیری که آفریقا را دور می‌زند عبور کنند و این باعث می‌شود سفر برای آنها پرهزینه‌تر شده و ۳ هفته بیشتر به طول بینجامد. به نوشته آکسیوس، در ۲ هفته گذشته کشتی‌هایی که عازم دیگر بنادر در خارج از اسرائیل بوده‌اند هم مجبور شده‌اند از مسیرهای طولانی‌تری استفاده کنند تا هدف حملات یمنی‌ها واقع نشوند.
 
در هفته‌های اخیر، به موازات شدت گرفتن حملات اسرائیل در غزه، ارتش یمن نیز عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی که قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ را دارند، تنگ‌ کرده است. شبکه الجزیره عصر پنجشنبه به نقل از یک منبع یمنی خبر داد نیروهای انصارالله یک کشتی باربری را که عازم فلسطین اشغالی بود، توقیف کردند. آکسیوس همچنین مدعی شد دولت آمریکا از چند کانال مختلف برای انصارالله پیام فرستاده و از آنها خواسته حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کنند. این در حالی است که سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه پنجشنبه از عملیات پهپادی علیه یک کشتی باری با نامMaersk Gibraltar در تنگه باب‌المندب که عازم سرزمین‌های اشغالی بود، خبر داد. در بیانیه نیروهای مسلح یمن آمده است: نیروی دریایی ارتش یمن با استعانت از خداوند متعال، کشتی کانتینریMaersk Gibraltar را که به سمت اسرائیل در حرکت بود، با دقت هدف حمله پهپادی قرار داد. عملیات پهپادی پس از آن انجام شد که خدمه کشتی از پاسخگویی به تماس‌های نیروهای دریایی یمن خودداری کردند.
 
در این میان پایگاه آکسیوس نوشته مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند هشدارهای‌شان تاکنون تأثیری بر حوثی‌ها (انصارالله) نداشته و آنها از شدت حملات خود نکاسته‌اند. تشکیل یک ائتلاف جدید دریایی از دیگر گزینه‌هایی است که آمریکا و اسرائیل تصور می‌کنند از طریق آن می‌توانند به مقابله با اقدامات ارتش یمن بپردازند. ۲ مقام اسرائیلی و آمریکایی در مصاحبه با آکسیوس مدعی شدند انتظار می‌رود واشنگتن روز جمعه تشکیل این کارگروه دریایی جدید را اعلام کند. «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته مدعی شد وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا در حال تلاش برای مجاب کردن کشورها برای مشارکت در این ائتلاف دریایی هستند. یک مقام ارشد اسرائیلی گفته این کارگروه دریایی قرار نیست کشتی‌ها را در دریای سرخ اسکورت کند. او مدعی شده وجود تعداد زیادتری از کشتی‌ها در منطقه «پاسخ دادن به تهدیدها را آسان‌تر می‌کند». ارتش یمن به کشتی‌هایی که در این ائتلاف مشارکت کنند، هشدار داده است. «محمد البخیتی» از مقام‌های انصارالله یمن پنجشنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین هشدار داد یمن هر گونه کشتی متعلق به نیروی دریایی آمریکا یا دیگر کشورهای مشارکت‌کننده در این ائتلاف را هدف مشروع در نظر خواهد گرفت.
 
انصارالله: اگر همه دنیا هم جمع شوند، برای اسرائیل امنیت ایجاد نمی‌شود
عبدالملک العجری، عضو دفتر سیاسی انصارالله و عضو هیات مذاکره‌کننده صنعا در پستی در شبکه ایکس نوشت: تنها راه ممانعت از گسترش درگیری بویژه در دریای سرخ، برقراری آتش‌بس دائم و لغو محاصره غزه است. وی افزود: «کسانی که تا به حال به چنین باوری نرسیده‌اند، باید بخوبی درک کنند اگر همه ناوگان‌های دنیا در دریای سرخ جمع شوند، نه برای اسرائیل و نه برای کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌روند، امنیت ایجاد نمی‌کنند». العجری تاکید کرد: «ارتش یمن دست از حمایت از نوار غزه نخواهد کشید و تنها راه بازگشت آرامش به دریای سرخ به بازگشت آرامش به غزه مرتبط است».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها